Gjest Gjest_SARA_* Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Hei! Ja, hva er atså ebay? er det et bruktmarked? er det privatpersoner som selger ? kan man være sikker på å få tingen man bestikker? Andre ting som er lurt å tenke på før man bestikker på ebay? *har aldri handlet på nettet før* takk!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Ebay fungerer omtrent på samme måte som QXL hvis du har vært borti det. Det er både nye og brukte ting, firmaer og privatpersoner som selger. Kan man være sikker på å få det man kjøper? I utgangspunktet ja. Har du tatt dine forhåndsregler, så går handelen bra i 99,9% av tilfellene. Selvfølgelig kan ting skje - pakker som blir borte i posten og lignende, men har du funnet en ok selger er de som oftest villige til å hjelpe deg med å løse situasjonen. Et par viktige punkter: - Se på selgerens feedback. Begynner den å gå ned mot 98%positiv, så bør du vurdere å finne en annen selger. Vil du være enda mer sikker, så hold deg til selgere som har over 99% positiv feedback - spesielt om du handler varer som fakes mye(f.eks. designerklær, vesker og lignende) - Undersøk før du byr. Det første du bør se på er om selgeren er villig til å sende varen(e) til Norge. En selger velger selv hvilket område han/hun vil selge til, så det kan variere mye fra auksjon til auksjon. - Se på fraktsummen. Enkelte ser sitt snitt til å tjene inn litt ekstra på å ta skyhøy frakt. En gang traff jeg på en kar som skulle ha 47 dollar for å sende en cd plate fra USA til Norge. Det sier seg selv at jeg heller kjøpte plata et annet sted. Står ikke fraktsummen oppgitt i auksjonsteksten, så spør selgeren gjennom "ask seller a question"(finnes link på den enkelte auksjonssiden) Gjør dette FØR du byr. Byr du, og vinner, så har du prinsipielt godtatt auksjonsvilkårene og risikerer negativ feedback og strike fra Ebay dersom du ikke betaler - Fra kjøpers standpunkt så bør du kun betale med PayPal. Dette for din egen sikkerhets skyld. Igjen kommer også dette med å sjekke auksjonene før du byr. Ikke alle selgere tar PayPal som betalingsmiddel, så dette må du forsikre deg om på forhånd. Aldri, aldri, aldri betal med ting som money order, western union og sist, men ikke minst, sende penger i posten - Man bør ligge unna, eller i allefall være svææææært forsiktig når det gjelder elektriske artikler på Ebay. Pc'er, mobiler, Ipod osv. er ting som er storsvindelkategorier på Ebay. Slike ting er det best å kjøpe i butikken hjemme selv om det koster endel mer. - Husk også de norske toll og momsreglene. Handler du for over 200 norske kroner, så påløper det moms, og i noen tilfeller også toll, på det du handler. Vel, det var det jeg kom på i farta. Det er mange her inne som handler jevnlig på Ebay, så det er sikkert noen som kan svare dersom du har flere spørsmål.
Catzy Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 På ebay kan hvem som helst selge varer. De fleste er privatpersoner, men det er også noen mindre firmaer som bruker eBay som sin nettbutikk. Det kan være nye og brukte varer, men de gode selgerne skriver dette inn i teksten. Mulig de bruker koder, slikt som NIB = New In Box. (Eller tilsvarende, husker ikke helt.) Man skal i utgangspunktet alltid motta de varene som man bestiller og betaler for, men innimellom kan det jo gå dårlig. Ebay har et feedback-system, som gjør at alle som kjøper og selger skal gi feedback om den de har kjøpt fra eller solgt til. Sjekk disse feedbackene når du finner en vare. Hvis det er mye negativt, så bør du styre unna den selgeren. De som har mange feedbacks og scorer høyt på positiv feedback er "sikrere" i mine øyne enn de som har få feedbacks, selv om de er positive. Men det kommer an på hva du skal ha, hvor høy pris det er etc. (Greiere å ta høyere risiko på rimelige ting.) Husk også å sjekke hva de tar for postlegging. Ei jeg kjenner kjøpte en ting veldig (påfallende) billig, men endte opp med mye penger i postlegging og porto... Det er selgeren som bestemmer hva vedkommende skal ha for forsendelsen, og der er det nok noen som jukser. Alt som koster mer enn 200 norske kroner må du betale toll / moms på. Så ha valutakalkulatoren klar! Og skaff deg det som kalles PayPal. Det er en betalingsstjeneste. Du oppretter en PayPal-konto, som knyttes til ditt kredittkort. Når du handler noe, betaler du gjennom PayPal til selger. Selger får pengene, men ser ikke hvilket kortnummer etc som blir brukt. Og så trekkes beløpet av PayPal fra ditt kredittkort. De fleste eBay-selgerne foretrekker PayPal. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 når det står at noe (white crest stripes) koster minimum 0.99 dollar, hva gjør jeg da? hva byr man på sånt? hva kan jeg regne med blir godtatt? jeg synes dette er komplisert...
Grønt blad Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Og skaff deg det som kalles PayPal. Det er en betalingsstjeneste. Du oppretter en PayPal-konto, som knyttes til ditt kredittkort. Når du handler noe, betaler du gjennom PayPal til selger. Selger får pengene, men ser ikke hvilket kortnummer etc som blir brukt. Og så trekkes beløpet av PayPal fra ditt kredittkort. De fleste eBay-selgerne foretrekker PayPal. Hvordan skaffer man seg PayPal-konto?
ashera Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Hvordan skaffer man seg PayPal-konto? Her.
Gjest Gjest_simba_* Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 På ebay kan hvem som helst selge varer. De fleste er privatpersoner, men det er også noen mindre firmaer som bruker eBay som sin nettbutikk. Det kan være nye og brukte varer, men de gode selgerne skriver dette inn i teksten. Mulig de bruker koder, slikt som NIB = New In Box. (Eller tilsvarende, husker ikke helt.) Man skal i utgangspunktet alltid motta de varene som man bestiller og betaler for, men innimellom kan det jo gå dårlig. Ebay har et feedback-system, som gjør at alle som kjøper og selger skal gi feedback om den de har kjøpt fra eller solgt til. Sjekk disse feedbackene når du finner en vare. Hvis det er mye negativt, så bør du styre unna den selgeren. De som har mange feedbacks og scorer høyt på positiv feedback er "sikrere" i mine øyne enn de som har få feedbacks, selv om de er positive. Men det kommer an på hva du skal ha, hvor høy pris det er etc. (Greiere å ta høyere risiko på rimelige ting.) Husk også å sjekke hva de tar for postlegging. Ei jeg kjenner kjøpte en ting veldig (påfallende) billig, men endte opp med mye penger i postlegging og porto... Det er selgeren som bestemmer hva vedkommende skal ha for forsendelsen, og der er det nok noen som jukser. Alt som koster mer enn 200 norske kroner må du betale toll / moms på. Så ha valutakalkulatoren klar! Og skaff deg det som kalles PayPal. Det er en betalingsstjeneste. Du oppretter en PayPal-konto, som knyttes til ditt kredittkort. Når du handler noe, betaler du gjennom PayPal til selger. Selger får pengene, men ser ikke hvilket kortnummer etc som blir brukt. Og så trekkes beløpet av PayPal fra ditt kredittkort. De fleste eBay-selgerne foretrekker PayPal. Lykke til! Dersom jeg kjøper en vare for rett under 190 kr på ebay, og det totale beløpet med shipping & handling blir på over 200 kr, må jeg da betale moms og toll for varen?
Opal Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 Hvor mye sånn ca er ok frakt på ting som sminke (foundation og lignende)? kommer selvfølgelig an på hvor i verden det sendes fra, men sånn f.eks fra USA?
Concertina Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 (endret) Dersom jeg kjøper en vare for rett under 190 kr på ebay, og det totale beløpet med shipping & handling blir på over 200 kr, må jeg da betale moms og toll for varen? Nei, så lenge selve varen koster under 200 kr så skal du ikke betale moms/gebyr/evt toll. Dersom varen koster over 200 kr så betales det moms/gebyr/evt toll på hele summen, altså varens verdi og frakt. Endret 25. april 2008 av Concertina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå