Gå til innhold

Bleieavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 3,5 år som nettopp har begynt med bleieavvenning.

Problemet er at han holder seg og nekter å tisse på do.

Fra vi leverer han i barnehagen om morgenen og til vi henter han om ettermiddagen har han holdt seg.

De ansatte tar han selvfølgelig med på do flere ganger om dagen, men han nekter å tisse.

Når vi kommer hjem prøver vi å sette han på do, men uten resultat.

Det ender med at han tisser i buksa.

Hva skal jeg gjøre?

Trenger gode råd.

På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt babybjørn toalettsete, men det kunne vært en idé og prøvd potte ja.

Skrevet

Kan være at han ikke er klar enda. Jenta mi var også veldig giret på å gå uten bleie, men nektet å sitte på do. Jeg sa at "enten må du tisse på do, eller så får du bruke bleie", så hun bestemte seg for å fortsette med bleien en stund til. Hun sa at hun ikke var flink nok til å sitte på do enda..

Men nå en morgen kom hun med bleien i hånden og mente at nå var hun flink nok til å kunne tisse i do, og jammen meg hadde hun rett.

Vært tørr i 3 uker nå og kun hatt 2 uhell siden.. Er også tørr om natten.

Skrevet

Barn er forskjellige. :)

Min eldste sluttet å tisse i bleia da han var 3,5 år. Da var det sommer og han gikk uten bleie og ble våt etter hver lille skvett...;)

Gikk 2 dager så fikk han kontroll og merket når han måtte på do. Bæsje fortsatte han å gjøre i bleia til han var 4.

Minstemann sluttet av egen vilje, uten press fra noen...;), måneden før han fylt 3.

Ellers sies det at press kan gjøre vondt verre. Tror ikke det hjelper å mase og presse. Da kan det ta enda lengre tid.

Min lille nevø skal snart bli storebror. Hvis han klarer å gå på do innen den lille kommer, er det nok stor sansynlighet for at han vil få tilbakefall når den kommer. Vet om flere som har hatt det slik. Han vil også ha oppmerksomhet...;)

For noen funker premieskjema. Et avkryssningsskjema hvor de får en liten premie etter at de har klart å få noe i do så så mange ganger.

Ta tiden til hjelp! Lykke til. :)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om DERE har begynt med bleieavvenning, uten at HAN er klar for det.

Jeg ville ventet litt til jeg (uten at jeg har stor greie på dette med avvenning, har bare erfaringer fra min jobb i barnehagen)

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet

Gutten din er fysisk moden nok til å slutte med bleier, det viser han jo når han klarer å holde seg så lenge som han gjør.

Men, bleieslutt fordrer at barnet også er psykisk moden for å slutte med bleier, og det er tydligvis ikke gutten din enda.

Mitt råd er derfor å la han gå med bleier en stund til.

Skrevet
Gutten din er fysisk moden nok til å slutte med bleier, det viser han jo når han klarer å holde seg så lenge som han gjør.

Men, bleieslutt fordrer at barnet også er psykisk moden for å slutte med bleier, og det er tydligvis ikke gutten din enda.

Mitt råd er derfor å la han gå med bleier en stund til.

enig med Siren her, gutten din blir klar en dag, ikke noe å stresse med, det kan ta lengre tid om dere presser han. Plutselig en dag bestemmer han seg.

Jeg hadde tenkt å prøve med datteren min i sommer, men hun ville rett og slett ikke gå uten bleie, ikke vil hun tisse på do heller hvis jeg spør henne, da er det tvert nei. Men hun kan godt finne på det selv innimellom, "Ei må tisse på doen" sier hun, gjerne kl 8 søndags morgen, sukk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...