Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare meg hva de ulike akademiske forkortelsene står for?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Se her, så finner du litt. Cand.-gradene er grader som krever hovedfag, altså lavere enn Dr. nivå. Ergo: En dr.polit har gjerne en cand.polit-grad før doktorgraden, mens en dr. art (humanistiske fag) gjerne har en cand.philol-grad.

Nå er det nye systemet som er i samsvar med Bologna-modellen innført, og da får man heller ulike mastergrader og ph.d som erstatter de tidligere mer fagspesifikke doktorgradene.

(Sorry for klønete forklaring; sent på dag). :sjenert:

Skrevet

Takk for hjelpen!

Blir visstnok ikke noe fancy tittel på meg...... :fnise: selv om målet er en Mastergrad ( og kanskje mer?) Jaja, skal vel klare og opparbeide meg yrkestolthet allikevel! :filer:

Skrevet
Se her, så finner du litt. Cand.-gradene er grader som krever hovedfag, altså lavere enn Dr. nivå. Ergo: En dr.polit har gjerne en cand.polit-grad før doktorgraden, mens en dr. art (humanistiske fag) gjerne har en cand.philol-grad.

Nå er det nye systemet som er i samsvar med Bologna-modellen innført, og da får man heller ulike mastergrader og ph.d som erstatter de tidligere mer fagspesifikke doktorgradene.

(Sorry for klønete forklaring; sent på dag). :sjenert:

Cand.mag. betyr at man har studert i 4 år.

Cand.polit./Cand.jur. betyr at man har studert i 6 år til henholdsvis statsviter (hovedfag) og jurist (bare for å nevne to eksempler blant mange fag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...