shy Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Hei, fint om jeg kan få noen tilb. meldinger på dette temaet: I vår bhg drar de på et par utflukter i året med de små, og da kjører de maxi-taxi. Jeg har sagt klart i fra at min datter (nå 2 år) ikke skal kjøre uten bilsete, og har sagt at vi leverer dette ved avreise. Barnehagen sier at de har problemer med å håndtere 15 bilstoler i taxi, og at det er vanskelig å håndtere logistikken med setene, da taxien drar når de kommer frem, og henter de senere. Så setene kan altså ikke bli i taxien, og da må de oppbevare de på utflukten. De sier også at det er lov å kjøre med barna uten sete i maxitaxi, noe som jeg ikke bryr meg så mye om, da jeg ikke føler at det er sikkert nok for så små barn. Jeg har nå tilbudt meg å være med på de turene som er, og kjøre selv, da får ikke jeg eller bhg noe problem vedr bilstol-temaet i forhold til oss. Er det ikke litt rart at ingen andre foreldre tar opp dette temaet? Hva synes dere? Er jeg "høne-mor" Jeg ville aldri ha kjørt med snuppa utenfor bilstolen selv, og føler ikke at det er så mye tryggere i en maxi-taxi, tiltross for at det visstnok er lov.. Håper på litt kommentarer på dette. (o: shy
ThirtySomething Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Jeg har 15 års erfaring fra barnehage, og ville aldri i livet som ansvarlig for barnegruppa sendt avgårde barna uten tilfredsstillende sikkerhet. Ja, det er klønete med alle bilsetene og maxitaxi osv, men det er bare sånn det må være. Noen ganger når vi har vært på lengre turer, så har vi brukt maxitaxi med seter. Da har en eller to foreldre/ansatte brukt privatbiler hvor setene har blitt plassert i mellomtiden. Noen ganger har vi brukt privatbiler, at foreldrene har stilt opp og kjørt. Hvis man får til det går jo også det an. Jeg ville aldri sendt avgårde mine barn uten tilfredstillende sikkerhet. Dette har ikke noe med høne-mor å gjøre - det har noe med "commom sense".
Furstina Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Jag kan inte hitta några regler som säger att det är annorlunda med en minibuss eller taxi, men det kanske det är. Se dessa utdrag, skriv gärna ut för att visa i barnehagen och tänk på DITT barns säkerhet! Sikring av barn i bil følge norsk lov skal alle som sitter i bilen, være sikret med belter eller med godkjent tilleggsutstyr. Det er bilførerens ansvar å sikre barn som er under 15 år. Det er påbudt å bruke godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 cm høyt. Ved kollisjon eller kraftig oppbremsing vil et usikret barn bli kastet rundt i bilen, eller ut av den, med alvorlig skade eller døden til følge. Dette kan skje selv i lave hastigheter. Sørg derfor for å alltid sikre barna i utstyr som er godkjent og montert etter produsentens anvisninger. Nye regler for barn i bil: Spørsmål og svar Må mitt barn, som har sluttet å bruke bilstol eller bilpute, tilbake i barnesikringsutstyr? Ja, hvis barnet er under 135 cm høyt må det sikres med enten en beltestol med rygg, eller bare bilpute. Begge deler i kombinasjon med bilens trepunktsbelte. .... Risikerer jeg å få en bot, hvis barnet sitter med bilbelte, men uten ekstra utstyr? Ja, du som bilfører er ansvarlig for at barn under15 år er sikret i tråd med regelverket. Er barnet lavere enn 135 cm skal det sikres med bilstol eller bilpute.Småbarn (under 15 kilo) skal sikres med barnestol tilpasset den vektklassen de tilhører. Her finner du vektklassene for barnesikringsutstyr. Läs också på Din Side: Hvordan og hvor bör barnet sitte? De nye barnesikrings-reglene i et nøtteskall
LilleMy77 Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Jeg jobber i småbarnsavd i barnehage. Er helt enig meg deg, barna skal sikres orntig i bil! Vi går på turer i nærmiljøet, besøker lekeplasser, skogen, stopper og ser på kuene som beiter... Barna er kjempefornøyde, stolte når de har gått hele veien selv, selv om vi har med vogner med plass til alle. Når man planlegger turer med småbarn er det ikke nødvendig å planlegge store ting, jeg tror de små har mest glede av små, enkle, hverdagslige opplevelser. Hvis det er sånn at de må i buss for å komme seg "ut", syns jeg det er helt greit at du vil passe på. Selv setter jeg stor pris på foreldre som setter krav på den måten du gjør!
shy Skrevet 6. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2007 Tusen takk for opplysende og konstruktive svar. Godt å vite at jeg ikke er helt "håpløs". Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er noe stort poeng i å dra så langt på tur med disse små, og gudskjelov er det bare to turer de planlegger på denne måten, så da tar jeg meg fri fra jobb, og blir med barnehagen.. blir helt sikkert en koselig dag. (o: shy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå