Gå til innhold

"Jeg-vil-redde-alt-personer".

Fremhevede innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Og det festlige er at om man for eksempel unngår noe av en eller annen grunn, så blir det garantert tatt opp at man ikke unngår noe annet. For eksempel unngår pels, men ikke unngår kosmetikk testet på dyr, eller unngår kosmetikk testet på dyr men spiser medisiner testet på dyr, eller unngår kjøtt men spaserer og dermed tråkker på en og annen maur så er det garantert noen som reagerer :ler:

Nei, man kan ikke gjøre alle fornøyd her i livet ;)

Jeg syns faktisk dette er et større problem blant "ikke-idealister". Det er som om de skal ta deg på noe fordi du følger visse prinsipper på enkelte områder, men ikke på andre. F.eks. hvordan kan en vegetarianer handle mat som ikke er økologisk. Det blir en måte å ufarliggjøre folk på kanskje, og gjøre sin egen samvittighet litt bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg syns faktisk dette er et større problem blant "ikke-idealister". Det er som om de skal ta deg på noe fordi du følger visse prinsipper på enkelte områder, men ikke på andre. F.eks. hvordan kan en vegetarianer handle mat som ikke er økologisk. Det blir en måte å ufarliggjøre folk på kanskje, og gjøre sin egen samvittighet litt bedre.

Dette er jeg helt enig i.

Når det gjelder trådstarters poeng, så er jeg enig. Det er noe man ofte kan se hos "nyfrelste". Man blir overivrig fordi man har sett Sannheten og knapt klarer å forstå hvordan andre ikke kan se noe som er så åpenbart for en selv.

Ellers mener jeg at det ikke er feil å være konsekvent. Da jeg snakket med min mor om å kjøpe nye sko men nektet å kjøpe skinnsko så sukket hun oppgitt og sa: "Du må ikke tenke på slikt hele tiden." Som Frk. Åberg sa - hos andre så blir man halshugget om man går med skinn når man ikke spiser kjøtt. Så man kan uansett ikke tilfredsstille alle. Balansegangen blir å respektere at andre har rett til å mene hva de vil, om man enn ikke klarer å respektere den meningen.

Skrevet
De halshugger oss som gir blanke i en eller flere av overnevnte, og i mine øyne kan dem sammenlignes med spedalske, religiøse mennesker som skal prakke på seg sin tro på andre.

Sure babes. Som om dere er så innmari gode og snille.

Dere blir oppfattet som umodne drittunger ala "go-cry-emo-kid-peeps", og den slags.

Sånne folk fremstår egentlig som litt "korte" for meg.

Jaha. Hvem er kort her? :ler:

Skrevet (endret)

Vel, jeg er kanskje en av disse, det vil si at jeg er politisk aktiv, er medlem av Amnesty, driver med annet frivllig arbeid osv. Men jeg går ikke rundt og skryter av det. Ei gjør jeg det for å vise andre at jeg er bedre enn dem. For meg handler det bare om at jeg liker å drive på det, det gjør meg glad og jeg føler det er godt å gi noe tilbake til dem som har stilt opp for meg gjennom årene. Jeg regner meg selv som engasjert og det er også derfor jeg har et sterkt ønske om å bli lærer. For meg er det et stort privilegie å få lov til å bli lærer og jeg gleder meg til å lære masse av elevene, slik som de forhåpentligvis gjør av meg. At de trives, har det godt og får lyst til å lære mer.

Jeg var så heldig å få oppleve en slik lærer engang. En som var engasjert og som tok tak i mobbeproblemene som jeg slet med. Jeg er evig takknemlig og jeg vil bare gi noe tilbake. Det er dét det handler om, ingenting annet. Ikke for å fortelle at de rundt meg at jeg er et bedre menneske enn dem. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Skrevet

TS: Dersom denne type personer irriterer deg så grenseløst, og du er klar over det, lurer jeg vitterlig på hvorfor du i det hele tatt orker å omgås dem? Bruk heller tiden på noen som kan bidra til noe positivt, istedetfor å bli irritert på mennesker du egentlig ikke ønsker å ha noe med å gjøre.

Personlig har jeg aldri klart å forstå de som bruker tid på å klage på mennesker som irriterer vettet av dem. Hvorfor omgå dem, hvis de er så irriterende og uspiselige.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Jeg har mer sansen for de som hjelper i stillhet .. som ikke trenger å formidle til hele verden hvor fantastiske de er.

Det minner meg litt om de som mener de selv lider av "snill pike-syndromet" ... for de som virkelig lider av "snill pike-syndromet" vet det faktisk ikke selv. De som virkelig lider av "snill pike-syndromet" er så opptatt av å gjøre andre til lags - hjelpe andre at de ikke har tid til å tenke på seg selv .. de synes aldri synd på seg selv - og de trenger ikke minne alle på at de er "snill pike" - for alle ser det - bortsett fra hun selv ..

Eller de som bruker halve arbeidsdagen på å fortelle andre hvor fantastisk travelt de har det .. men så vet de ikke at all den tiden som de bruker på å klage heller kunnne vært benyttet mer effektivt. Vanvittig slitsomme folk ..

Gjest Ikke-idealist
Skrevet
Jeg trenger ikke bry meg om hva folk drikker til maten, eller hvilken avis de leser, så lenge jeg er bevisst på hva JEG drikker til maten, og hva avisen JEG leser står for!

Slik individualisme blir jo ganske ekstremt den andre veien, da. Det er nå en gang slik at individuelle handlinger ikke betyr spesielt mye. Hele poenget med å være engasjert i en sak er jo nettopp å få gjort noe av betydning. Og det blir ikke gjort noe av betydning før massene endrer adferd. Dermed vil det å være engasjert nødvendigvis måtte dreie seg mye om å overbevise andre.

Men ettersom individuelle handlinger ikke betyr spesielt mye burde det strengt tatt være rom for stor toleranse overfor kjærestens gjøren og laden. Så oppførselen til denne tidligere kjæresten din, overfor deg, tyder på at han har gått glipp av noe vesentlig.

Man kan tross alt ikke forvente annet enn at det blir satt søkelys på ens liv og lære, når man setter seg selv på en moralsk pidestall ved å være en misjonerende idealist. Selv om det kanskje ikke er bevisst fremstiller du deg selv som frøken Godhet når du misjonerer en godhetssak. Ditt engasjement for en godhetssak representerer da en overlegen moralske standard i forhold til de andre - dem du misjonerer overfor. Rent sosialt vil det da bare være naturlig for de andre, de umoralske, å påpeke dette dersom du ikke selv lever opp til ditt selvprojiserte frøken Godhet-bilde.

Skrevet
Rent sosialt vil det da bare være naturlig for de andre, de umoralske, å påpeke dette dersom du ikke selv lever opp til ditt selvprojiserte frøken Godhet-bilde.

Evt. opp til det frøken Godhet-bildet andre lager av deg.

Skrevet

Synes ikke det er det minste rart at idealister misjonerer, jeg. Det er jo det som skal til.

Når det gjelder miljø og fremtid for kloden vår, så har det seg sånn at vi alle deler samme planeten. Det er ikke sånn at de som gir faen har en egen planet som de kan herje vilt med. De deler den faktisk med oss som gjerne vil at den skal ha noe å by på for våre barn og barnebarn også, og når det finnes egoister der ute som ikke bryr seg, så må man faktisk fortelle dem et par ting.

Jeg leste et utsagn en gang som gikk omtrent slik:

Vi eier ikke kloden, vi låner den av våre barn.

Noe å ta med seg det.

Skrevet
Og noen vil hevde at dette ikke handler om hva som føles riktig for den enkelte, men om hva som er bra for samfunnet...

Jeg har forøvrig sjelden opplevd kjefting her på forumet dersom noen gjør noe noen andre syns er etisk galt. Har f.eks. aldri sett at noen som er motstandere av dyretesting har blandet seg inn i en tråd som handler om sjampo f.eks, for å si at de må slutte å bruke produktet. At man starter egne tråder hvor man oppfordre til f.eks. å la være å kjøpe ting som er testet på dyr, ser jeg virkelig ikke problemet med.

Det forstår til og med jeg.

Har du virkelig ikke sett det? Jeg har sett det flere ganger her inne.

Det sistnevnte ser ikke jeg heller problemer med, for de trådene kan jeg unngå.

Jeg føler meg heller ikke spesielt truffet, selv om jeg kanskje er en av dem Snasen sikter til.

Jeg driver ikke å misjonerer, men diskuterer gjerne, og forteller hva jeg mener om noen spør.

Søker heller ikke oppmerskomhet rundt meg som person, men rundt saken som jeg brenner for. Dvs dyre - og miljøvern. I den sammenhengen er jeg heller ikke utagerende, jeg lar heller folk komme til meg, enn omvendt. Og jeg har større tro på gulrot enn pisk, i alle fall i denne sammenhengen.

Jeg har ikke giddet å lese hele tråden. Ville bare si at jeg er enig. Jeg gidder heller ikke være sammen med mennesker som skal dytte sine meninger over hodet mitt.

Nei, og de er jeg ikke sammen med heller, men det er dessverre ikke til å unngå at man dumper borti dem innimellom.

Jeg sier ikke at du er sånn. Egentlig ikke at noen her inne er sånn.

Jeg snakker generelt, men noen her flyr fort i taket, og da må de føle seg truffet?

Nei, jeg klarer ikke å se hva du mener. Du må gjerne sende meg en PM hvis det er noe du har problemer med, så jeg kan forklare deg hva jeg mener. Men jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

Hva skal du forklare meg? du føler deg jo ikke truffet.

Og hva har jeg problemer med ang. deg?

Skrevet (endret)
Synes ikke det er det minste rart at idealister misjonerer, jeg. Det er jo det som skal til.

Når det gjelder miljø og fremtid for kloden vår, så har det seg sånn at vi alle deler samme planeten. Det er ikke sånn at de som gir faen har en egen planet som de kan herje vilt med. De deler den faktisk med oss som gjerne vil at den skal ha noe å by på for våre barn og barnebarn også, og når det finnes egoister der ute som ikke bryr seg, så må man faktisk fortelle dem et par ting.

Jeg leste et utsagn en gang som gikk omtrent slik:

Vi eier ikke kloden, vi låner den av våre barn.

Noe å ta med seg det.

Ja, det er sant.

Og som blekkulf sa. Bruk hode, vi har bare en klode.

Jeg mener ikke at det er galt å være opptatt av miljøet eller lignende. Jeg mener det er galt når folk dytter sine meninger oppi nesa på en, koste hva det koste vil.

Og da syns jeg dyre-miljøaktivister & religiøse er verst.

Endret av Snasen
Skrevet
Jeg har mer sansen for de som hjelper i stillhet .. som ikke trenger å formidle til hele verden hvor fantastiske de er.

Det minner meg litt om de som mener de selv lider av "snill pike-syndromet" ... for de som virkelig lider av "snill pike-syndromet" vet det faktisk ikke selv. De som virkelig lider av "snill pike-syndromet" er så opptatt av å gjøre andre til lags - hjelpe andre at de ikke har tid til å tenke på seg selv .. de synes aldri synd på seg selv - og de trenger ikke minne alle på at de er "snill pike" - for alle ser det - bortsett fra hun selv ..

Eller de som bruker halve arbeidsdagen på å fortelle andre hvor fantastisk travelt de har det .. men så vet de ikke at all den tiden som de bruker på å klage heller kunnne vært benyttet mer effektivt. Vanvittig slitsomme folk ..

Amen. Grøss og gru.

Skrevet
TS: Dersom denne type personer irriterer deg så grenseløst, og du er klar over det, lurer jeg vitterlig på hvorfor du i det hele tatt orker å omgås dem? Bruk heller tiden på noen som kan bidra til noe positivt, istedetfor å bli irritert på mennesker du egentlig ikke ønsker å ha noe med å gjøre.

Personlig har jeg aldri klart å forstå de som bruker tid på å klage på mennesker som irriterer vettet av dem. Hvorfor omgå dem, hvis de er så irriterende og uspiselige.

Jeg må alltid be så mange brukere her lese innlegget igjen.

Hvorfor må jeg det så ofte? :trist:

Omgåes jeg mange slike mennesker? Nei. Det er jo det jeg skriver i første avsnitt av innlegget at jeg ikke gjør. Nåh, åhhhh!

Tror du må skrive et nytt innlegg som har med temaet å gjøre.

Skrevet
Og hva har jeg problemer med ang. deg?

Nei, det var det jeg også lurte på.

Gjest vimselot
Skrevet
Disse personene. Det er ikke mange av dem (takk Gud), men noen, og de klarer å utmerke seg godt, men ikke på en positiv måte.

De jeg kjenner, både helsefreaks, religiøse, ikke-røykere, avholdsmennesker, vegitarianere osv. prøver ikke overbevise meg om noe som helst, det er vel heller at kanskje et fåtall "overbevisste" som prøver overbevise og som lett blir lagt merke til, og da er det feil å skjære alle over en kam...

Jeg blir ikke overbevisst over hvilken shampo jeg skal kjøpe, av reklame på tv, blir du det Snasen? ...og reklame er langt mer irriterende enn folk med meninger...

Så begynner jeg å lure. Er de kun ute etter oppmerksomhet?

De vil fremstå som så miljøbevisste, omsorgsfulle ovenfor moder jord, og dyr. Sure babes. Som om dere er så innmari gode og snille. For en ting er sikkert. Hadde dere vært så gode og snille som dere har så lyst til å fremstå som... da hadde dere ikke brauta så høyt om alt det gode dere gjør, og om alt det dårlige "alle" andre gjør. De snille har da ikke noe behov for å ytre det hele tiden. de snille er tilfredse med at de er snille de. De skryter ikke av godheten sin.

Så de som lever miljøbevisst, bør holde munnen lukket og helst tapet igjen? Det mener du vel ikke, håper jeg...Har ikke opplevd at f.eks. miljøbevisste (unntatt en men det er en ungdom), har overkjørt andre med sine meninger). Og hva er å være snill da?

Skrevet
Nei, det var det jeg også lurte på.

Ja, er du en sånn person som dytter dine meninger over på andre, da?

Du sier du ikke kjenner deg igjen, så da er det vel ingen sak?

Skrevet (endret)

Vimselot:

De jeg kjenner, både helsefreaks, religiøse, ikke-røykere, avholdsmennesker, vegitarianere osv. prøver ikke overbevise meg om noe som helst, det er vel heller at kanskje et fåtall "overbevisste" som prøver overbevise og som lett blir lagt merke til, og da er det feil å skjære alle over en kam...

Jeg blir ikke overbevisst over hvilken shampo jeg skal kjøpe, av reklame på tv, blir du det Snasen? ...og reklame er langt mer irriterende enn folk med meninger...

Jeg skriver i hovedinnlegget mitt at: det er heldigvis få av dem. de personene jeg beskriver. Ingen snakker om at det er et mangfold av dem?

Eller jo...du gjør.

Så de som lever miljøbevisst, bør holde munnen lukket og helst tapet igjen? Det mener du vel ikke, håper jeg...Har ikke opplevd at f.eks. miljøbevisste (unntatt en men det er en ungdom), har overkjørt andre med sine meninger). Og hva er å være snill da?

Nei, men som Thelma skrev. Man har vel mer sansen for dem som hjelper i stillhet?

Selvfølgelig skal de ikke lukke igjen munnen, men jeg snakker om de som dytter disse meningene over på andre som enten, gir faen, eller: bryr seg, men ikke orker å diskutere det hele tiden.

De som må konstantere hvor flinke de er, de som bryr seg så mye om dyrene, sultne barn, miljøet etc.

De som egentlig skryter av det.

Å være snill er realtivt. Tolk det som du vil.

Endret av Snasen
Skrevet
Ja, er du en sånn person som dytter dine meninger over på andre, da?

Du sier du ikke kjenner deg igjen, så da er det vel ingen sak?

Forsåvidt ikke. Jeg forsto det bare slik at du så på meg som en slik person, og at du også hadde problemer med noe som sto i min dagbok. Det var derfor jeg tilbød meg at du kunne sende meg en PM ang. hva det var du reagerte på, så kunne jeg evt. forklare hva jeg hadde ment.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...