Gå til innhold

hva syns dere om dagens måltider, sunt?

Gjest jeg

Anbefalte innlegg

hvordan ville dere sett på dette som jeg spiste i dag, sunt-vanlig-eller litt for usunt (jeg slanker meg)

frokost:

to grove knekkebrød med brunost, og et glass 100% appelsin juice

en kopp med te med suketter

lunch:

grov brødkive med egg

grov brødskive med tunfisksalat

et grovt knekkebrød med begge deler

vann, vann, vann

middag:

to grove hvetetortillaer med tomater, pesto, rømme, bønner, løk

et glass biola

dessert: moreller

hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan med fordel kutte ut brunosten, da den både inneholder endel kalorier, fett og sukker. Det ser ut som om du har litt lite proteiner i dietten din. Lunsjen er grei, så fremt at det er mye tunfisk i tunfisksalaten. Til middagen kunne du med fordel hatt mer proteiner. Uansett så er det nå sunnere enn mye annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint spise kylling og svinekjøtt til middag. Magert og med masse proteiner :) Jeg ville kuttet ut appelsinjuicen.

Også ville jeg lagt til et par mellommåltider. Et eple, eller en rugsprø med magerost feks :)

Du sier ingenting om du bruker dressinger og smør? Men antar du har kuttet ut dette siden du er på slankern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med fordel kutte ut brunosten, da den både inneholder endel kalorier, fett og sukker. Det ser ut som om du har litt lite proteiner i dietten din. Lunsjen er grei, så fremt at det er mye tunfisk i tunfisksalaten. Til middagen kunne du med fordel hatt mer proteiner. Uansett så er det nå sunnere enn mye annet :)

hva kan jeg spise for å få mer proteiner? noe som er enkelt og billig.. (fattig student)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint spise kylling og svinekjøtt til middag. Magert og med masse proteiner :) Jeg ville kuttet ut appelsinjuicen.

Også ville jeg lagt til et par mellommåltider. Et eple, eller en rugsprø med magerost feks :)

Du sier ingenting om du bruker dressinger og smør? Men antar du har kuttet ut dette siden du er på slankern.

liker verken smør eller dressing, så det er en stor fordel!

er det så ille å drikke appelsinjuicen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker verken smør eller dressing, så det er en stor fordel!

er det så ille å drikke appelsinjuicen?

Det er vel like mange kalorier i ett glass juice som i ett glass brus, tror jeg.

Edit: Men juice har jo masse vitaminer, så når jeg tenker meg om ville jeg drukket det glasset med god samvittighet ;)

Endret av murray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like mange kalorier i ett glass juice som i ett glass brus, tror jeg.

bør jeg kutte ut biola også? er jo mye sukker i den også antar jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kan jeg spise for å få mer proteiner? noe som er enkelt og billig.. (fattig student)

Tunfisk er billig og det mest proteinrike du finner, rent kjøtt (svinekjøtt, kylling, storfe), eggehvite.. Rødt kjøtt trenger ikke være så voldsomt usunt hvis det er rent kjøtt og man kutter bort det synlige fettet. Du kan også kjøpe svinekoteletter i pose i frysedisken, det pleier å være billig. Den trenger du ikke steke hel, du kan jo alltids kutte kjøttet i terninger og bruke det på samme måte som annet kjøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

På Rema og Rimi har de relativt ofte tilbud på 5 pakninger med kyllingfilet til rundt 75 kr. Det forutsetter at du har fryser da. Dermed blir hver filet forholdsvis billig. Det samme gjelder svinekotelletter.

Bønner er ellers rik på proteiner, så å ha det i salaten er jo sunt. Det er også proteiner i bananer og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
bør jeg kutte ut biola også? er jo mye sukker i den også antar jeg..

Hvis du drikker en av de smakstilsatte, så er det antakeligvis en del sukker. Samtidig så kommer det an på hvor mye du drikker. Men den uten smak bør hvertfall være trygg.

Nå har jeg aldri slanket meg, men syns også det virker noe hysterisk om man ikke skal kunne drikke et glass appelsinjuice (selv om jeg så at du modererte deg, murray) og et glass jordbærbiola om dagen. Disse tingene har jo andre positive egenskaper, så jeg vil si at det er sunt, hvertfall i moderate mengder, selv om det inneholder noen kalorier. Noen sier også at man ikke skal spise for mye frukt. Dette stemmer sikkert, men selv spiser jeg mest frukt av alle jeg kjenner, og jeg har f.eks aldri noe godtesug. Hvis man unner seg noen sunne alternativer i hverdagen, så har jeg tro på at man heller ikke "sprekker" og kjøper seg sjokolade når egentlig ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drikker en av de smakstilsatte, så er det antakeligvis en del sukker. Samtidig så kommer det an på hvor mye du drikker. Men den uten smak bør hvertfall være trygg.

Nå har jeg aldri slanket meg, men syns også det virker noe hysterisk om man ikke skal kunne drikke et glass appelsinjuice (selv om jeg så at du modererte deg, murray) og et glass jordbærbiola om dagen. Disse tingene har jo andre positive egenskaper, så jeg vil si at det er sunt, hvertfall i moderate mengder, selv om det inneholder noen kalorier. Noen sier også at man ikke skal spise for mye frukt. Dette stemmer sikkert, men selv spiser jeg mest frukt av alle jeg kjenner, og jeg har f.eks aldri noe godtesug. Hvis man unner seg noen sunne alternativer i hverdagen, så har jeg tro på at man heller ikke "sprekker" og kjøper seg sjokolade når egentlig ikke skal.

Enig, og enig!

Kikerter og linser inneholder også proteiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

Egg er proteinrikt, og billig. Det samme gjelder ting som cottage cheese, fryst seifilet, kjøttdeig på tilbud (eller helst karbonadedeig pga. fettinnholdet). Belgfrukter inneholder også, som nevnt, endel proteiner, og koster nesten ingenting på innvandrerbutikker. Makrell i tomat er også bra på skiva, både for proteiner og umettet fett.

Ellers går det an å mikse smakssatt Biola 50/50 med naturell Biola for å få ned sukkerinnholdet, og generelt er det lurere å spise frukt enn å drikke juice laget av samme frukt. Skummet melk er heller ikke så dumt å få i seg, for det inneholder proteiner, kalsium og lite fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
generelt er det lurere å spise frukt enn å drikke juice laget av samme frukt.

Vet du hvorfor? Er det noe annet enn at frukten antakeligvis taper vitaminer på å bli omgjort til konsentrat og lagret i lengre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor? Er det noe annet enn at frukten antakeligvis taper vitaminer på å bli omgjort til konsentrat og lagret i lengre tid?

Spiser du en appelsin så får du i deg mye mindre kalorier enn om du drikker et glass appelsinjuice. Du blir ikke mett av appelsinjuicen, men blir mett av appelsinen. I bunn og grunn er jo juice konsentrat av frukten det er snakk om, ergo større kaloritetthet i forhold til volum :)

Et eksempel er at per liter juice så går det med cirka 2 kg appelsiner. Å drikke en liter er nok mye lettere enn å spise flere kilo appelsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...