Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Har nå strikket litt "nå og da" i noen måneder, men da har jeg kun strikket skjerf. Det jeg luer på nå er hvordan jeg kan strikke luer? Altså, det eneste jeg kan er å legge opp (på helt vanlig måte), og å strikke, selvfølgelig. Men jeg vil begynne på noe mer liksom. Har dessverre ingen jeg kjenner som har tid/kan lære meg, så derfor spør jeg her. Finnes det en eller annen side hvor man kan få oppskrift til å lage luer? Gjerne votter og sokker også (hvis jeg tør å prøve meg på det en gang). Vil også gjerne vite hvordan man lager slik kant som ofte er på luer (slik som her: http://trinemor.files.wordpress.com/2006/09/luer-002.jpg ), altså slik som stikker litt ut (har jo ikke peiling på hva det heter). Man må jo vel strikke på en litt annen måte også da?
Miel Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Kanten du snakker om kalles vrangbord, og lages ved at du strikker to rette og to vrange masker annenhver gang (slik som på det bildet du linker til), eller egentlig et hvilket som helst annet antall for å gjøre stripene bredere eller smalere. Ellers er jeg ikke flink nok til å strikke selv til å klare å forklare deg med bare ord hvordan du strikker en lue. Har ikke klart å finne noen gode nettsider heller, så mitt beste tips er å gå i en garnbutikk, få hjelp til å finne hefter med enkle oppskrifter, garn og pinner som passer til, og også veiledning i strikketeknikk om du trenger det. De vet hva de gjør, de som jobber der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå