Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å bruke en advokat som er i nær slekt med deg eller blir han da inhabil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Er det lov å bruke en advokat som er i nær slekt med deg eller blir han da inhabil?

'

Uten at jeg har satt meg nok inn i de juridiske spisfindighetene rundt dette kan vedkommende kun være inhabil dersom han tar motpartens sak uten å opplyse om det nære slektskapet? Jeg vil også tro at dersom man opplyser om at man er i slekt med sin klient når man går til retten (evt.) så har man avvæpnet habilitetsspørsmålet.

Et helt annet spørsmål er om man BØR det. En ting er juridisk rådgivning - en vurdering av om man har en god sak og lovanvendelser - noe helt annet er om det er sunt å ha en så nærtstående til å føre saken. Kan man være sikker på at man ikke tenker at man taper pga at advokaten ikke ser skogen for bare trær eller at de rådene man får er preget av et ønske om å vinne for familien og ikke saklig begrunnet ut fra de nøkterne juridiske fakta?

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Nei, han er ikke inhabil. I sivile saker kan du til og med velge å føre saken selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...