Gå til innhold

Pris på gave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være med typen i brylløp.. vi har vært ilag i ca et halvår. Jeg har ikke møtt brudeparet.

det er spleiselag, noe jeg tenkte var fornuftig, siden det da blir en "finere" gave.

Men viser seg nå at det blir over 400kr PER pers..

trodde 400kr per par var mer normalt, men kanskje ikke?

vi må betale mye i reise og overnatting og..

er jeg gnien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. I et bryllup jeg var i med min forrige samboer hadde jeg ikke hilst på brudeparet en gang og vi kjøpte vel en gave til 500 (en wok). Meld deg ut av spleisingen og kjøp en god rød vin, blomsterbukett e.l

Skrevet

Kom kanskje litt uklart frem, men vi kjøpte woken fra oss begge og da ble det 250 pr pers. Synes ikke man skal gi mer når man ikke kjenner brudeparet og betaler hotell osv for å kunne delta.

Skrevet

Kommer litt an på livssituasjon etc. Men vi har alltid gitt gaver på mellom 700 og 1000 for hele paret (dvs mellom 350 og 500 pr pers), både da vi var studenter og nå når vi er i jobb, vennebryllup eller familie, reiser bort og overnatte eller bryllup i nærområdet.

Ellers burde gavepris være noe du og kjæresten din diskuterte før han avtalte spleising med andre - litt sent å trekke seg nå.

Skrevet
Jeg skal være med typen i brylløp.. vi har vært ilag i ca et halvår. Jeg har ikke møtt brudeparet.

det er spleiselag, noe jeg tenkte var fornuftig, siden det da blir en "finere" gave.

er jeg gnien?

Gnien.

Jeg synes ikke det er noe dyrt i det hele tatt. 500 kr ++ per person er mer normalt.

Skrevet

Litt på sia, men om du rekne prisen pr par, kva om det er nokre einslege der då? Skulle den einslege betale 400, og kvart par betale 400?

Ellers er eg vel einig i at ein pris på 400 er heilt greit pr pers. Men det kjem sjølvsagt an på økonomien. Eg skal i dåp til niesa mi no, men som student og nett heimkomen frå studieopphald i austen, så har eg rett og slett ikkje pengar til dyr gåve, sånn er det berre... Så om det er ok for typen din, treng det ikkje vere ok for deg. Og så tykkjer eg også det er avhengig av om ein må betale for alkohol eller ikkje, og om ein må betale for overnatting. Må ein betale for dette er det mindre pengar igjen til gåve, sånn blir det berre.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Synes ikke det var mye, nei... Synes ikke det har noe å si om du kjenner dem eller ikke, så lenge du skal være med typen din, og han kjenner dem godt. Skal du være med i bryllupet så må du jo regne med å betale gave sammen med typen da...

Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

I vår vennekrets fungerer det slik at alle sier hvor mye de har lyst til å gi til innkjøpsansvarlig. Innkjøpsansvarlig kjøper da en gave for den summen h*n har til rådighet, og alle skriver under på gavekortet. For noen er 400kr/pers småpenger, for andre kan det være en halv måneds budsjett. Synes ikke det er urettferdig eller gnient at man kjøper gave etter hva man selv har råd til/synes er ok å gi. Det er vel ikke prisen på gaven som er viktigst.

Skrevet

Normalen her på KG ligger på ca 500 pr person, men normalen i RL ligger på ca 200-250 pr person. Jeg hadde ikke vært med på et slikt spleiselag, for vi gir for 1000 til søsken og 500 til venner og dette er normalen i de bryllupene vi har vært i.

Gjest Gjest_Dixie_*
Skrevet

er jeg gnien?

Du er absolutt ikke gnien!

Jeg synes det viktigste må jo være at dere kommer, og feirer dem på den store dagen. Sånn tenkte iallefall jeg når jeg giftet meg, og hadde ingen forventninger på gaver. Vi fikk alt fra 400-2000 per par ( pengegaver) og vi satte like stor pris på alt. Man vet jo at folk gir etter kapasitet og hjerte. Det ville være fælt hvis det var "krav" på hvor mye man skal få i gave.

Holder med personen som foreslo vin f.eks. Gå på polet og spør etter en vin som skal lagres litt, og kjøp et fint kort, hvor dere skriver en liten vers eller noe, om at de skal drikke denne vinen på sin 5-års bryllupsdag eller noe. Det er ganske morsomt å få faktisk.

Skrevet

Vi fikk alt fra 125-500 pr person.

Kanskje ikke så morsomt for typen din om han skal måtte begynne å klage på hvor mye det ble pga deg..., selv om jeg er enig med deg i at det kanskje er litt mye.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke! Jeg var i et bryllup i sommer hvor selv veldig nær familie gav 300 kroner i gave. Ikke alle har råd til å bruke flere hundre kroner, og når en i tillegg ikke kjenner paret så kan jeg ikke si du er gnien.

(Selv gav vi 1500 kroner, noe jeg synes var VEL i overkant, men det var greit siden de er meget nære venner og at vi hadde råd til det. hadde opprinnelig tenkt å gi 1000.)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi har gitt 500 som par til venner. Ut fra det jeg hører fra de jeg har snakket med, er det helt normalt i min omgangskrets. Vet ikke om det har noe å si at vi er studenter, men syns ikke man trenger å ta helt av heller. Med mindre det er søsken som gifter seg, eller kanskje veldig nære venner.

Skrevet

Synes ikke 400 er så galt da. Tenk at ofte betaler brudeparet ca 1000 kr pr gjest. Og at de har bedt deg som gjest enda du aldri har møtt dem bør du ta som en ære. Og ved å kjøpe noe fint til dem viser du at du setter pris på invitasjonen.

Men hvis dere synes det er dyrt hvorfor ikke bare kjøpe en gave fra dere to. Får jo mye fint for halvparten også Det blir jo mer personlig også.

Men skjønner at det å bli bedt i bryllup ofte blir ekstra utgift for gjestene. Men kos dere og se på det som en fin opplevelse. Ps. er dyrt å gå ut på byen eller ut å spise også. I et bryllup får man full pakke så da er ikke 400 kr mye å ofre.

:kaffe:

Gjest Dallandra Darcy
Skrevet
Synes ikke 400 er så galt da. Tenk at ofte betaler brudeparet ca 1000 kr pr gjest. Og at de har bedt deg som gjest enda du aldri har møtt dem bør du ta som en ære. Og ved å kjøpe noe fint til dem viser du at du setter pris på invitasjonen.

Men hvis dere synes det er dyrt hvorfor ikke bare kjøpe en gave fra dere to. Får jo mye fint for halvparten også Det blir jo mer personlig også.

Men skjønner at det å bli bedt i bryllup ofte blir ekstra utgift for gjestene. Men kos dere og se på det som en fin opplevelse. Ps. er dyrt å gå ut på byen eller ut å spise også. I et bryllup får man full pakke så da er ikke 400 kr mye å ofre.

Burde sikkert latt være men jeg må bare si at jeg synes at dette er en MERKELIG måte å se på et bryllup på. Om brudeparet bruker 1000 kroner pr kuvert eller serverer Inderøysodd med is til dessert er da meg knekkende likegyldig når jeg skal ut og kjøpe gave. Hvis jeg må rettferdiggjøre min invitasjon ved å kjøpe en gave som står i stil med utgiftsnivået på bryllupet, ja da blir jeg heller hjemme.

Skrevet

Når man tenker slik som deg, burde det kanskje være en mer ærlig sak å si til gjestene at de skal betale så og så mye pr kuvert. Brudeparet inviterer til fest, men gjestene skal betale for seg? Det er sånn jeg forstår det du skriver

Og man kan ikke sammenligne en tur på byen met et bryllup, for tar man en tur på byen bestemmer man selv hva man vil spise, men i et bryllup er det brudeparet som bestemmer alt. Samtidig så inviterer brudeparet gjestene, og da blir det helt feil at gjestene må betale for seg.

Skrevet

Synes ikke dette er noe å lage så stor sak ut av. Kan ikke typen din betale mellomlegget da? Jeg kjöper (betaler) alltid gave til "mine" (til jul, bursdag, bryllup...) og kjaeresten til "sine".

Skrevet
Burde sikkert latt være men jeg må bare si at jeg synes at dette er en MERKELIG måte å se på et bryllup på. Om brudeparet bruker 1000 kroner pr kuvert eller serverer Inderøysodd med is til dessert er da meg knekkende likegyldig når jeg skal ut og kjøpe gave. Hvis jeg må rettferdiggjøre min invitasjon ved å kjøpe en gave som står i stil med utgiftsnivået på bryllupet, ja da blir jeg heller hjemme.

Kunne ikke vært mer enig!!!

Når vi inviterte til vårt bryllup, så tenke vi ikke akkurat på hvor mye gjestene la ut og hvor mye vi la ut. Det er det dummeste jeg hører at man må matche hva brudeparet spanderer på gjestene. :roll:

Man gir hva man har råd til, om det er 200 eller 20 000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...