Gå til innhold

Maktspill mellom barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjestine_*
Skrevet

Min datter går i 4. klasse. Blant jentene i klassen har det vært en del krangling, plaging, utestengelser osv. En av jentene har stor makt over de andre. Hun står bak en del intriger, og får andre til å gjøre og si en del ufine ting. Hun har altså stor makt over enkelte av de andre jentene. Det skal nevnes at alle jentene er gode venner og går godt overens når denne ene jenta ikke er på skolen.

Min datter har vært utsatt for utestengning og stygge kommentarer, i likhet med flere andre på skolen. Det er kommentarer som "Du har så synlige blodårer at du snart kommer til å dø!" og "Synd for deg at du er så tjukk!"

Jeg har tatt problemet opp med læreren, som i sin tur kommer til å ta det opp med foreldrene. Læreren jobber også aktivt med å få slutt på dette.

Problemet er at moren til denne jenta alltid er på sin datters side. Hun har ikke evne til å se at hennes barn kan gjøre noe galt overhodet, og holder med henne i ett og alt. Noen foreldre og lærere har allerede tatt opp en del problemstillinger med denne moren. Da hevder hun at de andre lyver og at hennes datter alltid forteller sannheten. Selv om lærere har vært vitner til episoder der hennes datter har vært årsaken til konflikter, påstår hun hardnakket at det må være feil. Indirekte sier hun altså at lærerene lyver.

De fleste vet at ungene våre ikke akkurat kommer hjem og skryter over det gale de har gjort. Alle barn forteller sin versjon av historien. Denne moren har til dags dato ikke kunnet innrømme at hennes datter noensinne har gjort noe som kan plage andre.

Jeg har tenkt å be om et møte med denne moren, rektor og lærer. Jeg frykter bare at det i sin tur skal gå ut over min datter igjen, pga holdninger som moren kan vise i ettertid.

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men kjenner igjen beskrivelsen av noen i vårt nærmiljø når jeg var liten.

Og jeg håper virkelig jeg eller noen i familie/omgangskrets aldri blir slik du beskriver denne moren. Hun er et skrekkeksempel på hvordan noen blindt forsvarer sine barn.

Når det er sagt kan det også være at hun utad forsvarer sin datter, men kommer med sterk kritikk når de er alene. Det behøver m.a.o. ikke være så ille som det det kans synes som ved første øyekast. Eneste måte å "måle" dette på er vel å se om forholdene forbedrer seg.

Lykke til uansett hvordan du velger å løse problemet.

Gjest Gjest J_25
Skrevet

Jeg tror du må bare ta konfrontasjonen, og risikere at denne moren ikke evner å ta det inn over seg. Du skylder din datter og resten av jentene å prøve.

Jeg var selv offer for et slikt barn, med like "blinde" foreldre, da jeg gikk på barneskolen, til tross for at mine foreldre konfronterte dem både direkte og gjennom lærere og rektor. Men jeg hadde følt meg totalt overgitt hvis jeg ikke visste at mine foreldre gjorde alt de kunne, og var engasjerte i min lidelse.

Så, selv om det er langt fra garantert at det blir noe bedre av et møte, så må man prøve. Hvis du i tillegg har flere foreldre med deg, at dere er mange som er klar over hvor problemet ligger, så er det muligheter for at ungene selv kan "slutte å høre på" hun som lager ubehagelighetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...