Gjest Corto Maltese Skrevet 3. september 2007 #1 Del Skrevet 3. september 2007 Jesus kommer snart. Har blitt sakt i 2000 år. Kanskje er det på tide å forstå at Jesus ikke kommer snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #2 Del Skrevet 4. september 2007 Jesus kommer snart. Har blitt sakt i 2000 år. Kanskje er det på tide å forstå at Jesus ikke kommer snart Ops, har han allerede kommet? Er det det du sier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #3 Del Skrevet 4. september 2007 Ops, har han allerede kommet? Er det det du sier? nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #4 Del Skrevet 4. september 2007 nei Da er du unitar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #5 Del Skrevet 4. september 2007 Da er du unitar nei jeg er hinduist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #6 Del Skrevet 4. september 2007 nei jeg er hinduist ja, ja, en del unitarer er jo også det. Det er forresten interessant at en del unitarer oversatte hinduistiske skrifter til engelsk på slutten av 1800-tallet. Den norske unitarpresten Kristofer Janson snakket også varmt om hinduismen på denne tid. Tror Arne Garborg faktisk oversatte Ramakrishna til norsk i sin tid, men Arne var ikke unitar. Hans bror. Samuel Garborg, var derimot unitarprest i USA. Arne var derimot meget frisinnet kristen Hva slags hinduist er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #7 Del Skrevet 4. september 2007 Hva slags hinduist er du? jeg er med i noe som kalles for Self Realization fellowship. Som ble startet av Paramansa Yogananda i 1920 i vesten. Men den ble startet i India før den tid Yogoda Satanga Society det er kanskje ikke direkte hinduisme i den forstand. Men det er enkelre å bare si at jeg er hinduist. Siden de følger Veda filosofien. den går hovedsakelig ut på å lære den sanne kristendomm lært av Jesus og den sanne hinduisme lært av krishna. men det er 7 Guruer man følger læren til kanskje kjenner du til den. ? http://www.yogananda-srf.org/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #8 Del Skrevet 4. september 2007 jeg er med i noe som kalles for Self Realization fellowship. Som ble startet av Paramansa Yogananda i 1920 i vesten. Men den ble startet i India før den tid Yogoda Satanga Society det er kanskje ikke direkte hinduisme i den forstand. Men det er enkelre å bare si at jeg er hinduist. Siden de følger Veda filosofien. den går hovedsakelig ut på å lære den sanne kristendomm lært av Jesus og den sanne hinduisme lært av krishna. men det er 7 Guruer man følger læren til kanskje kjenner du til den. ? http://www.yogananda-srf.org/ Nei, kan ikke si jeg kjenner spesielt til denne retningen, men jeg skal gjøre et forsøl på å oppdatere kunnskapen. Så takk for linken. Den ser fin ut. Hvorfor forholder dere dere til Jesus? Er det fordi dere mener at Jesus er en krishnamanifestasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #9 Del Skrevet 4. september 2007 Hvorfor forholder dere dere til Jesus? Er det fordi dere mener at Jesus er en krishnamanifestasjon? vi tror at Jesus er Guds sønn. En inkaransjon av Gud en av mange veier til Gud. Vi tror ikke han er en krishnamanifestasjon. Vi tror han er en frelser men ikke den eneste frelseren. Vi tror ikke at jesus er guds eneste sønn. Vi tror ikke jesus vil komme tilbake som menneske. Vi tror Jesus er en avatar. Altså et fult utviklet menneske. Som er et med Gud at han er fri at sjelen ikke lenger er fanget i Kroppen. det er det beste jeg kan forklare det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #10 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) vi tror at Jesus er Guds sønn. En inkaransjon av Gud en av mange veier til Gud. Vi tror ikke han er en krishnamanifestasjon. Vi tror han er en frelser men ikke den eneste frelseren. Vi tror ikke at jesus er guds eneste sønn. Vi tror ikke jesus vil komme tilbake som menneske. Vi tror Jesus er en avatar. Altså et fult utviklet menneske. Som er et med Gud at han er fri at sjelen ikke lenger er fanget i Kroppen. det er det beste jeg kan forklare det OK, takk for forklaringen. Da er det kanskje en forskjell på din tro og unitarenes vanligste forestillinger om Jesus. Jeg skriver "vanligste forestillinger" fordi unitarer står fri til å mene som de vil, men det har nå i historiens løp allikevel utkrystallisert seg en slags fellesnevner. Vi mener at Jesus var et menneske, unnfanget og født på naturlig vis, utvalgt av G-d til å forkynne evangeliet (og dermed også en spesiell G-ds sønn, selv om vi alle er G-ds barn) og slik sett en viktig religiøs lærer for sin samtid og ettertid. Død og begravet. Puntkum Dette er kanskje forskjellig fra din tro? Endret 4. september 2007 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linealuna Skrevet 4. september 2007 #11 Del Skrevet 4. september 2007 Syns dette var godt forklart! Om jeg da sier at buddah like gjerne kan være en av guds sønner, hva sier dere til det? Jeg tenker da at buddha også var en som mange fulgte og som bidro til mye fint! At gud faktisk sendte ned mange barn, for å nå frem til oss, gjennom ulike livssyn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #12 Del Skrevet 4. september 2007 Syns dette var godt forklart! Om jeg da sier at buddah like gjerne kan være en av guds sønner, hva sier dere til det? Jeg tenker da at buddha også var en som mange fulgte og som bidro til mye fint! At gud faktisk sendte ned mange barn, for å nå frem til oss, gjennom ulike livssyn! Vel, fra mitt unitariske ståsted gir det mening å si at Buddha var en av G-ds sønner, men fra et buddhistisk ståsted gir dette lite mening. "Buddha" er bare en tittel, som betyr oppvåknet, husker jeg ikke feil. Personen som fikk denne tittelen og som vi nå omtaler som Buddha, het opprinnelig Siddhatta Gotama på pali-språket og Sittharta Gautama på sanskrit (fortsatt hvis hukommelsen ikke svikter meg). Du har helt rett i at Buddha var en av de mennesker som bidro med mye godt og fint her i verden. Buddhismen er etter min mening en av de religioner man virkelig burde satse på - og som svært mange av oss kan lære mye av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linealuna Skrevet 4. september 2007 #13 Del Skrevet 4. september 2007 Takk for forklaringen Pastor Knut! Til pastor å være må jeg innrømme å si at du har et bredt syn på ting og en aksept for de forskjellige tro/slivssyn! Det gleder meg og jeg setter pris på din respekt for andres tro/livssyn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 4. september 2007 #14 Del Skrevet 4. september 2007 Pastor Knut: hvorfor skriver du alltid gud som g-d ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #15 Del Skrevet 4. september 2007 Syns dette var godt forklart! Om jeg da sier at buddah like gjerne kan være en av guds sønner, hva sier dere til det? Jeg tenker da at buddha også var en som mange fulgte og som bidro til mye fint! At gud faktisk sendte ned mange barn, for å nå frem til oss, gjennom ulike livssyn! Vi ser på Buddah som en inkarnasjon av Gud og som Guds sønn men han er ikke en av Gurene vi følger ikke hans lære. Vi tror at alle mennesker alle skapninger uansett om det er et menneske eller en veps. Er en framtidig frelser. For å si det sånn vi tror at alle til slutt vil bli en jesus en buddah en krishna. Vi er alle Guds sønner og døttre. så å si at Buddha er Guds sønn er det ikke noe galt i siden vi tror og ber til alle hellige mennesker i alle religioner. Uansett om det er kristendomm...islam eller buddisme. vi tror ikke det er en sann religion. Vi tror at det er sannheter i alle religioner. Vi tror ikke at det er en vei eller en person som skal frelse alle. Gud har gitt alle sin frelser noen har den samme og siden mennesker er så forskjellige så vil ikke den samme personen passe til å være frelser for alle. Som meg Jesus er ikke min frelser min frelser er en av de andre 7 Gurene i SRF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #16 Del Skrevet 4. september 2007 Dette er kanskje forskjellig fra din tro? ja vi tror at Jesus er guddommelig som ble født som menneske. Men vi tolker læren litt annereldes en hva kristne gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #17 Del Skrevet 4. september 2007 Takk for forklaringen Pastor Knut! Til pastor å være må jeg innrømme å si at du har et bredt syn på ting og en aksept for de forskjellige tro/slivssyn! Det gleder meg og jeg setter pris på din respekt for andres tro/livssyn! Takk for hyggelige ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #18 Del Skrevet 4. september 2007 Pastor Knut: hvorfor skriver du alltid gud som g-d ? Det er fordi jeg tilhører en kristen tradisjon som sier at man ikke i vanvare skal misbruke G-ds navn. Men det hender jeg glemmer meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. september 2007 #19 Del Skrevet 4. september 2007 ja vi tror at Jesus er guddommelig som ble født som menneske. Men vi tolker læren litt annereldes en hva kristne gjør Vi som tilhører den kristen unitarisme mener ikke at Jesus var guddommelig. Så her er det en forskjell, ja, - men andre kristne kirkesamfunn mener jo at Jesus Kristus er guddommelig. Noen mener til og med at han lever i dag og ber til ham. Det gjør aldri en unitar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. september 2007 #20 Del Skrevet 4. september 2007 Noen mener til og med at han lever i dag og ber til ham. Det gjør aldri en unitar Sjelen hans lever kroppen er død....Så i teorien lever han bare i en annen verden i himmelen eller den åndelige eller astrale verden. kall det hva du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå