Brudeberta70 Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Dette er en kake jeg har lest om de siste dager. Er det noen som har laget den? Er det vanskelig, og tar den lang tid? Troika er en av mine favoritt-sjokolader, og kaka MÅ jo bli god!!! :sikle:
Arkana Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Jeg har prøvd, og den var ikke vanskelig å lage, men smakte ikke akkurat som Troika-sjokolade da (som jeg også liker veldig godt). Jeg har bare laget den én gang, og opplevde imidlertid et problem som ødela selv om den smakte godt. Marsipanlaget mellom kaken og sjokoladeglasuren "smeltet" og allerede dagen etter var hele kaken relativt klissete og ekkel på grunn av det. Vet ikke helt om jeg gjorde noe galt, eller om det bare er marsipanen som blir sånn.
skrue Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 (endret) Ikke akkurat det samme, men jeg lager det jeg kaller troikakonfekt rimelig regelmessig (mange jeg kjenner som liker det). Konfekten holder seg i ukevis (en måned minst) i kjøleskap. Kan fryses om nødvending. 500 g marsipan (Odense lilla type, dvs 50% mandler) 200 g nougat (fra Valrona på denne tiden av året) 1 pakke bringebærgelé Masse mørk sjokolade Fremgangsmåten (framkommet etter endel prøving og feiling) er omtrent slik: -Kjevle ut marsipan i et rektangel. 20x25 cm tenker jeg -Legg på en papplate el kledd med stekepapir. -Del opp nougat i skiver og legg på og glatt godt ut med kniv -Bygg opp kant rundt rektanglet av aluminiumsfolie. -Sett i kjøleskap -Bland gelé (halv mengde vann) og la det starte å stivne i kjøleskap. Pass godt på! Med en gang den begynner å tykne skal den helles over nougaten i formen. Da må geléen ikke være for tykk for da får man ikke en jevn overflate. - La alt stive i kjøleskap. - Smelt så mye sjokolade du vil (ha i litt smør/fløte om nødvendig) og hell/pensle over geléen - Sett i kjøleskap slik at sjokoladen får stivnet litt - Så må man lage biter (mange mulige typer og størrelser) og da er det viktig at sjokoladen ikke er for stiv, ellers brekker den opp på feil sted når man kutter bitene. - Sett bitene i kjøleskap på brett med stekepapir. - Smelt masse sjokolade (virkelig mye) og gjør den så tyntflytene som nødvendig. - Jeg har en liten "vinkel" med håndtak jeg har laget av noe ståltråd som jeg setter en og en bit på. Så dypper jeg dem i sjokoladen og setter på en brett med stekepapir (dette er viktig ellers setter de seg helt bom fast). Man må gjerne dyppe hele biten i sjokoladen selvom det allerede er sjokolade på toppen. Den stivnede sjokoladen på toppen beskytter geléen når biten dyppes den den flytende. - Inn i kjøleskap - Skjær vekk overflødig sjokolade nederst på konfektbiten - TIlslutt kan hver bit pyntes med f.eks hvit sjokolade, melkesjokolade etc med en sprøyte. Jeg fryser ned all overføldig sjokolade etterpå. Sjokoladen kan smaksettes med sprit/essens om man ønsker det. Endret 6. september 2007 av skrue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå