Gå til innhold

Hvorfor fordøyes ikke mais?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De tingene man skal lære :overrasket:

Det er viktig å sjekke egenproduksjon av enzymer. En "fattigmannstest" som de kaller det, er å spise mais og kikke på avføringen. Hvis hele mais korn kommer ut med avføringen, har man mangel på enzymer.

Riktig mat, mosjon og badstue får kroppen til å fungere bedre. Pusten røper metabolismen. Dårlig pust – dårlig metabolisme. Lymfesystemet jobber bedre når du puster dypt. Det flytter seg ved negativt trykk i lungene, som ved for eksempel latter og orgasme.

Vi spiser mer enn kroppen klarer å fordøye. Rotteforsøk indikerer at vi ved å spise 2/3 av normal mengde vil leve lengre. Dette er imidlertid en lite farbar vei for folk flest.

Står nederst på denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
De tingene man skal lære :overrasket:

Det er viktig å sjekke egenproduksjon av enzymer. En "fattigmannstest" som de kaller det, er å spise mais og kikke på avføringen. Hvis hele mais korn kommer ut med avføringen, har man mangel på enzymer.

Riktig mat, mosjon og badstue får kroppen til å fungere bedre. Pusten røper metabolismen. Dårlig pust – dårlig metabolisme. Lymfesystemet jobber bedre når du puster dypt. Det flytter seg ved negativt trykk i lungene, som ved for eksempel latter og orgasme.

Vi spiser mer enn kroppen klarer å fordøye. Rotteforsøk indikerer at vi ved å spise 2/3 av normal mengde vil leve lengre. Dette er imidlertid en lite farbar vei for folk flest.

Står nederst på denne siden

Hvem er det som har skrevet denne artikkelen?

Jeg har problemer med mat og må være utrolig nøye med å spise grovt nok brød. Hele maiskorn er et av problemområdene siden de ødelegger alt arbeid gjort med å spise grovt nok ved å komme hele ut igjen. Så derfor er jeg interessert i å vite mer om disse enzymene, og derfor kilden til det du skrev. Jeg fulgte linken uten at jeg ble noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde bare et enkelt google søk, og da kom denne artikkelen opp. Det står at det er et referat fra NFHMs Vårseminar 2000 med dr. Hugh Desaix Riordan av Dagny Hovi, så da er vel Dagny Hovi forfatteren. Mer vet jeg desverre ikke!

Edit: Men kilden er vel dr. Hugh Desaix Riordan? Siden det var han som holdt seminaret? Kanskje du kan søke opp ham?

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg har skjønt er det "skallet" på maiskornet kroppen ikke klarer å bryte ned. Vi har ikke enzymer som klarer den jobben. Innholdet i skallet bolir derimot brutt ned/fordøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange planter bruker fugler og dyr (mennesket er jo et dyr) for å spre seg til nye steder. Frøet (i dette tilfellet maiskornet) blir spist, går gjennom fordøyelsessystemet, og kommer ut igjen, klart til å spire, langt fra morplanta.

Mange frø er faktisk slik at de ikke kan spire før de har vært gjennom fordøyelsessystemet, antakelig for å sikre at det spirer et annet sted enn morplanta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...