Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Jeg har -lenge- sett etter leilighet. Jeg har sett på en leilighet som har ligget ute i over 4 måneder nå, hvor de har måttet sette prisantydningen ned med 100 000. Jeg har nå fått beskjed om at de er villige til å gå ned ytterlige 30 000. Men jeg synes fremdeles at prisen er vel stiv.. Særlig med tanke på hvor tregt det er i markedet nå. Jeg ser også at leiligheter av tilsvarende størrelse med tilsvarende prisantydning i samme området ligger ute -lenge- uten å bli solgt. Eierne av "min" leilighet har tydeligvis ikke dårlig tid. Men håpet var jo at de etterhvert skulle bli så lei at de gikk enda mer ned for å bli kvitt den. Jeg er så usikker på hva den egentlig er verd... Så vidt jeg vet er det ingen andre interesserte, men det kan jeg jo ikke vite med sikkerhet. Er det mulig å ringe til et annet meglerselskap og spørre dem hva de synes om prisen? Om de synes jeg bør ha is i magen eller om det ikke er noen vits? Finnes det noe sted jeg kan slå opp på hva leiligheter i området har vært solgt for? Jeg er utrolig lei av å se etter leilighet og er litt redd for at dette skal få meg til å handle for raskt.
Bokormen Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Kan du ikke prøve å legge inn et bud du er komfortabel med, og se hvordan det går? Er vanskelig å få en annen megler til å gi god nok takst når de ikke kan få sett leiligheten annet enn på bilder, regner jeg med.
mamut75 Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 Ingenting er verdt mer enn noen vil gi for det . Kan du ikke legge inn et bud på det du har lyst til å gi for den og se hva som skjer? Kanskje får du nei , kanskje er selgeren villig til å forhandle . Har du satt deg opp på liste sånn at megleren ringer deg hvis det kommer inn andre bud? Så lenge det ikke kommer inn andre bud , blir jo ikke leiligheten solgt for å si det sånn og du kan sitte på gjerdet helt fram til da .
Gjest ts Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Jeg har allerede gitt bud to ganger på den, begge var et godt stykke under prisantydning, og mer for å få igang en dialog. Første gangen var det -helt- uaktuelt for selger å gå ned i pris i det hele tatt, og denne gangen var de altså villige til å gå ned 30 000, men det er fremdeles 60 000 over mitt opprinnelige bud. Heh, når det er snakk om priser på over halvannen mill så er det ingenting jeg føler meg komfortabel med. Men det er jo slike priser man må opp i for å få seg en leilighet som er litt over bøttekottstørrelse her i byn. Så jeg er uansett nødt til å betale ubehagelig mye. Jeg har rød til å betale det selger vil ha for leiligheten, det er bare at jeg selvsagt ikke vil betale for mye. Det som bekymrer meg med å sitte på gjerdet er hvis det plutselig kommer en ny interessert til og byr over det jeg kunne tenke meg å by. Nå har jeg jo muligheten til å kjøpe den før de setter opp nye visninger og slikt. Tidligere i vår sjedde nemlig akkurat noe slikt, mens jeg satt på gjerdet kom det plutselig en tufs og bød over prisantydning og demred var jeg uten sjangs. Jeg tenkte mer på å kontake en annen megler for å høre om de visste noe om hva tilsvarende leiligheter i området gikk for for tiden. Det er blokkbebyggelse med haugevis av identiske leiligheter.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Ta de 60.000 som dette siste motbudet deres er over ditt høyeste bud og del på to og by det. Altså: Hvis ditt bud var 1.500.000 og deres motbud var 1.560.000 så byr du nå 1.530.000. Dermed får du sett hvordan det står til. En annen megler har vel neppe noen interesse av å tilby deg noe som helst informasjon? Det er et marked som er veldig tregt fortiden så det er uansett ikke noe voldsomt trafikk å sammenligne med.
mamut75 Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Det som er litt dumt er at markedet gjerne snur ca nå . Det er ofte litt treigt på sommeren under fellesferien , men tar seg gjerne opp i begynnelsen av september. Det er egentlig vanskelig å si hva du bør gjøre , siden det jo som du var inne på , kan komme en annen budgiver . Det kan jo komme en annen budgiver selvom du gir bud på pålydende nå også da? Kanskje det er flere enn du på det gjerdet ?
murray Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 Jeg synes du skal gripe sjansen med mindre det er noe veldig galt med leiligheten (ekstremt høy fellesgjeld feks). Her har du muligheten til å skaffe deg en leilighet under verditakst. Markedet går treeegt nå, så det er mulig å gjøre et godt kjøp. Regn med at prisene kommer til å tikke litt oppover igjen etter jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå