Gjest pianisten Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Jeg skal flytte fra enebolig til blokk, og der er jeg ikke heeelt sikker på hvor begeistret naboene blir over øving i tide og utide. Derfor vurderer jeg å gå til anskaffelse av et elektrisk piano i stedet for et akustisk. Noen som har erfaring med elektriske pianoer? Nei, jeg snakker -ikke- om et keyboard, men om noe som dette. Jeg har spilt piano i et par-og-tyve år, og spiller klassisk musikk, på ganske høyt nivå. Det er derfor viktig at pianoet låter så likt som et akustisk piano som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Jeg har et elpiano og bor også i blokk. Pianoet har uttak for hodetelefoner, og det fungerer helt fint. I tillegg kan jeg skru lyden helt ned, hvis jeg blir lei av hodetelefonene. Pianolyden er like fin som på et vanlig piano, men det er fordi pianoet mitt var litt dyrt (Yamaha). Husk at de billige gjerne får en litt "plastikklyd". Ellers, lykke til med pianokjøpet ditt!
Bokormen Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Vi har og et Yamaha el-piano jeg er kjempefornøyd med. Mitt tips er å gå i en musikkbutikk hvor de selger piano, og prøve de forskjellige merkene og se hvilke du liker best
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Takk for svar Muligheten til å bruke høretelefoner og skru lyden ned er absolutt en stor fordel i forhold til akustisk. Hvordan er det med klang i pianoene? Jeg tenker ikke på lydstyrke, men mer på om håndleddteknikkene for å veksle mellom hard, kald klang og en rundere klang fungerer. Må komme meg til en pianobutikk, er bare redd for å falle pladask for et eller annet svindyrt flygel når jeg "bare skal titte litt" Håpet var å finne noe brukt, siden mesteparten av kronasjene har gått til kjøp av leilighet.
SuperNova Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 (endret) Nå er ikke jeg akkurat noen mesterpianist (piano er ikke mitt hovedinstrument), men jeg har et elektrisk piano jeg klunker på. Og det er veldig sensitivt, så klangen gjenspeiler anslagene i mine ører. Men når du snakker om hard, kald og rund klang, går du over hodet på meg... Litt på siden: Hvordan får du hard og kald klang på et piano? Jeg vet hva du mener, siden jeg spiller et blåseinstrument, men skjønner ikke hvordan man kan påvirke klangen slikt på et piano. Der har man jo bare anslaget (og pedaler) å jobbe med... Uansett, kanskje best for deg som andre allerede har nevnt, å prøve noen i en musikkforretning før du kjøper. Selv om du kan bli fristet... Endret 6. september 2007 av SuperNova
Gjest ts Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Nå er ikke jeg akkurat noen mesterpianist (piano er ikke mitt hovedinstrument), men jeg har et elektrisk piano jeg klunker på. Og det er veldig sensitivt, så klangen gjenspeiler anslagene i mine ører. Men når du snakker om hard, kald og rund klang, går du over hodet på meg... Litt på siden: Hvordan får du hard og kald klang på et piano? Jeg vet hva du mener, siden jeg spiller et blåseinstrument, men skjønner ikke hvordan man kan påvirke klangen slikt på et piano. Der har man jo bare anslaget (og pedaler) å jobbe med... Uansett, kanskje best for deg som andre allerede har nevnt, å prøve noen i en musikkforretning før du kjøper. Selv om du kan bli fristet... Jeg er veldig dårlig til å forklare slike ting med ord, men jeg kan prøve: For å få hard, kald klang i et piano må man være helt stiv i håndleddene og armene. Altså ikke -noe- fjæring. Bare pæng rett ned, og ikke gi noe fjæring i det hele tatt. Da blir klangen veldig flat og knallhard (ikke nødvendigvis høy, man kan fint spille lavt og få hard klang likevel). Man kan få mange forskjellige klanger i et piano alt ettersom man bruker håndledd, albuer og underarmer. Det andre ytterpunktet er vel den nærmest hule runde klangen man får når man treffer tangentene med håndleddet mye lavere enn fingrene, og i det man treffer tangentene "ruller" håndleddene opp til man har 90 graders bøy, altså håndleddet er mye høyere enn fingertuppene og bøyd 90 grader, samtidig som man skyver fingertuppene innover tangentene. Det er ikke uten grunn at mange pianister svaier omkring på pianokrakken, det er ikke bare for å se kunstneriske og profesjonelle ut Jeg merker at jeg innimellom bruker fjæring i korsryggen, hofter og skuldre også når jeg spiller for å påvirke klangen. Nå vet jeg jo ikke om dette funker på el-piano, men du kan jo prøve deg frem og se om du hører effektene. Å eksperimentere med instrumenter er moro Hvis du spiller et annet instrument og har erfaring med forskjellige klanger der så hører du nok godt forskjell, dog å høre slike detaljer ofte er en treningssak, og noe som går veldig mange hus forbi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå