Metis Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Noen som kan forklare meg hva de ulike akademiske forkortelsene står for?
Gjest Deception Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Se her, så finner du litt. Cand.-gradene er grader som krever hovedfag, altså lavere enn Dr. nivå. Ergo: En dr.polit har gjerne en cand.polit-grad før doktorgraden, mens en dr. art (humanistiske fag) gjerne har en cand.philol-grad. Nå er det nye systemet som er i samsvar med Bologna-modellen innført, og da får man heller ulike mastergrader og ph.d som erstatter de tidligere mer fagspesifikke doktorgradene. (Sorry for klønete forklaring; sent på dag).
Metis Skrevet 4. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2007 Takk for hjelpen! Blir visstnok ikke noe fancy tittel på meg...... selv om målet er en Mastergrad ( og kanskje mer?) Jaja, skal vel klare og opparbeide meg yrkestolthet allikevel!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Se her, så finner du litt. Cand.-gradene er grader som krever hovedfag, altså lavere enn Dr. nivå. Ergo: En dr.polit har gjerne en cand.polit-grad før doktorgraden, mens en dr. art (humanistiske fag) gjerne har en cand.philol-grad. Nå er det nye systemet som er i samsvar med Bologna-modellen innført, og da får man heller ulike mastergrader og ph.d som erstatter de tidligere mer fagspesifikke doktorgradene. (Sorry for klønete forklaring; sent på dag). Cand.mag. betyr at man har studert i 4 år. Cand.polit./Cand.jur. betyr at man har studert i 6 år til henholdsvis statsviter (hovedfag) og jurist (bare for å nevne to eksempler blant mange fag).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå