Frk Johansen Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Jeg løper endel ute i marka og har ikke pulsklokke men det hadde kanskje gjort spørsmålet mitt unødvendig... La oss si jeg løper en runde på 9 km, på dette bruker jeg 45 min. Hvor fort har jeg da løpt i snitt? Dette er ordentlig flaut å spørre om men jeg husker ikke formelen. Hvor fort må jeg løpe for å klare 20 km på to timer? Til alle mattelærere; jeg skjemmes så dere trenger ikke ergre dere. :gråte:
Amused Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 (endret) Sikkert ikke den enkleste forklaringa, men: Hvis du bruker 45 min på 9 km, så har du brukt 45 min/9 km = 5 min. pr. km. På en time (60 min.) løper du da 60 min. / 5 min/km = 12 km/time For å klare 20 km på 2 timer må du løpe 20 km/2 timer = 10 km/time, så da ligger du allerede veldig bra an Endret 5. september 2007 av Amused
Amused Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 (men håper du får svar fra flere, for nå ble jeg litt usikker)
Gjest AnneShirley Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 45 minutter er 3/4 time (tre kvarter), altså 0,75 timer. 9 km/0,75 timer = 12 km/t For å løpe 20 km på to timer må du selvfølgelig løpe 10 km/t.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #5 Skrevet 5. september 2007 Bare for fremtidige regnestykker: Når du skal regne ut noe, så se på benevningen du vil ende opp med. Du vil vite hvilken fart du har. Altså vil du ha kilometer pr time, eller km/t. Du må derfor dele antall kilometer på antall timer.
Gjest antigartner Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Skal prøve meg på å forklare regelen og komme med flere formler: På barneskolen lærte vi om noe som het "fartstrekanten". Det var en trekant med spissen opp. I det øverste hjørnet sto det en s (for strekning) . I de to underste hjørnene sto en t (for tid) og en v (for hastighet: velocity på engelsk). Under s'en sto det en strek. Den kunne vi tenke på som en brøkstrek. I alle fall blir det slik at v=s/t (fart=strekning delt på tid) t=s/v (tid=strekning delt på fart) og s=t*v (strekning=tid ganget med fart) Som noen har nevnt før: husk benevningene. Hvis du har løpt et visst antall minutter og vil ha farten i km per time, så må du regne om fra minutter til timer. Håper dette ikke ble bare enda mer forvirrende.
Frk Johansen Skrevet 6. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2007 Tusen takk skal dere ha! Håper det var flere enn meg som dro nytte av å få frem gammel lærdom.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 Bare for fremtidige regnestykker: Når du skal regne ut noe, så se på benevningen du vil ende opp med. Du vil vite hvilken fart du har. Altså vil du ha kilometer pr time, eller km/t. Du må derfor dele antall kilometer på antall timer. Jeg synes dette var den beste forklaringen.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #9 Skrevet 19. august 2008 Skal prøve meg på å forklare regelen og komme med flere formler: På barneskolen lærte vi om noe som het "fartstrekanten". Det var en trekant med spissen opp. I det øverste hjørnet sto det en s (for strekning) . I de to underste hjørnene sto en t (for tid) og en v (for hastighet: velocity på engelsk). Under s'en sto det en strek. Den kunne vi tenke på som en brøkstrek. I alle fall blir det slik at v=s/t (fart=strekning delt på tid) t=s/v (tid=strekning delt på fart) og s=t*v (strekning=tid ganget med fart) Som noen har nevnt før: husk benevningene. Hvis du har løpt et visst antall minutter og vil ha farten i km per time, så må du regne om fra minutter til timer. Håper dette ikke ble bare enda mer forvirrende. Jeg synes dette er det beste forklaringen
Gjest Navigasjonslærer Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Hvis du husker på fartstrekanten: S=strekning T= tid og v= fart (velositet) Da er det eltt å huske:S= støv på loftet og T|V nede Hold finger/ hånd over den verdien du trenger: f.eks tid, så tar du strekning og deler på fart så får du tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå