Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man lære å kommunisere bedre i et forhold?

Den ene parten er åpen, og verbal. Den andre lukket og sier lite.

Forutsetningen er jo at den som er lukket og prater lite ønsker å gjøre noe med det, men hvordan kan den lære seg å bli mer åpen og verbal?

Følelser er et vanskelig tema for mange, men når det er så ”ille” at snakking generelt er et problem for den lukkede parten. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe til?

Er det noe jeg kan gjøre, eller må den med problemet hjelpe seg selv?

Ønsker råd om hva man rent praktisk kan gjøre. Bør man søke hjelp, i så fall hvor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som har problemet må nok hjelpe seg selv, men du kan sikkert bidra mye med å gi respons og komme med innspill om hvordan du opplever det - men pass på å fokusere på positive endringer, ikke kritiser og klag. Dessuten - om den ene prater "for begge" er det kanskje verdt å tenke over om man kan overkjøre den andre. Tror det kan være lurt å oppsøke hjelp også, f eks familieterapeut om man er i et forhold. Det bør vel begge være med på.

Gjest stille_ulla
Skrevet
Hvordan kan man lære å kommunisere bedre i et forhold?

Den ene parten er åpen, og verbal. Den andre lukket og sier lite.

Forutsetningen er jo at den som er lukket og prater lite ønsker å gjøre noe med det, men hvordan kan den lære seg å bli mer åpen og verbal?

Følelser er et vanskelig tema for mange, men når det er så ”ille” at snakking generelt er et problem for den lukkede parten. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe til?

Er det noe jeg kan gjøre, eller må den med problemet hjelpe seg selv?

Ønsker råd om hva man rent praktisk kan gjøre. Bør man søke hjelp, i så fall hvor?

Mener du at det bare er den som er "lukket" og som sier lite som er et problem? Hva hvis den som sier lite oppfatter den varbale som for masete og helst ser at vedkommende lærer seg å holde litt mer kjeft?

Jeg er en person av få ord. Jeg hater når folk skal presse meg til å snakke om følelsene mine i det vide og brede, og diskutere absolutt alt ihjel. Da trekker jeg meg unna og blir enda mer innesluttet.

Hva med å spårre den som snakker lite om hva vedkommende synes om kommunikasjonen? Ønsker vedkommende å snakke mer men vet ikke hvordan? Synes vedkommende at den pratsomme snakkes plagsomt mye?

Å kategorisk si at "du snakker for lite, det er noe galt med deg, det må vi gjøre noe med" blir helt feil i mine ører.

Skrevet

Nei, jeg sier ikke at det er den lukkede som er problemet. VI har problemer med at Vi kommuniserer dårlig, og det fører til misforståelser. Noe jeg ønsker å unngå.

Men den lukkede parten har selv sagt at det oppleves som vanskelig å kommunisere med mennesker generelt, og spesielt følelser.

Så ja, jeg har spurt. Og jeg ønsker å hjelpe til!

Jeg lytter, jeg presser ikke på... Og jeg vet at det ikke løser seg over natten. Men jeg ser hvor det sliter på vedkommende både i det daglige og i forholdet.

Derfor spør jeg etter råd.

Og det er helt greit at enkelte velger å være stille. Selv om jeg er verbal ønsker jeg også enkelte ganger å ikke si så mye.

Det er ikke snakk om å diskutere ting i hjel, men å få hjelp til å uttrykke hva du mener istedet for å svare vet ikke.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...