Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 Vet ikke hvilket forum jeg skal skrive dette i, så jeg prøver her. Fikk i våres vite at jeg var gravid. Gikk på p-pillen, så det var ikke planlagt. Jeg har alltid trodd at hvis jeg skulle havne i den situasjonen ville valget være enkelt. Men noe forandret seg i meg og tanken om å ta abort ble helt forferdelig. Samboeren min ønsket ikke at vi skulle beholde barnet, og en lang historie kort jeg valgte å følge hans ønske. Så kom dagen for abort. Skulle ta medisinsk da jeg ble anbefalt dette av sykehuset. En god del timer senere kom det jeg trodde var fosteret ut og jeg blødde i ca en time før det ga seg. Syns dette var litt kort så jeg ringte sykehuset for å sjekke, men fikk beskjed om at det var helt normalt. Noen dager senere forsvant kvalmen og jeg følte meg ikke gravid lenger. Men så, ca 5-6 uker etter dette startet jeg igjen å kaste opp og føle meg dårlig. Hadde ikke fått menstruasjon igjen, men trodde det var fordi jeg tok p-sprøyte rett etter aborten. Tok blodprøve hos legen som var positiv og fikk derfor time på sykehuset morgenen etter. Var da innstillt på at det kanskje satt igjen noen rester av morkaken så jeg måtte skrape ut, men fikk sjokk da gynekologen fortalte meg hva han så. Fosteret hadde fortsatt å vokse som normalt, den første aborten hadde ikke hatt noen virkning. Dette førte til at jeg måtte inn igjen for møte i nemd og finne ut om jeg fikk lov til å prøve på en ny abort. Skjønte jo at forteret måtte ha tatt skade av den første så det gikk greit gjennom. Den neste aborten var helt forferdelig. Endte med å være på sykehuset i over et døgn, masse abort-piller og smerter. Vannet gikk midt på natten, fosteret kom tidlig på morgenen. Men det verste med hele dette var jo at jeg egentlig ville beholde barnet. På en måte syns jeg jo at jeg fortjente å gå gjennom runde to fordi jeg fulgte en annens mening når det gjelder noe så viktig, men samtidig klarer jeg ikke å la vær å tenke at det kunne da vel heller skjedd en som ville fjerne og dermed ikke ville slitt så psykisk med det? Ble litt langt dette, men er vanskelig å skrive det kortere. Har noen hørt om at dette har skjedd før? Legen min hadde ikke hørt om det, og på sykehuset ga de meg samme tall som for de som har igjen rester av morkaken.. De kunne da ihvertfall vært voksne nok til å være ærlige med meg og fortelle hvor vanlig det er..
Amalie_85 Skrevet 3. september 2007 #2 Skrevet 3. september 2007 Endte med å være på sykehuset i over et døgn, masse abort-piller og smerter. Vannet gikk midt på natten, fosteret kom tidlig på morgenen. Er det ikke slik at man ikke kan ta abort med pille etter uke 8 eller 9? Det vil si at du da var 14-15 uker på vei, da tar man vel ikke abortpiller? selv på et sykehus, da er det vel bare utskrapning???
Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Er det ikke slik at man ikke kan ta abort med pille etter uke 8 eller 9? Det vil si at du da var 14-15 uker på vei, da tar man vel ikke abortpiller? selv på et sykehus, da er det vel bare utskrapning??? Var i uke 15. Da er fosteret for stort til at de kan skrape ut, så man må ta medisinsk abort. Tror det er blanding av at det er vanskelig å komme til hvilket fører til fare for å ødelegge noe i livmoren og også fare for å ødelegge fosteret. Forkjellen er at på "vanlig" medisinsk får man en vaginal pille og venter på at den skal virke. Nå fikk jeg en hver andre time helt til kl 20 på kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #4 Skrevet 3. september 2007 Jeg har hørt om at medisinsk abort ikke alltid “tar”, og mener at det skal være rutine på test eller UL etter medisinsk abort nettopp pga dette. Usikker på hvor vanlig det er, men mener det er ca 1 % som må til utskraping etterpå, men kan ikke huske om det noe skille på utskrapning pga rester eller pga at alt er igjen.
Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Takk for svar. Det er noe rundt det tallet jeg har fått høre av alle legene jeg har spurt, men det gjelder visst på rester. Etter mitt tilfelle har de heldigvis endret rutiner på det aktuelle sykehuset og kaller nå inn alle til etterkontroll. Så noe godt har det da kommet ut av det..
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #6 Skrevet 4. september 2007 Det hørtes helt forferdelig ut! Bra de har endret rutinene nå så det ikke skal skje med andre... Har alldri hørt om det før, visste ikke at det var mulig, men det skjer jo mye rart i helsevesenet i Norge.. Håper jenter som er i tvil tenker seg utrolig godt om før de tar abort og ikke lar seg presse til å gjøre noe de ikke vil Mange som sliter veldig i lang tid etterpå!
Gjest =tentacle= Skrevet 4. september 2007 #7 Skrevet 4. september 2007 På en måte syns jeg jo at jeg fortjente å gå gjennom runde to fordi jeg fulgte en annens mening når det gjelder noe så viktig, men samtidig klarer jeg ikke å la vær å tenke at det kunne da vel heller skjedd en som ville fjerne og dermed ikke ville slitt så psykisk med det? Komplikasjoner rammer tilfeldig, de er ikke straff.
Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 4. september 2007 #8 Skrevet 4. september 2007 Jeg vet det, men det er allikevel vanskelig å ikke tenke sånn. Vet jeg må slutte, kommer jo ikke noe godt ut av det.
Bokormen Skrevet 4. september 2007 #9 Skrevet 4. september 2007 Dette er noe som skjer iblant, og det er jo ekstra grusomt om man var usikker på valget også.... Håper du får tid til å bearbeide det du har vært igjennom, og ikke på noen måte klandrer degselv, da det ABSOLUTT ikke på noen måte er pga de valgene du har tatt!
Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 4. september 2007 #10 Skrevet 4. september 2007 Dette er noe som skjer iblant, og det er jo ekstra grusomt om man var usikker på valget også.... Håper du får tid til å bearbeide det du har vært igjennom, og ikke på noen måte klandrer degselv, da det ABSOLUTT ikke på noen måte er pga de valgene du har tatt! Takk for svar og støtte Har så mye forskjellige følelser rundt det her, litt vanskelig å sette ord på. Vet jo at det ikke er min skyld at det ble komplikasjoner, men det kommer litt vonde tanker rundt dette. Jeg ville jo egentlig ikke gå gjennom aborten, men gjorde det av hensyn til min kjære. Det at fosteret "ikke ville slippe taket" heller da gjør det på en måte litt vondere. Klarer ikke å forklare tankene mine rundt dette, men føles da litt som om det var meningen at jeg skulle bære frem det barnet..
prinsessa Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 Jeg har en hatt en missted abortion. Det betyr at jeg ble gravid men embryoen døde og jeg måttte ha en utskrapning som er det samme som kirurgisk abort. Jeg hadde denne utskrapningen men følte at noe av galt siden jeg blødde så lenge. (Har hatt 3 stk før denne og vet derfor hvordan kroppen min reagerer) Dro da på sykehuset og ultralyden viste at de ikke hadde fått med alt sammen i utskrapningen. Jeg måtte da inn til en ny utskrapningen hvor de fikk med alt sammen. Så du kan jo si at embryoen min heller ikke slapp taket selv om det var dødt.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #12 Skrevet 5. september 2007 Er jo på en måte litt betryggende at det ikke slipper så lett og da, med tanke på senere graviditet.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #13 Skrevet 5. september 2007 Det skjer, abort er ingen 100% prosedyre.
Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 Det skjer, abort er ingen 100% prosedyre. At det skjer har jeg jo fått med meg, lurer mer på hvor ofte det skjer. Har fått følelsen av at det egentlig var en svikt i rutinene på det sykehuset. Skal visst kalles inn til etterkontroll etter noen uker, hvilket de ikke hadde for vane å gjøre. Er heldigvis endret der nå, så jeg håper de følger opp de som er innom hos dem nå.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #15 Skrevet 5. september 2007 At det skjer har jeg jo fått med meg, lurer mer på hvor ofte det skjer. Har fått følelsen av at det egentlig var en svikt i rutinene på det sykehuset. Skal visst kalles inn til etterkontroll etter noen uker, hvilket de ikke hadde for vane å gjøre. Er heldigvis endret der nå, så jeg håper de følger opp de som er innom hos dem nå. Man har jo også selv eget ansvar, dermed brude man alltid sjekke med en gaviditetstest etter en abort. Litt for lettvint å skylde på sykehus svikt, det er ikke alle som mener er behov for ettersjekk. Hvert sykehus har utarbeidet sine egne rutiner.
Gjest Elfrida Skrevet 5. september 2007 #16 Skrevet 5. september 2007 Litt for lettvint å skylde på sykehus svikt, det er ikke alle som mener er behov for ettersjekk. Hvert sykehus har utarbeidet sine egne rutiner.Det er ikke lettvint å skylde på sykehussvikt. Når man legges inn på sykehus for å få utført et eller annet kan man ikke annet enn å regne med at de gjør jobben sin. Hvis rutinene ikke fungerer må man faktisk endre på dem. En rutine kan for eksempel være å sende en graviditetstest til alle som har fått utført abort slik at de kan sjekke selv, eller i hvert fall fortelle dem at de bør sjekke.
Gjest Gjest_Mettis_* Skrevet 5. september 2007 #17 Skrevet 5. september 2007 Man har jo også selv eget ansvar, dermed brude man alltid sjekke med en gaviditetstest etter en abort. Litt for lettvint å skylde på sykehus svikt, det er ikke alle som mener er behov for ettersjekk. Hvert sykehus har utarbeidet sine egne rutiner. Selvfølgelig kan man sjekke selv, men de burde da informere om at man burde gjøre det. Når jeg snakket med dem om mulge komplikasjoner sa de bare at i ca 2% av tilfellene vil det sitte igjen rester av morkaken, men at dette vil følge med menstruasjonen ut. At det er en mulighet for at fosteret ikke blir påvirket av aborten sa de ingenting om, har heller ikke funnet noe om det på nettet. Leste mye rundt omkring før jeg tok aborten. Så det jeg mener er at jeg syns de gjorde en alt for dårlig jobb i å informere om mulige utfall, jeg har aldri vært igjennom noe sånt før og vet dermed ikke alt av meg selv, derfor jeg var inne for å snakke med noen som faktisk jobber med dette...
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #18 Skrevet 5. september 2007 Det er ikke lettvint å skylde på sykehussvikt. Når man legges inn på sykehus for å få utført et eller annet kan man ikke annet enn å regne med at de gjør jobben sin. Hvis rutinene ikke fungerer må man faktisk endre på dem. En rutine kan for eksempel være å sende en graviditetstest til alle som har fått utført abort slik at de kan sjekke selv, eller i hvert fall fortelle dem at de bør sjekke. Ja for all del fraskriv enkelt individet alt eget ansvar.... Ingen rutiner, ingrep, medisiner, osv er 100%. Slik er det bare. Man må selv ta ansvar dersom man ikke er sikker på at alt er 100%. Man får dessuten alltid beskjed om å gå til lege dersom mens ikke er tilbake innen 4-6 uker, enda dette er noe alle vet at man brude.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #19 Skrevet 5. september 2007 Så det jeg mener er at jeg syns de gjorde en alt for dårlig jobb i å informere om mulige utfall, jeg har aldri vært igjennom noe sånt før og vet dermed ikke alt av meg selv, derfor jeg var inne for å snakke med noen som faktisk jobber med dette... Men som alle andre vet man jo at den vanligste årsak til uteblitt mens er graviditet, uansett!
Gjest Elfrida Skrevet 5. september 2007 #20 Skrevet 5. september 2007 Ja for all del fraskriv enkelt individet alt eget ansvar....Unnskyld meg, men jeg er ikke lege. Hvis jeg har fått fjernet en blindtarm i stedet for en eggstokk så kan jeg faktisk ikke vite det. Jeg kan ikke vite at aborter ikke alltid er vellykket hvis ikke medisinsk personell forteller meg det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå