Gå til innhold

Valpepris

Gjest Lyst på hund

Anbefalte innlegg

Gjest Lyst på hund
Skrevet

Hei

Bare for nysgjerrighets skyld, kan noen fortelle meg hva prisen på disse er? Synes dette er nydelige hunder og kommer nok til å vurdere de i framtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok prisen kan variere veldig fra oppdretter til oppdretter slik det gjør med alle raser - men rundt kr 10 000,-? Det lureste er nok å kontakte raseklubbene, de kan jo også hjelpe deg med å finne seriøse oppdrettere den dagen det skulle bli aktuelt.

:)

Skrevet

Takk for svar!

Hører at disse hundene er relativt dyre i forhold til livslengde, så tenkte at de kanskje lå opp til 15 store(eller over?), men har ingen erfaring whatsoever med slikt.. Vet ikke om det er prisen som er høy eller livslengden som er kort.

Uansett så er det mye penger, men sikkert verdt det om man er sikker på valget.

Skrevet

Uansett er det jo unektelig mye hund for pengene!

:fnise:

Går jo også an å snuse litt etter valper i vårt naboland Sverige (selvfølgelig hos skikkelig oppdretter), en venninne kjøpte sin GD der for fire år siden. Temmelig sikker på at hun da betalte godt under 10 000,- (men så er jo dette noen år siden, og prisene er som regel lavere i Sverige).

Én ting til som er kjekt å ha i bakhodet er jo selvfølgelig at disse hundene SPISER! Så det går jo naturlig nok med en del kroner i matutgifter i måneden...

Skrevet
Takk for svar!

Hører at disse hundene er relativt dyre i forhold til livslengde, så tenkte at de kanskje lå opp til 15 store(eller over?), men har ingen erfaring whatsoever med slikt.. Vet ikke om det er prisen som er høy eller livslengden som er kort.

Uansett så er det mye penger, men sikkert verdt det om man er sikker på valget.

Store hunder lever generellt sett kortere enn små hunder, bl.a. fordi hjertene deres blir så små i forhold til kroppene, så belastningen blir mye større. Gjennomsnittlig levealder for en grand danois mener jeg å huske ligger på ca 6 år.. og det er jo ikke så mye. Men de er jo utrolig herlige. Jeg har også veldig lyst på "grandis" eller en "ulv". Jeg har en svakhet for store hunder. Mer å være glad i, og så slipper man det at de blir slitne og må bæres hvis man skulle finne på å drasse dem med på fjellet :fnise:

Skrevet
Uansett er det jo unektelig mye hund for pengene!

:fnise:

Ja, tenk for en rimelig kilopris!

Betalte 8000 for mine leonbergere for tre og fem år siden. Skikkelig rimelig for en 10 kilos valp, sammenlignet med miniatyrhunder :fnise:

Men irske ulvehunder er kjempeflotte hunder, og jeg har vurdert rasen selv. Hadde en til nabo noen år, fantastisk hund! Grand Danois er også fine hunder, men de har jeg aldri vurdert pga at de har så tynn pels.

Gjest Gjest_iza'bella_*
Skrevet

har selv Grand danois,så kan bare svare på det.prisen kommer ann på om du vil ha en GD fra seriøse oppdrettere eller fra folk som selger uten stamtavler+ prisen varierer litt alt etter hvilken farge du vil ha... Mine 2 er kjøpt i Sverige og er av en farge som ikke er godkjent for utstilling, men de har stamtavle begge to og kommer fra gode oppdrettere, jeg betalte 6500 for den ene og 7000 for den andre(inkl. første vaksinen og chip) Men om du vil ha en hund du kan stille så må du ut med mellom 9000-13.000. Generelt er harlekiner(svart og hvitflekkete) dyrere en f.eks gule pga av avlen på harlekinene er vanskeligere å få til.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Mer å være glad i, og så slipper man det at de blir slitne og må bæres hvis man skulle finne på å drasse dem med på fjellet :fnise:

Men tenk om de skulle skade seg midt inne på fjellet ett sted! :overrasket:

Skrevet

Takk for så mange informative svar! Artig å se at det er så mange andre også som liker disse hundene(ikke det at jeg tvilte på det da...).

Tror min fascinasjon går hakket mer i retning ulvehunden enn GD, jeg har nemlig en merkelig "ting" for varulver(ja, jeg vet...;). Er det noe jeg kan skremme meg selv med når jeg er alene på hytta så er det varulver(tenk filmen Dog Soldiers)! Får litt spente frysninger nedover ryggen da, ja, så tenk å ha en i fanget da! D.v.s. hodet da siden de er så store.

Nei, etterhvert som jeg blir ferdig med studenttilværelsen og vi(samboeren og jeg) finner oss en annen plass å bo, så blir det nok en hund eller to - irsk ulvehund til meg og bostonterrrier til han. Gleder meg!

Skrevet

En irsk ulvehundvalp i Norge koster godt over 15 tusen. I Sverige må du ut med ca 12 tusen,men da må du også betale moms på toppen.(Hvis du ikke velger å smugle den da)

En irsk ulvehund har en ca livsalder på 8 år. Noen blir yngre og andre blir eldre. Våre døde nesten 9 år, og litt over 6 år gammel.(Den yngste pga kreft)

Flottere og mer majestetisk hund finnes vel ikke,men de kan være en håndfull i puberteten. Som strekker seg noen år i tid. Så det er viktig med riktig og god oppdragelse,slik at du ikke blir hengende i båndet på magen etter en 70 kg ulvehund. :legrine:

Skrevet
Men tenk om de skulle skade seg midt inne på fjellet ett sted! :overrasket:

Da sliter du... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...