Gulltopp Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Vurderer å investere i en BabyComp. Siden jeg sluttet på pillen har jeg aldri blitt klok på syklusen min. Vi planlegger barn i nærmeste framtid, og tror jeg vil gå for en BabyComp. Noen andre her som har en sånn sak? Erfaringer?
Chiquita Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Dersom en BabyComp/LadyComp skal "fungere", så må du ha sånn passe regelmessige sykluser. Ellers vil du få så mange gule/orange dager at det ikke vil være til noen hjelp. Har du regelmessige sykluser vil den kunne hjelpe deg med å anslå når neste EL kommer, og når neste mens er ventet, slik at dere finner riktig tidspunkt for sex i allefall
Gulltopp Skrevet 4. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2007 Syklusene mine er sånn passe regelmessige, dvs mellom 26 og 30 dager. Jeg vil bare ha kontroll på når jeg har EL, røde dager, grønne dager og evt gule dager. Koster jo flesk, men i det lange løp tror jeg det er en fin investering. Aldri mer p-piller eller spiral for denne jenta.
Chiquita Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Jeg tror kanskje jeg heller vil anbefale deg www.fertilityfriend.com eller www.ovusoft.com og et termometer med to desimaler. Fertilityfriend(FF) er gratis, Ovusoft koster noen hundrelapper, og et termometer til ca 100,- Da får du de samme "funksjonene" som Babycomp, men til en brøkdel av prisen. Se på www.snartgravid.com under foraet for syklusen -temperatur, og gjerne ta en titt innom tempeklubben også (under Prøveklubber)
Gulltopp Skrevet 4. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2007 Hmmm ja, kanskje det er gode alternativ. Det er uten tvil billigere. Har bare såvidt kikket på linkene dine Chiquita, skal se litt mer på det i morgen. BabyComp måler i tillegg til temperatur også hormon"innhold" i kroppen eller er jeg på bærtur nå? Synes babycomp virker veldig hendig, og enkel. Til tross for prisen så vurderes den enda.
Chiquita Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 BabyComp regisrerer bare temperatur. Med FertilityFriend og Ovusoft kan du registrere temperatur, og få samme funksjon som BabyComp. Men, du kan også regisrere utflod/sekret, samt livmorhalsens "posisjon", dersom du ønsker det. Dette er også ting som er gode indikatorer på om/når du har eggløsning. Jeg hadde LadyComp tidligere, men solgte den, og gikk over til vanlig termometer og Ovusoft i stedet
Gjest -eline- Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Jeg hadde LadyComp tidligere, men solgte den, og gikk over til vanlig termometer og Ovusoft i stedet Må bare spørre deg siden jeg driver å funderer på dette selv. Jeg har sluttet med pillen, gidder ikke mer hormoner og trenger noe alternativ. Er så heldig at jeg har veldig stabile sykluser. Har derfor kjøpt et termometer og skal teste ut FertilityFriend så fort jeg får mensen (har begynt å notere ned temp bare for å få det inn), men det største minuset jeg kan se er at jeg må registerte ting på nettet før jeg vet om jeg er safe eler ikke, mens Ladycomp/babycomp gir meg beskjed med en gang... (ja vi er tilhengere av morgensex... ) Er dette et problem i det virkelige liv? Eller lærer man seg fort hvilke temperaturer som er safe? Bare funderer litt, har ikke råd til å kjøpe noe ladycomp med det første så derfor ble termometeret innkjøpt som en test.
Amused Skrevet 5. september 2007 #8 Skrevet 5. september 2007 Hvis du har veldig stabile sykluser, så vil du, etter å ha tempet noen måneder, sikkert vite når EL nærmer seg, og derfor vite når du må bruke prevensjon Og du kan se hvilke temperaturer som er "ufruktbare", med mindre du plutselig endrer på ytre omgivelser som f.eks. soveromstemperatur, dyne, tidspunkt for å måle etc. Men husk at temping og Ladycomp aldri er heeeelt sikkert, selv om du har stabile sykluser.
Gjest -eline- Skrevet 5. september 2007 #9 Skrevet 5. september 2007 Hvis du har veldig stabile sykluser, så vil du, etter å ha tempet noen måneder, sikkert vite når EL nærmer seg, og derfor vite når du må bruke prevensjon Og du kan se hvilke temperaturer som er "ufruktbare", med mindre du plutselig endrer på ytre omgivelser som f.eks. soveromstemperatur, dyne, tidspunkt for å måle etc. OK, da satser jeg på at jeg lærer meg dette etterhvert. Har veldig stabil syklus, sluttet på p-piller for 8 måneder siden og har hatt syklus på 28-29 dager hver gang, så det lover jo godt. Men husk at temping og Ladycomp aldri er heeeelt sikkert, selv om du har stabile sykluser. Hadde det vært helt krise med en graviditet så hadde vi ikke satset på det nei. Nå passer det ikke 100% riktig enda (tenkte jeg skulle gjøre unna mastergraden min først, ferdig i mai), men siden vi begge egentlig er klare for å få barn... Er bare litt lei av å bruke kondomer og trenger et lite alternativ så derfor temping (evt ladycomp).
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #10 Skrevet 5. september 2007 Må bare spørre deg siden jeg driver å funderer på dette selv. Jeg har sluttet med pillen, gidder ikke mer hormoner og trenger noe alternativ. Er så heldig at jeg har veldig stabile sykluser. Har derfor kjøpt et termometer og skal teste ut FertilityFriend så fort jeg får mensen (har begynt å notere ned temp bare for å få det inn), men det største minuset jeg kan se er at jeg må registerte ting på nettet før jeg vet om jeg er safe eler ikke, mens Ladycomp/babycomp gir meg beskjed med en gang... (ja vi er tilhengere av morgensex... ) Er dette et problem i det virkelige liv? Eller lærer man seg fort hvilke temperaturer som er safe? Bare funderer litt, har ikke råd til å kjøpe noe ladycomp med det første så derfor ble termometeret innkjøpt som en test. Har holdt på med dette i 3-4 år nå, og er glad jeg slo til på VIP versjonen før det ble kun årsabbonement til salgs. Hadde jeg begynt på det nå hadde jeg vurdert ovusoft i større grad enn jeg gjorde da. Men å tolke dette uten å gå på nett lærer du fort om du er rimelig standard i tempene og syklusene. Jeg er en “dårlig” temper pga døgnrytme og ulike andre faktorer som gjør det vanskelig for meg å holde kontrollen, men allikevel så vet kan jeg bare se på termometeret å vite om jeg nærmer meg trygg grunn. For eksempel om temperekken se omtrent slik ut: 36.00 36.10 36.05 36.02 36.12 36.21 36.56 36.45 36.52 Så vet jeg at når jeg ser 36.56 tempen så har jeg forhåpentligvis hatt EL dagen før, og når jeg da ser de to neste så er det bare å sette i gang Følger også med på utfloden, og den gir en grei indikasjon på når jeg må se til å få sovet ordentlig. Et lite tips: Har du startdag på gamle sykluser oppnotert er det lurt å putte de inn i programmet så det får litt mer å jobbe med
Ella* Skrevet 5. september 2007 #11 Skrevet 5. september 2007 Hei! Jeg har Babycomp som jeg har brukt siden juni, da jeg sluttet med p-piller i slutten av mai. Tror jeg har forvirret den litt, siden syklusene mine ikke har blitt stabile før nå Men synes den er veldig grei å bruke. Kan som sagt ikke si så mye om hvor "treffsikker" den er, siden jeg kun har hatt 1 normal syklus etter pilleslutt ennå... Tips: Kjøpte Babycompen brukt på finn.no for under halv pris. Men kjøpte ny "måledings" fra nettsiden hvor de selger babycomp. Den kostet ca. 200 kr. Sparte mye penger på dette! Pga. av ustabile sykluser har jeg også begynt å bruke Fertilityfriend for å se om jeg faktisk har eggløsning (la inn tempen fra BabyCompen), og få et mer visuelt inntrykk av syklusen... Viser seg at jeg ikke hadde eggløsning før nå i siste syklus.... Satser på at p-pillene er ferdig med å herje med hormonene nå! BabyComp skal forresten påvise graviditet kort tid etter befruktning... Hvis dere tenker å prøve etter hvert...
Gjest Gjest_frk.fryd_* Skrevet 6. september 2007 #12 Skrevet 6. september 2007 Eg har nettopp invistert i babycomp, så eg har ikkje fått registrert ein heil syklus enda. Har alarmen på om morgenen ( er alarm på babycomp`n) når eg skal på arbeid og måler før eg står opp. Den viser mange usikkre dager før man har registrert ein heil syklus, men håper det skal funke suverent for meg. Har hatt syklus på 28 dager dei siste 5-6 åra. Du registrerer samleie og da får du opp et tegn hvis du har truffet på EL. Eg kan ikkje sei noko anna for og mot, enn at den er veldig enkel å bruke. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå