Lola83 Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Jeg får snart en liten valp i hus, liten hunde-type.. Den er 8 uker når jeg får den. Er den stueren da tro? Er det noen som har gode råd om hvordan man går frem for at valpen skal bli stueren?
Tabris Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Nei, det er den nok ikke. Jeg håper ikke at dette kommer ut på en frekk måte, men hvis du snart får en valp i hus så burde du ha lest deg opp på hundebøker som gir gode og detaljerte tips om bl.a. hvordan man gjør en hund stueren. Kort tips: Ta valpen ut etter den har spist, sovet, lekt og/eller når den ser ut til å vandre snusende rundt i kroker og kriker. Vær tålmodig - det er sannsynlig at det er så mange spennende lukter ute at den ikke vil gjøre fra seg med en gang. Ros rolig når den gjør fra seg og ta den tilbake til det samme stedet hver gang slik at den forbinder lukten og stedet med å gjøre fra seg. (Du kan også legge til en kommando hver gang hun gjør fra seg slik at hunden etterhvert kan gjøre det på kommando når den blir eldre). Uhell vil skje inne - ikke kjeft på den for det! Det vil kun føre til at hunden blir utrygg og gjemmer seg bort under sofaer o.lign. for å gjøre fra seg.
Lola83 Skrevet 5. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2007 Takk for svar. Det var sånn jeg også tenkte-men kjekt med innspill uannsett
FantasDick Skrevet 5. september 2007 #4 Skrevet 5. september 2007 Hvis du ikke visste det så blir små hunderaser ofte senere stueren enn andre større raser. Kjenner flere med Chi og andre små hunderaser som har brukt fra 6-15 mnd før hundene har vært sturene.
Lola83 Skrevet 5. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. september 2007 Hvis du ikke visste det så blir små hunderaser ofte senere stueren enn andre større raser. Kjenner flere med Chi og andre små hunderaser som har brukt fra 6-15 mnd før hundene har vært sturene. Ja, ok... Men hvis jeg legger ut aviser e.l, hvordan vet hunden da at den skal gjøre det der? Har aldri forstått det, hehe
mamut75 Skrevet 5. september 2007 #6 Skrevet 5. september 2007 Problemet med å bruke aviser er at du lærer bikkja å gjøre fra seg på avisen . Har hørt om ekstreme tilfeller hvor man har brukt aviser for å få hunden renslig og det har endt så gale at hunde eieren har endt med å måtte ta med avisen ut for at hunden skal gjøre fra seg når den er ute . Har selv en jack tispe på 1 år som fremdeles ikke er 100 % renslig . Schaeferen brukte 2 uker , jack'en bruker sikkert 2 år ....*sukk . Har hørt fra veninner at deres små hunder ble renslig fra 6-8 måneders alderen og opp .
pusla Skrevet 5. september 2007 #7 Skrevet 5. september 2007 Jeg har hatt valpen i en måned nå, og vi har gjort som Tabris skriver: tatt han med ut etter søvn, mat og lek, og gjerne noen ganger ekstra også. Det går ganske greit, han er flink til å gjøre fra seg ute, men det skjer uhell inne fortsatt. Tror nok man må være tålmodig når det gjelder dette. Vi har ikke brukt avispapir annet enn på natta i tilfelle (men som regel rekker vi ut også på natta), jeg tror det er like greit å få valpen ut uansett. Lykke til med valpen, det er en artig og slitsom tid
Lillemei Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Bruken med aviser er grei hvis man har valper. Man kan så tidlig som mulig plassere dem på avisen når de begynner å tisse, og så rose rose rose rose. Hunden vi hadde da jeg var barn fikk valper, og vi trente opp valpene slik. I begynnelsen tisset de mens vi løftet dem bort på avisen, og det kom bare en liten skvett der. Men det var grunn nok for ros det, og det tok ikke lange tiden før de skjønte det. Avisene lå ved utgangsdøren, slik at neste trinn var å komme seg ut døren også. Avisene ble tatt bort, og valpen tatt med ut når den gikk mot døren. Valpene våre var med andre ord stuerene da de ble solgt, men det er nok ikke alle som tar seg bryet med dette. Hunder er utrolig lette å trene opp med en god porsjon tålmodighet, og masse ros og oppmuntring. Når valpene er 8 uker eller større og man har kort vei ut, kan man enten si et kjapt nei når man ser de tisser innendørs, løfte dem utenfor, se at de tisser ferdig og så rose maaaasse. De tisser gjerne på veien ut, men sånn må man ta med på veien Den skjønner raskt tegninga, dersom man sier nei eller uhuh kjapt og viser dem hva som er rett etterpå :-) Lykke til
Lola83 Skrevet 9. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2007 Bruken med aviser er grei hvis man har valper. Man kan så tidlig som mulig plassere dem på avisen når de begynner å tisse, og så rose rose rose rose. Hunden vi hadde da jeg var barn fikk valper, og vi trente opp valpene slik. I begynnelsen tisset de mens vi løftet dem bort på avisen, og det kom bare en liten skvett der. Men det var grunn nok for ros det, og det tok ikke lange tiden før de skjønte det. Avisene lå ved utgangsdøren, slik at neste trinn var å komme seg ut døren også. Avisene ble tatt bort, og valpen tatt med ut når den gikk mot døren. Valpene våre var med andre ord stuerene da de ble solgt, men det er nok ikke alle som tar seg bryet med dette. Hunder er utrolig lette å trene opp med en god porsjon tålmodighet, og masse ros og oppmuntring. Når valpene er 8 uker eller større og man har kort vei ut, kan man enten si et kjapt nei når man ser de tisser innendørs, løfte dem utenfor, se at de tisser ferdig og så rose maaaasse. De tisser gjerne på veien ut, men sånn må man ta med på veien Den skjønner raskt tegninga, dersom man sier nei eller uhuh kjapt og viser dem hva som er rett etterpå :-) Lykke til Ja, hmm..jeg bare lurer på hvor kjapt det egentlig går ann og få hunden med ut når jeg bor i 3 etasje uten heis.. Kan liksom ikke umiddelbart kaste den på dør hvis den tisser.. Fruuustreeeeert!!!!!!!
Lola83 Skrevet 11. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2007 ?! Noen andre som bor i blokk?
Gjest Deception Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Vi bodde i blokk da vi fikk hunden vår, og han ble stueren i løpet av noen få uker, jeg tror da han var ti uker gammel. Men vi var sannsynligvis veldig heldige.
Lillemei Skrevet 11. september 2007 #12 Skrevet 11. september 2007 Vi bodde også i blokk. Det går helt fint De tisset ikke hele veien ned trappene da vi gikk ut. hehe De så jo liksom rart på oss da ikke avisene var ved døren lenger, så da åpnet vi døren og gikk ut. De tisset ute etter det :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå