Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Trenger tips til hvordan jeg kan klippe klørne til Maine Coonen min. Han blir helt rabiat hver gang jeg skal prøve. Har prøvd når han sover, men uten hell. Klørne hans er som "krokete" nåler. Alt av inventar(tapet, vinduskarmer osv) er blitt oppklort. Kanskje jeg bare burde ta han med til dyrlegen for å dope han ned. Samboeren min har prøvd å holde han fast, men med det resultat at han ser mishandlet ut og katten har like lange klør NB: Dette er en innekatt altså.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #2 Skrevet 5. september 2007 Tror jeg ville tatt katten til dyrlegen for å få klippet de ja.. der har de mulighet for å gi litt beroligende sånn at han holder seg i ro i mens de klipper.. har dere prøvd klorestativ? Vår katt er ute, men de har et behov for å kvesse klørne, så hvis de ikke har mulighet for å gjøre det på et tre etc så går d hardt utover sofaen etc
Gjest Silmarill Skrevet 5. september 2007 #3 Skrevet 5. september 2007 Trenger tips til hvordan jeg kan klippe klørne til Maine Coonen min. Han blir helt rabiat hver gang jeg skal prøve. Har prøvd når han sover, men uten hell. Klørne hans er som "krokete" nåler. Alt av inventar(tapet, vinduskarmer osv) er blitt oppklort. Kanskje jeg bare burde ta han med til dyrlegen for å dope han ned. Samboeren min har prøvd å holde han fast, men med det resultat at han ser mishandlet ut og katten har like lange klør NB: Dette er en innekatt altså. Katter er gjerne motstridige når det gjelder kloklipping, men om du gjør det til en vane blir katten vant med dette. Dere må nesten være 2 stk (hvilket dere er) Om du ikke har klippet kattenegler før er det veldig viktig at du kun klipper ytters på det hvite. Der det er rosaaktig må du ikke klippe da dette området inholder blod og nerver. Om du ikke får det til bør du la en veterinær gjøre dette ja. Du bør skaffe deg et klorebrett, så katten ikke ødlegger møblene deres. Det viktigste er uansett at en innekatt har muligheten til å kvesse klørne sine.
Akila Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Det å klippe klørne til katter er viktig at blir en innøvd rutine fra de er små. (løfter dem opp på fanget, og holder poten frem, men ikke klipper) Men siden dere sliter nå, så hadde jeg attt denmed til en vetrinær!
Silvert Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Har selv vært en "nølende" kattekloklipper på en katteål. De første gangene fikk jeg oppdretter til å klippe. Så hvis du har en kattevant venn som er vant med og klippe klør, så kan du prøve det først. Nå gjør jeg denne jobben selv. Det går rett og slett i å være veldig klar på hvem som er sjef OG vite hvor mye du skal klippe. Skryter masse mens jeg holder på. Hvis dere er to, kan det hjelpe og pakke katten inn i ett stort håndkle, da begrenser dere hvor mye han får beveget seg. Ang. klorestativer, så har jeg erfart at mine MCO'er bruker disse stort sett til å hvesse klørne mer enn at de blir slipt ned. Jeg må ihvertfall klippe framklørne jevnlig. Spesielt viktig og gjøre det FØR du eventuelt bader dem.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Prøv å klippe klørne når katten er søvnig, eller i en kosesituasjon når katten ligger i fanget. De fleste katter synes det er godt å bli klødd mellom tærne, så gjør det ofte, slik at pusen blir vant med å bli fiklet med på føttene. Siden klipper du forsiktig en og en klo med en GOD klotang (IKKE vanlig negleklipper eller saks!) Mine har vært vant med dette fra de var bittesmå, så de har aldri hatt dette problemet at de er redde for potene sine, selv huskatten synes det er greit med en kloklipp en gang i blant;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå