Gå til innhold

Leirskole - hva nå !!!

August

Bør leiskole være gratis?  

1. 1. Bør leiskole være gratis?

• Nei
      4
    • Ja
      14

Anbefalte innlegg

Det ser stygt ut for leiskoleopphold for barne våre nå etter lovendringen ( forbudet mot foreldrebetaling ).

Vår kommune planlegger sitt eget leirskoletilbud, de har ikke alle planene ferdige enda. Det ser ut som om de kommer til å gå for en løsning hvor de velger et par steder/hytter i nærmiljøet, og at de kjører et eget opplegg der.

Dette liker vi foreldre dårlig.

Hva med det faglige innholdet som leirskolene i dag er profesjonnelle på.

Hva med sikkerheten, brannsikkerhet osv

Hva med variasjonene, det blir ikke det samme når alle elevene reiser på samme sted.

Hva med tilrettelegging for funksjonshemmede.

Hvordan løser din kommune dette? Og da tenker jeg ikke på de som får reise i år eller til neste år, men på de som kanskje ikke rakk å bestille leirskole før kommunene sa stopp.

Jeg er egentlig for en gratis skole i Norge, men ikke på bekostning av leirskolene. Det burde bli mulig for foreldrene å få skaffe disse pengene, enten ved loppemarked, loddsalg e.l. Dette får vi ikke lov tol i min kommune. ihvertfall ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei August

Du trekker opp en svært aktuell problemstilling her. Siden vi fikk en ny opplæringslov skulle den offentlige skolen være gratis. Og dette prinsippet ble presisert nå nettopp. Tidligere kunne skolene "kreve" foreldrebetaling for reise og opphold, mens selve undervisningsdelen var gratis. Nå skal reise og opphold også være gratis.

Kommunene har fått et lite tilskudd til leiskoleopphold - er ikke sikker på hvor mange hundrelapper det utgjør pr. elev. Men når kommunenes økonomi blir trang - spises vel også disse tilskuddene opp, og mange kommuner velger nå å finne egne løsninger - desverre på bekostning av godt etablerte og gode leriskoler.

Men jeg er enig i prinsippet om at en offentlig skole skal være gratis, og at alt som foregår der skal være gratis. Barn er nemlig ikke utgiftsposter - de er investeringer, og når vi investerer i gode barndommer, gode oppvekstvilkår får vi mye igjen om 20 - 25 år. Barn er nemlig en langsiktig investering som ikke gir avkastning på kort tid. Og da burde rike Norge ha råd til å gi ungene noen gode opplevelser - som leirskoler.

En av grunnene til at jeg mener gratisprinsippet er viktig, er at det er mange familier som lever under vanskelige kår. De får problemer dersom skolen ber ungene ta med en tier til bussen og det er to dager til trygden kommer. Disse foreldrene vil i liten grad innrømme at de ikke kan betale for et leirskoleopphold, men når avreisedagen kommer - så er ungen syk. Men gratisprinsippet slipper ungene følelsen av å bli satt utenfor på grunn av økomomi.

Men hvis Clemet får det som hun og mange med henne vil, blir det fritt fram for privatskoler. De vil få samme statsstøtte som offentlige skoler, + at de vil ha anledning til å ta noe foreldrebetaling. Så elever ved privatskoler vil nok kunne dra på leirskole......

Et lit tips - Clemet har sagt at de offentlige skolene kan ta imot gaver. Så dersom foreldrene har kakeutlodding, loppemarked eller på andre måter samler inn penger uten å ta betaling av hver enkelt foreldre - og dette blir nok til et leirskoleopphold, så kan det jo tenkes at skolen vil kunne ta imot gaven. Utdanningsministeren har jo sagt at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, vi har alle de forslagene, men kommunen sitter på gjærdet å venter. De tør ikke ta slike avgjørelser, kanskje de også er redd for at dette fører til for store forkjeller mellom klassene.

Kommunen lar oss derfor ikke få lov til å bestille/reservere det leirskoleoppholdet klassen har valgt. Dette selv om foreldrene er villige til å betale depositumet selv, og med det ta den økonomiske risikoen. Vi er også villige til å samle inn egenandelen på et eller annet vis ( loppemarked hvor barna selger noen av sine avlagte leker, kakelotteri m.m. ).

personlig tror jeg kommunen sitter å venter på at staten skal komme med klarere føringer for hvordan dette bør løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunene har fått et lite tilskudd til leiskoleopphold - er ikke sikker på hvor mange hundrelapper det utgjør pr. elev. Men når kommunenes økonomi blir trang - spises vel også disse tilskuddene opp, og mange kommuner velger nå å finne egne løsninger - desverre på bekostning av godt etablerte og gode leriskoler.

Dette skjer nok i de fleste kommunene. Det samme her hos oss. Kommunen vår skal nå bygge et nytt rådhus til over 522mill, og en plass henter de vel pengene? :cry:

Men jeg er enig i prinsippet om at en offentlig skole skal være gratis, og at alt som foregår der skal være gratis. Barn er nemlig ikke utgiftsposter - de er investeringer, og når vi investerer i gode barndommer, gode oppvekstvilkår får vi mye igjen om 20 - 25 år. Barn er nemlig en langsiktig investering som ikke gir avkastning på kort tid. Og da burde rike Norge ha råd til å gi ungene noen gode opplevelser - som leirskoler.

Helt enig med deg her! :briller:

En av grunnene til at jeg mener gratisprinsippet er viktig, er at det er mange familier som lever under vanskelige kår. De får problemer dersom skolen ber ungene ta med en tier til bussen og det er to dager til trygden kommer. Disse foreldrene vil i liten grad innrømme at de ikke kan betale for et leirskoleopphold, men når avreisedagen kommer - så er ungen syk. Men gratisprinsippet slipper ungene følelsen av å bli satt utenfor på grunn av økomomi.

For de som sliter med dårlig økonomi kan få støtte til leirskole opphold. Det skjedde med en gutt i klassen til vår datter, foreldrene hans var på attføring, og de hadde ikke råd til å betale over 2000 kroner. De som sliter bør få støtte, slik at ungene ikke faller utenfor systemet. :wink:

Men hvis Clemet får det som hun og mange med henne vil, blir det fritt fram for privatskoler. De vil få samme statsstøtte som offentlige skoler, + at de vil ha anledning til å ta noe foreldrebetaling. Så elever ved privatskoler vil nok kunne dra på leirskole......

Kanskje ikke så ille, men hva blir foreldrebetalingen? :sjarmor:

Et lit tips - Clemet har sagt at de offentlige skolene kan ta imot gaver. Så dersom foreldrene har kakeutlodding, loppemarked eller på andre måter samler inn penger uten å ta betaling av hver enkelt foreldre - og dette blir nok til et leirskoleopphold, så kan det jo tenkes at skolen vil kunne ta imot gaven. Utdanningsministeren har jo sagt at det er greit.

Jeg er ikke sikker på om at kakeutlodding er lov. Kanskje foreldrene må kjøpe kaken på et bakeri for at den skal være gyldig. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var liten respons på dette temaet, jeg hadde håpet på flere innspill med beskrivelse av hvordan dette løses andre steder.

Og jeg må nok si meg enig med Maeve om at de som trengte det skulle fått støtte. Men det som skjer nå er at ingen får dra på en profesjonal leirskole, og jeg synes ikke det er noe godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

I gamle dager da jeg var barn.. :roll: samlet vi inn penger, hadde med ti kroner hver fredag som frøken satte på konto. Dette sendte oss på leirskole. Funka helt fint. Those were the days...

Når min sønn skal på leirskole blir det her i nærheten, såpass nært at foreldre har henta ungene sine der for å ta de på fotballtrening :o

Da mener jeg hele poenget med å "reise bort" på leirskole er forsvunnet.

I min sønns klasse betaler vi et visst beløp hvert år som settes på konto. Dette kan vi bruke på sosiale arrangementer klassen ønsker å ha. Utenfor skoletiden. Men det kan ikke brukes til leirskole, for det er "skole".. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...