Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

- "Og så gjorde han vann til vin..."?

- "Plutselig brant rosebusken..."?

- "Så sa han - reis deg opp og gå...?

- "Jeg kan se igjen, jeg kan se"...?

- "Se, jeg kan gå på vannet"...?

:lur:

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Jeg burde ha satt på et ironiflagg for jeg mente det som tull. :engel:

Håper andre svarer mer seriøst og riktig :fisk:

Skrevet
Takk Julie :)

Men det jeg tenker på er sitat som er knyttet nesten direkte opp mot det den vestlige verden kritiserer Islam for å forsvare.

Det gikk rundt som emailvedlegg for noen år siden.

Bare en liten advarsel på siden av temaet:

Sitater kan man saktens finne, men vær obs. på at det å benytte sitater på denne måten, representerer en viss grad av urederlighet i debatter. Det gjelder selvsagt uansett hvilke religiøse eller filosofiske skrifter man velger ut bruddstykker fra.

Eksempel: I Bibelens "gamle testamente" finner man Moseloven, som bl.a. inneholder rettslige påbud av typen:

"En trollkvinne skal dere ikke la leve."

Det er mange slike påbud, f.eks. dødsstraff for å forbanne en døv eller legge hindre i veien for en blind, dødsstraff for ekteskapsbrudd, dødsstraff for avgudsdyrkelse, forbud mot å lage gravsted for øversteprestens datter hvis hun var prostituert etc.

Hvis man f.eks. holder disse frem som eksempler på jøde- eller kristendommens påståtte råskap, eller hevder at disse representerer en ulogisk kontrast til Jesu budskap, tar man det ut av sammenheng. Da scorer man billige poeng basert på det faktum at de fleste ikke aner hvilken sammenheng disse setningene står i. Og da argumenterer man ikke imot de som f.eks. kritiserer Islam på tilsvarende grunnlag, men legitimerer istedet deres sitatbruk.

Bibelen er slett ikke alene om å være "offer" for denne typen kreativ sitering. Vi vet f.eks. alle at Nietzsche sa at "Gud var død". Eller var det nå det han sa...?

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

For morsomme sitater fra bibelen, og enda morsommere illustrasjoner er jo The Brick Testament alltid en slager. Mye snask der, se for eksempel 'The law' med godbiter som 'when to stone your children'.

Skrevet

Er det denne du ser etter, tro?

Laura Schlesinger er en kjent radioperson i USA som gir råd til de som ringer inn. For kort tid siden svarte hun en av innringerne, med henvisning til 3. Mosebok 18:22, at homoseksualitet er en vederstyggelighet, og kan under ingen omstendighet tolereres.

Det følgende er et åpen brev til Dr. Laura ført i pennen av amerikansk statsborger, hvis navn er ukjent:

Kjære Dr. Laura, Takk for at du gjør så mye for å lære folk opp i Guds bud.

Jeg har lært mye av deg, og jeg prøver å dele disse kunnskapene med så mange jeg kan. Dersom noen for eksempel prøver å forsvare homoseksualitet,så minner jeg dem bare om 3. Mosebok 18:22 der står klart og tydelig at homoseksualitet er en vederstyggelighet. Så er ikke det mer å snakke om.

Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud.

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer vet jeg at dette gir en duft som behager Herren (3. Mosebok 1:9). Problemet er naboene.

2. Jeg ønsker å selge min datter som slave (2. Mosebok 21:7). Med det prisnivået vi har i dag, hva mener du er en rett pris?

3. I 3. Mosebok 24:44 står det klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt fra et naboland. En venn av meg sier at dette gjelder bare for meksikanere, og ikke kanadiere. Her trenger jeg hjelp. Kan jeg eie kanadiere?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2.Mosebok 35:2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11:10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig. Hvem har rett?

6. I 3. Mosebok 21:20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg må innrømme at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt, eller kan vi operere med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd ifølge 3. Mosebok 19:27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3.Mosebok 11:7-8 at jeg ikke må røre noen rester av en død gris fordi det gjør meg uren. Kan jeg allikevel spille amerikansk fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har en gård. Han synder mot 3.Mosebok 19:19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre fordi hun går med klær som er lagd av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen bare for å steine de (3. Mosebok 24:10-16)? Er det ikke like lett å brenne de til døde i et familieselskap slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3.Mosebok 20:14)?

Jeg vet du har gått i dybden på denne type problemstillinger. Så jeg er sikker på at du kan hjelpe meg. Takk for at du stadig minner oss på at Guds ord er evig og uforanderlig.

Med hilsen en trofast disippel og tilbedende fan.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)
For en god stund siden leste jeg noen ekstreme sitater fra Bibelen, tror de var sammenlignet med samme ekstremiteter i Koranen. Noen som har link eller kan legge inn sitatene her?

Jeg hadde det lagret, men det forsvant i harddiskkræsj.

ps: moderator, vær så snill og ikke flytt til religion. De sitatene er av en slik art at det nødvendigivs ikke er sannsynlig at troende vet hva jeg mener.

Mye i Bibelen blir ekstremt når det tas ut av sin sammenheng. Spørsmålet er om hvor ærlig det er å manipulere med flere tusen år gamle tekster. Mitt råd er at du leser dem i den sammenheng de står og i det lys de er blitt til i.

Hva i all verden får deg til å tro at sitatene kan være av en slik art at troende ikke sannsynligvis vet hva du mener? Det er min erfaring at ikke-troende siterer som Fanden selv siterer, og det uten at de forstår nettopp hva de gjør.

Endret av Pastor Knut
Skrevet (endret)

Den finnes en bok som heter Guds lille brune, der skal mye av det jævlige fra bibelen stå. Primært fra gamle testamentet.

Leste i den for noen år siden, husker et hyggelig lite vers som gikk omtrent slik:

O, falne kvinne!

Lykkelig er den

som knuser ditt avkom

mot klippene!

http://www.hedning.no/varer/boker/glb/fraG...lnettsidene.htm

Endret av Pax
Skrevet
Mye i Bibelen blir ekstremt når det tas ut av sin sammenheng. Spørsmålet er om hvor ærlig det er å manipulere med flere tusen år gamle tekster. Mitt råd er at du leser dem i den sammenheng de står og i det lys de er blitt til

Men når man i diskusjoner med folk om muslimer for eksempel blir møtt med at det står ett eller annet sted i koranen at man for eksempel skal drepe de vantro eller noe i den stilen så er det faktisk litt greit å vise til at det står mye rart i den boka de kristne holder hellig også. Det hender jo at det faktisk setter ting litt i perspektiv for folk.

Skrevet
Det hender jo at det faktisk setter ting litt i perspektiv for folk.

Absolutt. Men det er stor forskjell på det gamle og det nye testamentet.

Skrevet
Absolutt. Men det er stor forskjell på det gamle og det nye testamentet.
På samme måte som jeg vil anta at det er med andre hellige bøker. Det er noen ting som er sentrale og viktige, noe er fyllstoff, eksempler og historier, og visse ting igjen er totalt utdatert og barbarisk vrøvl.
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...