Gå til innhold

Forloveden orker ikke bryllupsstyret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forlovede fridde til meg sist november. Planen var at vi skulle bygge hus og utsette bryllupet litt. Nå er husbygging snart en realitet og vi har snakket litt om bryllup. Det viser seg nå at kjæresten min virkelig ønsker å være gift med meg, det er ingen andre han heller vil være med, osv. Men han orker ikke tanken på selve seremonien og oppstyret!

Han har aldri likt å være sentrum for oppmerksomheten, og det respekterer jeg så klart! Jeg er ikke fullt så fin på det.... :)

Ingen av oss ønsker et svært bryllup med 100 gjester og alskens slektninger vi ikke husker navnet på. Vi leker litt med tanken på å gifte oss i hagen til besteforeldrene mine (ingen av oss er med i statskirken, så kirkebryllup er uaktuelt) med HEF, ha en stille og rolig seremoni med våre foreldre og søsken og besteforeldre. Og så ha vennefest i et lokale seinere på kvelden. Han sliter litt med dette også, vil ha minst mulig folk på festen. Vi har en del venner vi kunne ønsket å feire dagen sammen med, og et raskt overblikk kan tyde på at vi blir rundt 30-35 stk. Men det er aaaalt for mye for han. Hadde det vært en vanlig fest hadde det ikke gjort noe, for da hadde han sluppet å være midtpunktet.

Men nå har det seg faktisk sånn at på en slik dag, er det to personer som nødvendigvis må være i sentrum, og jeg blir så lei meg av å tenke at det er jeg som må fire på kravene. Jeg er selvfølgelig med på kompromiss, og skal gå langt for at kjæresten min skal ha det bra. Samtidig skulle jeg gjerne ønske at jeg også kunne få noe av det jeg ønsket meg...

Tenker blant annet som så at hvis det skal være så lite oppstyr (ordet oppstyr høres heilt feil ut, men det blir det som passer best likevel...) så har det ingen hensikt å pynte seg skikkelig med brudekjole og fint antrekk til mannen heller. Siden det er så lite vil det virke overdimensjonert med en evt. brudekjole, og jeg har jo gledet meg så lenge til å finne den rette kjolen for å pynte meg for min tilkommende.

Uff, blir et laaaangt hjertesukk dette her, håper noen av dere orker å lese det og gjerne komme med forslag til andre løsninger der begge blir fornøyde... :bryllup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell han at det er bruden som er i fokus, og at han kan slappe av med kompisane sine og ei kald pils ;)

Kva med å ta med familien til ein ambassade og ha ambassadebryllup, evt i besteforeldra sin hage, og berre næraste familien? Og så ein vanleg fest med vener (ein olabuksefest) etterpå? Kan det tilfredsstille begge?

Gjest Elastica
Skrevet
Fortell han at det er bruden som er i fokus, og at han kan slappe av med kompisane sine og ei kald pils ;)

Kva med å ta med familien til ein ambassade og ha ambassadebryllup, evt i besteforeldra sin hage, og berre næraste familien? Og så ein vanleg fest med vener (ein olabuksefest) etterpå? Kan det tilfredsstille begge?

Det var det første som slo meg også.

Og det med pils er helt korrekt...

Skrevet

Virker som det er mange som tenker slik ja...

Hva med å stikke av å gifte dere bare dere to? Hvis han virkelig ikke vil ha noen bryllupsfest så synes jeg ikke du skal tvinge ham til det.

Skrevet

Jeg ville også helst giftet meg uten noen til stede. Min mann "appelerte til min samvittighet" og vi lot foreldrene våre få bli med. Men jeg skulle svært gjerne gjort dette uten dem.

I ettertid hadde vi en fest, mest fordi det var forventet. Og jeg syntes det var en slitsom nok kveld.. Selv om vi hadde "bare" ca 20 gjester.

Skrevet

Jeg "vet om" et brudepar hvor brudgommen hadde litt samme oppfatning som din forlovede. Liker ikke mye oppmerksomhet myntet på seg, hater å pynte seg i type dress og slips osv osv. Samtidig var dette med kirkebryllup/seremoni/brudekjole osv viktig for bruden.

De løste det med et kompromiss på denne måten: de hadde en kirkelig vielse med den aller nærmeste familie - han trakk i dress for denne lille timen ;), hun hadde en ganske enkel kjole som selvfølgelig var nydelig uansett, og den hun "falt" for under prøving.

Etter vielsen var familie og venner invitert på grillfest i hagen til hennes foreldre. Bruden beholdt kjolen sin på, brudgommen skiftet til (pen) kaki-shorts, linskjorte og flip-flops (!) - altså klær han trives i. De hadde innleid catering/kokk til maten, gjestene kom i pene sommerklær - slik man ville kledd seg på en "vanlig" fest (pene jeans og kuule topper, linbukser, sommerkjoler, capribukser osv osv). De hadde på forhånd blitt informert om "settingen" - det var derfor ingen taler, sanger osv. Bare god mat og drikke, musikk og sosialt samvær med de som står brudeparet nærmest.

Brudeparet var strålende fornøyd og gjestene storkoste seg!

Skrevet

Likte veldig godt den siste settingen v/ Frk. Stella. Må snakke litt med gubben ang. den der ;)

Hadde de partytelt eller noe slikt da? Eller var det fint vær (litt risky på vestlandet, hehe) ?

Skrevet
Hadde de partytelt eller noe slikt da? Eller var det fint vær (litt risky på vestlandet, hehe) ?

Det fikk jeg faktisk ikke med meg! :ler: Regner nesten med det, tror de var rundt 40-50stk jeg, og selv om hagen er diiiger er ikke huset det...

De var så heldige at de giftet seg den lørdagen i sommer med desidert best vær da, men litt kjedelig å sjanse på det - særlig på vestlandet! ;)

Skrevet

Hvis oppmerksomheten er problemet, kan dere jo gifte dere med kun forlovere til stede på rådhuset og heller ha en liten sammenkomst etterpå?

Skrevet

hmmm skjønner problemet ditt, og hans også forsåvidt.. Men det med oppmerksomhet er jo en ting man ikke kommer utenom, men når det er sagt, kan man jo gjøre en del ting for å slippe det verste, dvs ikke ha taler, sanger osv, droppe brudevalsen, si i fra til folk på forhånd.. vi hadde et enkelt bryllup, med kun 30 inviterte gjester, Jeg er heller ikke veldig glad i oppmerksomhet osv, men akkurat den dagen gikk det faktisk veldig greit... når man sier ja osv tenker man jo tross alt ikke på veldig mye annet enn hverandre... og utenom det var det kun ved talene og når vi danset+ kakekuttingen vi følte at folk så bare på oss... dett er jo ting man ikke trenger å ta med en uformell fest, er nettopp det... Vi hadde en fantastisk dag og jeg tror gjestene koste seg masse også, ikke mye styr men veldig gøy.... Og selv om brudeparet selvsagt er hovedfokuset den dagen, ville det tross alt vært fryktelig kjedelig for gjestene hvis de skulle stått å sett på dere hele dagen, det gidder de rett og slett ikke, så ikke stress med det.....

Skrevet
Men det med oppmerksomhet er jo en ting man ikke kommer utenom,

Jasså?

Det går fint at å bli gift uten å fortelle det til en sjel til og med..

Gjest GjestHilde
Skrevet
Jasså?

Ja, slik som jeg skal gjøre når jeg skal gifte meg :)

Jeg forstår forlovden din, jeg. Selv har jeg angst for oppmerksomhet og å stå foran en stor forsammeling, som er hvorfor jeg skal ha et lite bryllup (da mener jeg lite).

Jeg vet jo ikke om forloveden din har samme type angst som meg, eller om han bare ikke orker alt maset.

Jeg skjønner forresten ikke den "bruden i sentrum" greia. Jeg trodde det var begges brullup, kanskje jeg tok feil.

Skrevet
Jasså?

selvsagt men da får man oppmerksomheten etterpå.. Det er ingen jeg kjenner som ville klare å gifte seg uten at noen kommenterer det, sier gratulerer osv.. graden av oppmerksomhet derimot er en annen sak....

Skrevet
selvsagt men da får man oppmerksomheten etterpå.. Det er ingen jeg kjenner som ville klare å gifte seg uten at noen kommenterer det, sier gratulerer osv.. graden av oppmerksomhet derimot er en annen sak....

Man får vel ikke oppmerksomhet for noe ingen vet. Forteller man ikke at man har giftet seg, før man INGEN oppmerksomhet.

Skrevet
Og selv om brudeparet selvsagt er hovedfokuset den dagen, ville det tross alt vært fryktelig kjedelig for gjestene hvis de skulle stått å sett på dere hele dagen, det gidder de rett og slett ikke, så ikke stress med det.....

Akkurat dette jeg hadde tenkt å si. Forutenom taler, brudevals o.l. var det en veldig avslappet atmosfære uten det store fokuset på oss som brudepar.

Skrevet

Hei.

Jeg ville egentlig bare si at jeg forstår deg godt.

Jeg bor også sammenmed en som ikke liker tanken på oppmersomhet.

Men så er det vel sånn at vi jenter alltid har drømt om bryllup og gjerne hvordan vi serd et for oss.

Skjønner at du synes det er sårt at du føler du må gi fra deg mere av din drøm, enn hva han kanskje må "ofre" . Jeg hadde ikke hatt lyst til å gifte meg, og ikke sagt det til noen etterpå. Jeg har store problemer med å holde det skjult til alle at vi går med gifteplaner i 2009, tenk å skulle holde det skjult at man gifter seg også. Neui det hadde ikke vært noe for meg. :jepp:

Håper dere finner ut av det, og at du også føler du får din drømmedag.

:klemmer:

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis man har en uformell etterfest etter bryllupsreisen eller man har en vennefest samme kveld så kan man unngå alle talene og sangene.

Som regel er det mer uformelt til kaffeen i et bryllup enn til middagen så det beste er vel å samle de aller nærmeste til middag f.eks. på en restaurant og ha en stor vennefest med helt uformell setting senere. Dermed kan man være drømmebrud likevel.

De koseligste bryllupene jeg har vært i har vært de utradisjonelle uten for mye "kjør" i form av "opplegg" - det har vært de der man kan sveve rundt og snakke med kjente og ukjente uten å bli underholdt i hjel. Man mister ikke "den store dagen" - følelsen for det.

Skrevet

Takk for masse svar! Godt å se det fra flere vinkler.

Snakket litt med kjæresten da jeg kom hjem fra jobb i går, og han virker litt mer innstilt på å få gjennomført galskapen etter hvert. Jeg sa jeg kunne ringe og snakke med vigsler og det var han enig i. Tenk så kult om vi hadde fått en løsning begge blir fornøyde med!

Etter å ha lest det dere har skrevet, frister det veldig å ha en liten vielse og ha veldig uformell vennefest. Høres gøy ut å leie et par kokker som kan grille til oss, i stedet for en høytidelig 3-retters. Men som nevnt bor jeg på vestlandet, og er temmelig skeptisk til hvordan været blir, hehe! Skikkelig klisjé, men været er jo faktisk viktig! Thihi!

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for masse svar! Godt å se det fra flere vinkler.

Snakket litt med kjæresten da jeg kom hjem fra jobb i går, og han virker litt mer innstilt på å få gjennomført galskapen etter hvert. Jeg sa jeg kunne ringe og snakke med vigsler og det var han enig i. Tenk så kult om vi hadde fått en løsning begge blir fornøyde med!

Etter å ha lest det dere har skrevet, frister det veldig å ha en liten vielse og ha veldig uformell vennefest. Høres gøy ut å leie et par kokker som kan grille til oss, i stedet for en høytidelig 3-retters. Men som nevnt bor jeg på vestlandet, og er temmelig skeptisk til hvordan været blir, hehe! Skikkelig klisjé, men været er jo faktisk viktig! Thihi!

Nå vet jeg ikke hvor på Vestlandet du bor, og det skal du slippe å si hvis du ikke vil det.

Hva med å finne et sted dere kan ha låvefest? På Hordamuseet utenfor Bergen har de en stor åpen løe med stort fint naturområde rundt. Man kan grille utenfor og ha festen inne.

Hva med tilsvarende der du bor?

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Etter vielsen var familie og venner invitert på grillfest i hagen til hennes foreldre. Bruden beholdt kjolen sin på, brudgommen skiftet til (pen) kaki-shorts, linskjorte og flip-flops (!) - altså klær han trives i. De hadde innleid catering/kokk til maten, gjestene kom i pene sommerklær - slik man ville kledd seg på en "vanlig" fest (pene jeans og kuule topper, linbukser, sommerkjoler, capribukser osv osv). De hadde på forhånd blitt informert om "settingen" - det var derfor ingen taler, sanger osv. Bare god mat og drikke, musikk og sosialt samvær med de som står brudeparet nærmest.

Jeg har forståelse for at ikke alle vil ha all oppmerksomheten. Samtidig må jeg si jeg stusser litt over voksne mennesker som ikke kan holde ut i en dress i mer enn en time. Jeg tror ikke jeg klarer å forklare meg ordentlig uten å høres slem ut, men jeg syns han du beskrives nesten høres litt barnslig ut. Nå er ikke det å pynte seg det viktigste i verden, men jeg kjenner menn (og kvinner) som er sånn at de er helt fastlåste når det gjelder enkelte ting. Som f.eks. at de nekter å pynte seg i sitt eget bryllup fordi de syns det er mer behagelig å få i flipp-flopper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...