Gå til innhold

Katt har med seg smitte fra oppdretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 5,5 mnd gammel Maine Coon hanne som for 1 mnd siden fikk påvist chlamydia.

Han har nå gått på to kurer +diverse øyesalver, men er fremdeles ikke frisk.

Han har siden vi hentet han, hatt mørkerødt/sort grums i øynene og snuten.

Har vært i kontakt med flere kattungekjøpere fra samme kullet, som også har fått påvist chlamydia på sine katter, så det er jo innlysende at dette kommer fra oppdretter.

Til nå har jeg hatt 2500,- i veterinærutgifter og mer blir det, da han må settes på enda en kur.

Jeg har vært i kontakt med oppdretter.

H*n har fått kopi av journalen til katten, men h*n nekter for at smitten kommer fra dem.

Hva skal jeg gjøre med dette?

Hun bagatelliserer også hele sykdomen.

H*n mener det er fort gjort å behandle og at dette ikke er noe å ta på vei for.

Denne sykdommen tar lang tid å behandle og mange blir aldri friske og det går over til en kronisk type.

Jeg angrer skikkelig på hele kjøpet.

Hvilke rettigheter har jeg?

Katten har også smittet sønnen min(3 år) for 2. gang med øyebetennelse.

Vi er nøye med hygienen, men jeg kan jo ikke stenge katten inne på et rom heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble kattungene undersøkt av dyrlege innen 7 dager før de flyttet ut? Er skrivet derfra uten anmerkninger? Uansett, hvis pusen hadde symptomer da dere hentet han er det jo ingen tvil. I tillegg til at søsknene har det samme problemet.

Jeg ville tatt kontakt med Norske Rasekatters Riksforbund og hørt hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon. En advokat vil også kunne fortelle deg hvor du står i forhold til kjøpsloven.

Ellers så lurer jeg på om det er mulig at katten har smittet barnet ditt med clamydia? Ut i fra det jeg vet er det aldri blitt påvist noen sånn smitte mellom katt og menneske, selv om det er en en liten mulighet i teorien. Men er du redd for det så er jo en 3-åring moden nok til å forstå at han skal holde fingrene unna ansiktet etter å ha lekt med katten, til han har vasket seg. Eller holde seg unna katten til den er frisk, selv om det tar tid.

Lykke til, håper katten din blir frisk snart. Og skaff deg forsikring, hvis du ikke har. :jepp:

Skrevet

Høres trasig ut. Og, enda et eksempel på en uansvarlig oppdretter! Det er innlysende at denne smitten kommer fra oppdretteren, og hvis vedkommende var seriøs ville h*n ikke nektet for dette. Jeg skjønner godt at du angrer på hele kjøpet. Forhør deg om hvilke rettigheter du har, kontakt evt forbrukerrådet, de kan hjelpe deg med det juridiske. Og, si til oppdretteren at du har søkt juridiske råd ang dette, kanskje h*n blir litt svett da, og kommer litt på gli:)

Det er jo bare tull at chlamydia er en enkel sykdom å behandle, det blir jo ofte kronisk.

Jeg hadde også en rasekatt med chlamydia, jeg visste han hadde det da jeg fikk han. Oppdretteren opplyste om dette da jeg overtok han som 1,5 åring. Det gikk helt fint, så lenge han ungikk stressede situasjoner. Han hadde vel utbrudd et par ganger i året, og da var det salver og sjau. Jeg dyppet øynene hans i kamillethe to ganger om dagen hver dag hele året, det hjalp faktisk veldig fint, og jeg tror vi unngikk mange utbrudd vha dette gamle kjerringrådet:)

Og, foressten, det hjelper ikke med forsikring. Behandling av sykdommer som er påvist ved inngåelse av forsikringsavtalen dekkes ikke.

Skrevet
Jeg har en 5,5 mnd gammel Maine Coon hanne som for 1 mnd siden fikk påvist chlamydia.

Han har nå gått på to kurer +diverse øyesalver, men er fremdeles ikke frisk.

Han har siden vi hentet han, hatt mørkerødt/sort grums i øynene og snuten.

Har vært i kontakt med flere kattungekjøpere fra samme kullet, som også har fått påvist chlamydia på sine katter, så det er jo innlysende at dette kommer fra oppdretter.

Til nå har jeg hatt 2500,- i veterinærutgifter og mer blir det, da han må settes på enda en kur.

Jeg har vært i kontakt med oppdretter.

H*n har fått kopi av journalen til katten, men h*n nekter for at smitten kommer fra dem.

Hva skal jeg gjøre med dette?

Hun bagatelliserer også hele sykdomen.

H*n mener det er fort gjort å behandle og at dette ikke er noe å ta på vei for.

Denne sykdommen tar lang tid å behandle og mange blir aldri friske og det går over til en kronisk type.

Jeg angrer skikkelig på hele kjøpet.

Hvilke rettigheter har jeg?

Katten har også smittet sønnen min(3 år) for 2. gang med øyebetennelse.

Vi er nøye med hygienen, men jeg kan jo ikke stenge katten inne på et rom heller.

Man skal aldri ta direkte kontakt med NRR, men ta kontakt enten via sin egen katteklubb, eller via oppdretterens katteklubb;)

Håper dette ordner seg!

Tror nok at du evt har rett til å heve kjøpet, i og med at det er kjøpsloven som gjelder- også ved kjøp og salg av rasekatt.

Denne oppdretteren bør ta ansvar for sine handlinger, og jeg hadde ikke nølt med å kontakte min klubbsekretær om det ikke ble gjort noen tiltak på dette.

Skrevet
Ble kattungene undersøkt av dyrlege innen 7 dager før de flyttet ut? Er skrivet derfra uten anmerkninger? Uansett, hvis pusen hadde symptomer da dere hentet han er det jo ingen tvil. I tillegg til at søsknene har det samme problemet.

Jeg ville tatt kontakt med Norske Rasekatters Riksforbund og hørt hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon. En advokat vil også kunne fortelle deg hvor du står i forhold til kjøpsloven.

Ellers så lurer jeg på om det er mulig at katten har smittet barnet ditt med clamydia? Ut i fra det jeg vet er det aldri blitt påvist noen sånn smitte mellom katt og menneske, selv om det er en en liten mulighet i teorien. Men er du redd for det så er jo en 3-åring moden nok til å forstå at han skal holde fingrene unna ansiktet etter å ha lekt med katten, til han har vasket seg. Eller holde seg unna katten til den er frisk, selv om det tar tid.

Lykke til, håper katten din blir frisk snart. Og skaff deg forsikring, hvis du ikke har. :jepp:

Ja, vi fikk med veterinærattest som var en uke gammel og der stod det at katten var frisk.

Det er for meg uforståelig, da katten hadde masse rødt/sort rusk i øyekrokene og i snuten.

Noe som er et symptom på chlamydia.

Oppdretter visste ikke hva det var sa h*n og jeg forhørte meg litt og fikk høre at dette var noe røde og cremefargede katter kunne få.

Men etter å ha vært i kontakt med andre oppdrettere, har jeg hørt at det ikke er tilfelle.

De har/har hatt røde og creme, men har aldri vært borte i dette.

Det med smitte fra katt til menneske er visst tilfelle.

Det finnes en liten risiko for at denne infeksjonen også kan overføres til mennesker (den er altså en zoonose som er en sykdomstype som kan overføres mellom dyr og mennesker), så vask alltid hendene etter å ha tatt på en smittet katt.

Jeg har ikke forsikret katten enda, da jeg trenger registringsnummer.

Har ikke fått stamtavlen.

Gjest Gjest_rangi_*
Skrevet

Du behøver ikke et slikt nr for å tegne forsikring. Det behøvde iallfall ikke jeg. Skulle bare sende inn opplysningene når jeg fikk dem. Du får ikke dekket utgiftene i forbindelse med chlamydiabehandlingen på forsikringen uansett nå, men det kan jo være greit å forsikre mot evt andre sykdommer og skader, selvfølgelig.

En veterinærattest er stort sett ikke verdt papiret den er skrevet på, det sier jo bare noe om kattens tilstand akkurat da dyrlegen kikket på den. For alt du vet kan oppdretteren ha vasket bort "ruskene" i nesen og øyekroken før veterinæren kikket på katten.. Det er slett ikke uvanlig at oppdrettere prøver å "skjule" og bortforklare div skavanker.

Skrevet
Oppdretter visste ikke hva det var sa h*n og jeg forhørte meg litt og fikk høre at dette var noe røde og cremefargede katter kunne få.

Men etter å ha vært i kontakt med andre oppdrettere, har jeg hørt at det ikke er tilfelle.

De har/har hatt røde og creme, men har aldri vært borte i dette.

Min røde katt hadde brunt i øyekroken og nesen når han var liten, det hadde også andre jeg kjenner med rød mco. Jeg var hos dyrelegen med min når den var liten pga nysing, og da hadde han også rusket i øyet og nesen, hun sa ingenting om det.

Så kanskje det er tilfeldig at de du har snakket med ikke har opplevd dette!

Skrevet

2500 kr for å behandle Chlamydia? Da regner jeg med at du ikke har forsikret katten i Agria? Det bør alle katteeiere gjøre, det kommer virkelig godt med noen ganger.

Lykke til, synes synd på dere. Dere er sikkert blitt knyttet til katten også, kan jo ikke bare kvitte seg med den heller :tristbla:

Skrevet
2500 kr for å behandle Chlamydia? Da regner jeg med at du ikke har forsikret katten i Agria? Det bør alle katteeiere gjøre, det kommer virkelig godt med noen ganger.

Det er jo ikke så rart at utgiftene har kommet opp i 2500, hun har vært hos veterinær flere ganger, pluss at det har blitt sendt inn div tester for å stadfeste diagnosen. Hvorfor regner du med at katten ikke er forsikret i Agria, siden vetutgiftene har kommet opp i 2500..... Katten er ikke forsikret hos noen selskaper:)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Det stemmer at det har blitt endel dyrlegebesøk ja.

Var der senest på fredag for å få resept på ny antibiotika.

Er nå oppe i 2860,- i vet.utgifter.

Håper virkelig katten blir frisk og at dette ikke viser seg å være kronisk.

Har fremdeles ikke hørt en lyd fra oppdretter.

Hvilken seriøs oppdretter oppfører seg slik da?

Dette er den første Maine Coonen vår og jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en til.

Men denne gangen skal jeg ha katten testet for alt som er.

Orker ikke dette en gang til.

(skal selvfølgelig ikke kjøpe ny før denne pusen er frisk)

Forresten, kan katten få diare av antibiotika?

Pusen vår har fått det nå og i tillegg det lukter grusomt av avføringen hans.

Skrevet
Forresten, kan katten få diare av antibiotika?

Pusen vår har fått det nå og i tillegg det lukter grusomt av avføringen hans.

Kommer an på doserig og hva slags type antibiotika det er (imacillin?). Men i utgangspunktet: absolutt. Gi Zoolac 3 ganger daglig helt til magen er ok. Canikur er også lurt, men det tror jeg muligens du må ha resept på.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet
Kommer an på doserig og hva slags type antibiotika det er (imacillin?). Men i utgangspunktet: absolutt. Gi Zoolac 3 ganger daglig helt til magen er ok. Canikur er også lurt, men det tror jeg muligens du må ha resept på.

Han får azitromax 0,55ml en gang daglig.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Han får azitromax 0,55ml en gang daglig.

Det er helt vanlig at man får diare når man går på antibiotika pga antibiotikaen bryter ned den naturlige bakteriefloraen i tarmen.

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Du må ikke gi katten zoolac eller canikur samtidig med antibiotikakuren. Det har ingenting for seg, da ab'n også dreper de bakteriene som er i zoolac. Det er helt vanlig at katter får løs mage av all slags typer ab.

Skrevet
Du må ikke gi katten zoolac eller canikur samtidig med antibiotikakuren. Det har ingenting for seg, da ab'n også dreper de bakteriene som er i zoolac. Det er helt vanlig at katter får løs mage av all slags typer ab.

To uavhengige vetrinærklinikker har anbefalt meg zoolac til katt på antibiotikakur. Så selv om jeg syns det du sier høres logisk ut, tror jeg ikke det er 100% korrekt.

Skrevet
To uavhengige vetrinærklinikker har anbefalt meg zoolac til katt på antibiotikakur. Så selv om jeg syns det du sier høres logisk ut, tror jeg ikke det er 100% korrekt.

Zoolac skal gis ETTER abkur, ikke sammen med. Det har overhodet ingen hensikt. Zoolac er bakterier som stabiliserer tarmslimhinnen, og disse bakteriene blir drept på lik linje med de "farlige" bakteriene av antibiotika.

Skrevet
Zoolac skal gis ETTER abkur, ikke sammen med. Det har overhodet ingen hensikt. Zoolac er bakterier som stabiliserer tarmslimhinnen, og disse bakteriene blir drept på lik linje med de "farlige" bakteriene av antibiotika.

Voldsomt så bastant du er. Jeg fikk beskjed om å gi zoolac to timer etter antibiotikaen, som jeg gir to ganger om dag. Så zoolac enda en gang midt på dagen. Dette fordi rekreasjonstiden kom til å bli mye lenger uten zoolac, som har en enorm mengde levende bakterier. Må ta feil de vetrinærene da...

Gjest Gjest_rangi_*
Skrevet

Ja, akkurat dette er jeg veldig bastant på. For jeg vet det er riktig. Mine veterinærer har alltid anbefalt zoolac eller lignende etter en abkur, og jeg har selv erfart at det er virker. Ingen antibiotika har en så kort virkningstid som to timer, de fleste ab skal gis en eller to ganger daglig, noe som gir en virkningstid på 24 eller 12 timer, så da sier det seg selv at det har liten hensikt å gi zoolac to timer etter ab. Men, kjære vene, det skader jo slett ikke katten og veterinæren får jo solgt mer zoolac på denne måten, så det er jo bare å gi katten zoolac når du vil for min del:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...