Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ny i dette spillet og lurer på noe om boligkjøp. Hvis en leilighet har en prisantydning på 1 200 000 hva bør man egentlig by? Kan man by 1 000 000? Er det for lite? Eller må man by 1 200 000 som minimum?

Og så det med fellesgjeld og fellesutgifter. Hvis fellesutgiftene er f.eks. 5000 pr måned er det altså i tillegg til boliglånet man har? Så hvis man betaler 7000 på boliglånet pr måned må man tilsammen ut med 12000?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 000 000 er antageligvis en god del for lite hvis det er en leilighet som ikke har ligget så lenge ute. Om det er en leilighet som har ligget en stund så kan man jo prøve seg, men 200 000 under prisantydning skal noe til å få igjennom. Det skader ikke å prøve seg, dog. Jeg mener det er en god ide å begynne et stykke under prisantydning. Bedre å begynne for lavt og heller få avslag et par ganger enn å begynne for høyt og betale mer enn du egentlig hadde behøvd.

Fellesutgiftene kommer i tillegg til boliglånet, ja. En god grunn til å styre unna leiligheter med høye fellesutfigter, særlig siden høye utfigter som regel kommer av høy fellesgjeld, og derfor vil øke når renten øker.

Skrevet

Men det er jo helt sykt. 80% av alle leilighetene jeg ser på Finn.no har jo høye fellesutgifter. Hvordan i all verden har folk råd til å kjøpe noe i det hele tatt hvis de både betaler boliglån og høye fellesutgifter? :overrasket:

Skrevet

Det er da langt fra alle som har høye fellesutgifter. Jeg betaler 1800 kroner måneden for min leilighet, og det dekker "alt", også fyring og varmtvann.

Skrevet
Men det er jo helt sykt. 80% av alle leilighetene jeg ser på Finn.no har jo høye fellesutgifter. Hvordan i all verden har folk råd til å kjøpe noe i det hele tatt hvis de både betaler boliglån og høye fellesutgifter? :overrasket:

De med høy fellesgjeld har ofte lavt innskudd. Feks 400.000 i innskudd og 1.5 millioner i fellesgjeld. Da må du i praksis betjene et lån på 1.9 millioner. De totale utgiftene trenger ikke bli så mye annerledes enn om du tar opp lån i banken på totalt 1.9 millioner. Her har jeg dog ikke mye erfaring, siden jeg skyr innskuddsleiligheter som pesten ;)

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Husk at hvis du har fått beskjed av banken om at du kan betjene et lån på f.eks 1,5 millioner så er dette inkludert eventuell fellesgjeld.

Koster leiligheten 1,2 millioner og det er f.eks. 500 000 i fellesgjeld må du i følge banken kunne betjene et lån på 1,7 millioner. Fellesgjelda er jo også et lån du skal betale ned på.

Jeg vil råde deg til å styre unna leiligheter med skyhøy fellesgjeld. Spesielt hvis de er nylig bygget. Mange leiligheter har avdragsfrihet på fellesgjelda de første årene, og i dette tilfellet vil fellesutgiftene øke betraktelig om noen år. Om du finner en sånn leilighet du gjerne vil ha ville jeg hvertfall sjekket ut dette med evt. avdragsfrihet på fellesgjelda først.

Skrevet

Som de andre sier, innskuddsleiligheter med lav pris har som regel høy fellesgjeld, og fellesgjelden må nedbetales i tillegg til lånet.

Jeg kjøpte nettopp leilighet, og det var et sant mareritt å finne en leilighet med normal pris og lav fellesgjeld, som jeg i tillegg kunne tenke meg å bo i. Fant heldigvis en liten borettslagleilighet på 52 kvm. til 850 000,- + 150 000,- i fellesgjeld. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...