Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #1 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) kan dette regnes som blasfemi ? Jeg er 100% overbevist om at Gud ikke kan eksistere uten Meg... og alle som sier noe annet er løgnere og vil for evig pines i helvetes flammer Endret 4. september 2007 av Corto Maltese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #2 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg er 100% overbevist om at Gud ikke kan eksistere uten Meg... og alle som sier noe annet er løgnere og vil for evig pines i helvetes flammer Da er det godt at din overbevisning har begrenset innvirkning på andre. Petter Dass diktet forresten fint: G-d er G-d om alle mann var døde, G-d er G-d om alle land var øde .. Den overbevisningen har innvirkning på et par milliarder mennesker som kaller seg kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #3 Del Skrevet 4. september 2007 kan dette regnes som blasfemi ? Jeg er 100% overbevist om at Gud ikke kan eksistere uten Meg... og alle som sier noe annet er løgnere og vil for evig pines i helvetes flammer Siden du endret innlegget ditt etter at jeg hadde svar på det, får jeg vel også gi deg et nytt svar. Nei, det du skriver kan neppe regnes som blasfemi. Det er en gammel og kjedelig tanke i filosofien som går ut på at det som eksisterer bare eksisterer fordi et subjekt (dvs. du) erfarer dine omgivelser. Denne filosofiske retningen har også et fint navn, men det har jeg glemt nå ... dukker kanskje opp senere en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 4. september 2007 #4 Del Skrevet 4. september 2007 Denne filosofiske retningen har også et fint navn, men det har jeg glemt nå ... dukker kanskje opp senere en gang. Den heter solipsisme, og har så vidt jeg husker sin opprinnelse fra den irske filosofen Berkeley, som levde på 1700-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #5 Del Skrevet 4. september 2007 Den heter solipsisme, og har så vidt jeg husker sin opprinnelse fra den irske filosofen Berkeley, som levde på 1700-tallet. George Berkely levde fra 12 Mars 1685 til 14 Januar 1753.....Om jeg ikke tar helt feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå