Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

Tatt ifra Dagladet

Professor slår alarm om nyfødte babyer:

- For feite

VARSKU: Professor Tore Henriksen ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet roper varsku fordi barn som er overftret i mors liv har lettere for å få forstyrrelser i blodsukkeret og større risiko for å dø i morsliv

Fostre lever for fett i mors liv. Tall fra Fødselsregisteret viser at en av fem babyer som fødes i Norge, veier over fire kilo. Det bekymrer fødselslege Tore Henriksen.

- Noen føder store barn som er velproporsjonerte, lange og passe tykke. Disse babyene skal være store fordi det ligger i familiens gener. Problemet er alle «bamsene» med tykke nakker og brede armer, som rett og slett er feite, sier professor og seksjonsoverlege ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet, Tore Henriksen, til Dagbladet.

I siste nummer av tidsskriftet Jordmødre slår Henriksen full babyfettalarm.

2000-tallene fra Fødselsregisteret viser at hver femte baby som fødes i Norge, veier over fire kilo. Fem prosent av babyene veier over 4,5 kilo. Med andre ord er 2500- 3000 av de rundt 57000 babyene som fødes her til lands, overvektige.

Tøffere fødsler

Tidligere ble høy fødselsvekt ofte sett på som et sunnhetstegn. Nå vet fagfolk bedre.

- Barn som er overftret i mors liv har lettere for å få forstyrrelser i blodsukkeret, har større risiko for å dø i mors liv og gjennomgår ofte lengre og mer smertefulle fødsler. Undersøkelser fra Sverige viser også at for mye eller for lite vekst i fosterlivet kan få konsekvenser for helsa seinere i livet. Gravide med store barn har økt risiko for å få skader i underlivet under forløsningen. Fødslene ender også oftere med keisersnitt enn om barnet har såkalt normalvekt på mellom 2,8 og 4,0 kilo, sier professor Tore Henriksen.

I 1970 var bare 2,5 prosent av de nyfødte i Norge overvektige.

Først rundt 1990 begyntefostrene for alvor å leve fett.

- Vi spiser like mye som før, men beveger oss mindre. Det hjelper ikke å trimme et par ganger i uka hvis vi ellers sitter stille både på jobben og hjemme, sier Henriksen og oppfordrer gravide til å bli mer bevisste på å holde seg i form.

- Tenk

- Jeg mener ikke at de skal slanke seg, men de bør tenke igjennom hva de spiser av unødvendige kalorier, særlig søtsaker. Friske gravide bør følge et lett mosjonsprogram, som for eksempel å gå en halvtimes spasertur hver dag.

Ifølge bladet Jordmødre skal jordmor Nanna Voldner nå i gang med et treårig forskningsprosjekt om høy fødselsvekt. Hun skal følge 600 gravide for å se hva som kjennetegner dem som får overvektige barn.

- Kosthold, mosjon og hormoner er noe av det vi skal se på, sier Tore Henriksen, som er Voldners hovedveileder.

Kanskje enkelte prøvere bør slanke seg???

1212[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-04-03 15:09 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snodig... jeg leste ikke noe om at mødrene var feite?? Kanskje vi ikke har lest samme innlegg icon_smile.gif

Skrevet

Heller en lubben baby enn en underernært baby!

Er det virkelig nødvendig at gravide skal gå rundt å bekymre seg for alt mulig pga professorer som MÅ forske på alt mulig?

Man skal jo ikke røyke, ikke drikke (dette er jo ting man BØR unngå), de skal slanke seg (nesten) og ta ditt og datt.

Det er vel bedre å kose seg mens man er gravid???

Gjest sexysadie
Skrevet

Riktig nok man skal kose seg mens man går gravid men alt m måte!1212[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-04-03 16:36 ]

Skrevet

Klart man skal kose seg! Dette er en deilig tid! icon_smile.gif Men for NOEN (ikke mange heldigvis) tar det helt av. Jeg så på barnimagen en jente som hadde lagt på seg 12 kilo på de første 12 ukene, og hadde tenkt å fortsette. Hun mente at dette var den eneste gangen i livet man hadde "lov" til å legge på seg, så hun insisterte på å overhode IKKE trene, og ellers spise MASSE snop.

Dette gjelder jo heldigvis de færreste, men for dem det gjelder så er det klart babyen ikke har godt av det! Man snakker ikke om "lubne" barn her, men barn som blir født med blodsukkerfeil, diabetes, fare for hyperaktivitet, osv.

Man snakker jo overhodet ikke om slanking her, men jeg tenker sånn at hvis det er en tid i livet hvor det er viktig at kroppen "funker" som den skal, så er det da nå! Så jeg spiser godt og mye, men passer på å få i meg nok av det som er bra, redusere LITT på sukkerinntaket, og koser meg masse med å gå til og fra jobb, og med å gå laange turer med mannen min.

Alt med måte. Her som ellers. Tror ikke det er vi som lever "normalt" som skal ta denne artikkelen til oss. icon_smile.gif12

Skrevet

Hei, Sexysadie!

Les artikkelen en gang til og fortell meg hvor det står at lubne unger kommer av feite mødre.

*småprovosert*

Maggie!

Gjest Anonymous
Skrevet

On 2002-04-03 15:08, sexysadie wrote:

Tatt ifra Dagladet

Professor slår alarm om nyfødte babyer:

- For feite

VARSKU: Professor Tore Henriksen ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet roper varsku fordi barn som er overftret i mors liv har lettere for å få forstyrrelser i blodsukkeret og større risiko for å dø i morsliv

Fostre lever for fett i mors liv. Tall fra Fødselsregisteret viser at en av fem babyer som fødes i Norge, veier over fire kilo. Det bekymrer fødselslege Tore Henriksen.  

- Noen føder store barn som er velproporsjonerte, lange og passe tykke. Disse babyene skal være store fordi det ligger i familiens gener. Problemet er alle «bamsene» med tykke nakker og brede armer, som rett og slett er feite, sier professor og seksjonsoverlege ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet, Tore Henriksen, til Dagbladet.

I siste nummer av tidsskriftet Jordmødre slår Henriksen full babyfettalarm.  

2000-tallene fra Fødselsregisteret viser at hver femte baby som fødes i Norge, veier over fire kilo. Fem prosent av babyene veier over 4,5 kilo. Med andre ord er 2500- 3000 av de rundt 57000 babyene som fødes her til lands, overvektige.

Tøffere fødsler

Tidligere ble høy fødselsvekt ofte sett på som et sunnhetstegn. Nå vet fagfolk bedre.

- Barn som er overftret i mors liv har lettere for å få forstyrrelser i blodsukkeret, har større risiko for å dø i mors liv og gjennomgår ofte lengre og mer smertefulle fødsler. Undersøkelser fra Sverige viser også at for mye eller for lite vekst i fosterlivet kan få konsekvenser for helsa seinere i livet. Gravide med store barn har økt risiko for å få skader i underlivet under forløsningen. Fødslene ender også oftere med keisersnitt enn om barnet har såkalt normalvekt på mellom 2,8 og 4,0 kilo, sier professor Tore Henriksen.

I 1970 var bare 2,5 prosent av de nyfødte i Norge overvektige.  

(quote)Først rundt 1990 begyntefostrene for alvor å leve fett.  

- Vi spiser like mye som før, men beveger oss mindre. Det hjelper ikke å trimme et par ganger i uka hvis vi ellers sitter stille både på jobben og hjemme, sier Henriksen og oppfordrer gravide til å bli mer bevisste på å holde seg i form.(quote)

- Tenk

- Jeg mener ikke at de skal slanke seg, men de bør tenke igjennom hva de spiser av unødvendige kalorier, særlig søtsaker. Friske gravide bør følge et lett mosjonsprogram, som for eksempel å gå en halvtimes spasertur hver dag.

Ifølge bladet Jordmødre skal jordmor Nanna Voldner nå i gang med et treårig forskningsprosjekt om høy fødselsvekt. Hun skal følge 600 gravide for å se hva som kjennetegner dem som får overvektige barn.  

- Kosthold, mosjon og hormoner er noe av det vi skal se på, sier Tore Henriksen, som er Voldners hovedveileder.

Kanskje enkelte prøvere bør slanke seg???

[ Dette Innlegg er endret av: sexysadie den 2002-04-03 15:09 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Maggie74: Her står det!

(quote)Først rundt 1990 begyntefostrene for alvor å leve fett.

- Vi spiser like mye som før, men beveger oss mindre. Det hjelper ikke å trimme et par ganger i uka hvis vi ellers sitter stille både på jobben og hjemme, sier Henriksen og oppfordrer gravide til å bli mer bevisste på å holde seg i form.(quote)

Sadie har ett poeng!

Gjest Anonymous
Skrevet

Sadie! Hva mener du med at enkelte prøvere bør slanke seg? Hva er sammenhengen mellom prøvere og "feite" babyer? Er du en prøver selv? Eller har du selv fått en "feit" baby siden du er så opptatt av dette?

Skrevet

Til Anonym!

Det er ikke alltid sammenheng mellom det å sitte stille og det å være feit. Det er mange som er store/feite tiltross for at de beveger seg masse. Det er heller ingen sammenheng mellom at feite damer får feite unger. Det står ingen steder i artikkelen at det er det.

Faktum er at mange gravide spiser mer når de er gravide og ungen tar til seg masse av dette. Hvis man i tillegg setter seg på rumpa og ikke gidder bevege seg under svangerskapet blir det til at barnet blir feit.

Jeg synes det er direkte diskriminerende overfor kvinner som er store uten å kunne gjøre noe med det å si at feite damer får feite unger.

Jeg er 'feit' pga. sykdom. Jeg har prøvd å spise 4 små måltider om dagen og ingenting skjer med vekta, jeg har prøvd å spise ett lite måltid om dagen og ingenting skjer med vekta. Jeg er i normal aktivitet (går et par kilometer om dagen for å komme meg til skole). Jeg har ei jente som aldri har hatt et gram for mye fett på kroppen tiltross for at jeg er 'feit'. Og det er mange med meg! Nemlig!

Margrethe!

Skrevet

Enig med Maggie i at overskriften var misvisende, men jeg tror likevel budskapet i ARTIKKELEN nyttig. Om man er feit eller ikke, eller om man legger på seg 10 kilo eller 25 kilo betyr ikke så mye, så lenge man under svangerskapet spiser passe sunt og balansert, og holder seg sånn noenlunde i aktivitet. Men for de FÅ mødrene som ligger i sofaen og drikker cola og spiser snop, er dette noe å ta til seg.

12

Skrevet

Greit nok at man skal kose seg når man er gravid, men jeg blir litt bekymret for dere som sier; "da kan jeg spise masse mat og snop for jeg skal jo gå opp allikevel...."

Er det ingen av dere som tenker på at den vekten skal AV IGJEN? Dere går jo ned endel de to første ukene etter fødsel, men resten må man rett og slett trene av seg.

Men så har vi de som forfaller rett inn i joggedressen og sofaen etter forløsning... De finnes de også.

Men for all del! Gjør som dere vil. Jeg skal selvfølgelig kose meg med graviditeten, men MED MÅTE. Jeg har nemlig tenkt å ha et liv etter fødselen også! 12

Gjest sexysadie
Skrevet

Nemlig d er ett liv etter fødselen også

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet dere hva, syns mye av det dere skriver er moraliserende jeg da. Folk må jo få gjøre hva de vil. Og det er slettest ikke bevist at tyngre kvinner bare føder tunge barn. Det er fint Pusen at du vil ha et liv etter fødsel også, hyggelig det, men for all del, det kan være at noen av de tyngre også vil det, og tenker faktisk ikke på sine ekstra kilo som en byrde. Det viktigste er å trives gjennom svangerskapet. For noen har hormonene gjort slik at de legger på seg lettere, og andre som kanskje la på seg lett før svangerskapet kanskje har begynt å gå ned i vekt pga. hormonene. Jeg spiser sunt og normalt. Jeg spiser ikke annerledes enn jeg har gjort før. Jeg koser meg like mye som jeg har gjort før, og akter å fortsette med det. Selvom kiloene mine kommer raskere nå, enn før svangerskapet. Hvis jeg legger på meg 5 kilo mer enn normalt som er faktisk 10-12 kilo, så bryr jeg meg ikke om det.

Jeg blir faktisk provosert av de som er livredd for å legge på seg under svangerskapet, men gravid skal dem bli. 10-12 kilo er helt normalt. Ungen veier rundt 3,5 kilo, fostervannet veier, det ekstra blodet veier, livmoren har blitt større så den veier, og morkaken veier, samt brystene veier.. Tilsammen 10-12 kilo. Legger du på deg mindre er det faktisk normalt det også. Men det kan du faktisk ikke kontrollere. Det er kroppen din som bestemmer hvor mye du skal legge på deg. Å slanke seg under svangerskapet er horribelt tåpelig, det er direkte farlig for fosteret.

Gjest Anonymous
Skrevet

Å jeg glemte å nevne noe veeeldig viktig:

FORBRENNINGEN SETTES OGSÅ NED NATURLIG AV KROPPEN DIN MENS DU ER GRAVID.

Enda en grunn for at kiloene faktisk kommer uansett hva du gjør.

Koser meg jeg. Og veier nå 7 1/2 kilo mer enn før jeg ble gravid, og jeg er bare halveis i svangerskapet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg får visst ikke endre på mitt eget innlegg.

Det jeg også skulle si at 5 kilo av de 7 1/2 kom fordi jeg sluttet å røyke da jeg oppdaget at jeg var gravid. Og de 5 kiloene bryr jeg meg ikke om i det hele tatt.

Skrevet

Jeg liker denne versjonen bedre:

London (NTB): Intellektuelle tungvektere blir født - ikke utviklet, har

forskerne funnet ut. Jo større barnet er ved fødselen, jo større sjanser

er det for at ungen blir en "skarping".

Vitenskapsmenn har fulgt 4.000 barn som ble født i 1946, og utført tester

ved jevne mellomrom. De kraftigste spedbarna viste seg å bli mer

intelligente, de var mer skoleflinke, og i voksen alder hadde de mer å

fare med enn sine spinklere sidekamerater fra babysengene på

fødeavdelingene. Men til trøst for alle småvokste: Det jevner seg ut når

man passerer 40.

Disse forskerresultatene gir ny næring til teoriene om at hjernens

utvikling er avhengig av morens sunne kostvaner under svangerskapet.

Tidligere forskning har vist at små spedbarn (under 2,5 kilo ved fødselen)

gjorde det dårligere i kunnskapsprøver enn jevnaldrende med mer normal

fødselsvekt.

Kroppsvekt og hjerne

Det er forskere ved London-universitetet som har gjennomført de nye

undersøkelsene. De spedbarna som senere gjorde det best i alle

undersøkelsene var dem med kroppsvekt på maksimalt 5 kilo.

Ulikhetene fra kunnskapsprøver senere i livet kan knyttes til størrelsen

på hjernen. Store spedbarn har vanligvis større hode med større hjerne og

blir derfor mer intelligente.

Siden hodet er den tyngste kroppsdelen på et spedbarn, er det forståelig

at babyer med større hjerner veier mest.

Barna som har vært med i undersøkelsen ble alle født i 1946, og første

kunnskapsprøve ble utført da de var åtte år. Nye prøver ble gjentatt ved

11, 15, 26 og 43 års alder.

Prøvene gikk på leseferdigheter, regning, hukommelse, resonnering, hurtig

tenkning og konsentrasjon. Ved 26-årsalderen var det entydig klart at de

som hadde vært kraftige spedbarn gjorde det best, etter at det var tatt

høyde for faktorer som klassetilhørighet, om man er førstefødt eller ikke

og mors utdannelse.

Førstefødte blir skarpe

Hvilket nummer man har i søskenflokken spiller inn, fordi det viser seg at

førstefødte gjerne er skarpere enn sine søsken. Forskerne tror det først

og fremst skyldes at foreldrene anstrenger seg mer for å legge til rette

for den førstefødte.

Ved 43-årsprøven var det klart for forskerne at effekten fra fødselsvekten

ikke lenger spilte inn. -Påvirkning fra omgivelsene, utdannelse og arbeid

overskygget effekten fra fødselsvekten, slår forskerne fast i en artikkel

i British Medical Journal.

Marcus Richards ved London-universitetet har ledet undersøkelsen. Han

mener at veksthormoner i fosteret kan spille en viktig rolle for både

mental og fysisk utvikling.

-Vi vet at insulinaktige vekstfaktorer virker inn på vekten under

fosterstadiet og i den spede barndom. Men disse hormonene kan også rette

seg inn mot deler av hjernen som utvikler den intellektuelle kapasitet,

sier Richards.

Skrevet

Dette forklarer hvorfor jentungen er så smart! icon_smile.gif

Maggie!

Skrevet

For all mulig del!! Jeg ønsker graviditetskiloene hjertelig velkommen (",) Det har aldri vært snakk om å SLANKE seg under graviditeten! Kan ikke huske å ha skrevet det i mitt tidligere innlegg...

MEN! Det jeg mener er de kiloene som absolutt kommer i TILLEGG til graviditetskiloene hos noen. Har hørt med egne ører folk som sier "Nå er jeg gravid, så da kan jeg stappe og spise snop og godterier for jeg skal jo bli feit allikavæl!!"

Helt riktig det du, anonym, viser til dette med fakta om hva som skjer med kroppen når en graviditet "inntreffer". Helt enig! Men jeg snakker om dem som, tidligere forklart, rett og slett driter i å tenke på at kiloene skal faktisk av igjen etter fødselen. Det virker som om de rett og slett glemmer det?!!

Det jeg sier for min egen del er at under graviditeten kommer jeg til å gjøre som de fleste gravide; glede meg over at et vidunder skapes i kroppen min. Jeg kommer ikke til å kapitulere inn i en slitt joggedress. Jeg skal pynte meg, bruke kjoler med skjerf over magen, sterke farger ja alt for å fremheve min kvinnelighet og min vakre mage! Jeg skal si gledelig velkommen til de kilo som kommer!

MEN! Etter fødselen skal jeg prøve alt jeg bare makter å komme ned i match-vekt igjen (prøve så godt jeg kan iallefall). Dvs trening, trening, kosthold og atter trening. Jeg skal jobbe hardt! Ikke forfalle slik veeeeldig mange gjør bare fordi de har fått barn barn. Forfaller og blir stusselige...

Hvorfor ikke fortsette å være og gjøre seg attraktiv for sin mann, kjæreste, samboer eller, for noen, andre menn?? Det er en gave, jeg synes det er flott når gravide kvinner stråler og blomstrer, pynter seg, viser magen sin. Det virker som at veldig mange vil skjule graviditeten mest mulig under lag med klær.

Det er jo et mirakel som skjer, så hvorfor ikke feire det?? 12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva fanken bryr det dere om en vordende mor legger på seg litt for mye? Man bør leve sunt og få i seg næring fra alle næringsgruppene (proteiner, karbohydrater osv.), men det er da ikke opp til oss å dømme en mamma om hun legger på seg 8 eller 30 kg. Dette er individuelt. Disse damene bærer hvert eneste kilo selv, og må selv slite for å få dem av! Så slutt med den fordømmende "jeg-er-bedre-enn-deg" holdningen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...