Sun Mei Skrevet 4. september 2007 #1 Skrevet 4. september 2007 Er det lov å bruke en advokat som er i nær slekt med deg eller blir han da inhabil?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2007 #2 Skrevet 4. september 2007 Er det lov å bruke en advokat som er i nær slekt med deg eller blir han da inhabil? ' Uten at jeg har satt meg nok inn i de juridiske spisfindighetene rundt dette kan vedkommende kun være inhabil dersom han tar motpartens sak uten å opplyse om det nære slektskapet? Jeg vil også tro at dersom man opplyser om at man er i slekt med sin klient når man går til retten (evt.) så har man avvæpnet habilitetsspørsmålet. Et helt annet spørsmål er om man BØR det. En ting er juridisk rådgivning - en vurdering av om man har en god sak og lovanvendelser - noe helt annet er om det er sunt å ha en så nærtstående til å føre saken. Kan man være sikker på at man ikke tenker at man taper pga at advokaten ikke ser skogen for bare trær eller at de rådene man får er preget av et ønske om å vinne for familien og ikke saklig begrunnet ut fra de nøkterne juridiske fakta?
emi Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Nei, han er ikke inhabil. I sivile saker kan du til og med velge å føre saken selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå