Gå til innhold

PC-kræsj

Gjest ice

Anbefalte innlegg

Min pc har tatt kvelden, har vel igrunn fått konstatert at hardisken har kræsja.

Husker ikke feilmeldingen nå, men snakka med Dell support som sa at den mest sannsynlig må byttes.

MEN det er (etter hva jeg har hørt) mulig å ta informasjon ut av hardisken, sånn som word-dokumenter og ikkeminst bilder...

Hvor søker jeg hjelp om dette? Og hva om personen ikke er dyktig nok, kan han/hun da ødelegge mer?

SÅ lurer jeg i samme slengen på om det er mulig å få tilbake bilder fra minnekortet på digitalt fotoapparat som er slettet?? Har hørt at det skal gå.

Noen som vet??? Isåfall, hvor henvender jeg meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bøllefrøet

Du burde hvertfall ta kontakt med noen som har datautdanning, og ikke bare en som "kan litt" om PC. Samboeren min jobber med PC, og han henter innimellom dokumenter og bilder osv fra kræsjede harddisker, men det er ikke alltid det fungerer å hente det ut, det spørs akkurat hvor ødelagt harddisken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er noe som heter IBAS, datterselskapet til Norman. De er grisedyre, men kan hente ut data fra disker som er brent, dynket i sjøvann osv (de åpner og demonterer harddiskplatene i en støvfri lab). Nå ser det ut til at de vil ha en bit av "massemarkedet" ifølge digi.no

Det fins jo programmer (også freeware) som kan hente ut slikt, men er det fysisk feil på disken (dvs feil på den pga støt/slag), så vil ofte feilene spre seg, jo mer den brukes. Er det veldig viktige ting som ligger der, er det kanskje ikke så dumt å betale litt, og la de "proffe" ta seg av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor ikke prøver noen private som henger opp lapper med "hjelper deg med pc kræsj etc" Er ikke sikkert at du trenger å gå så drastisk til verks? Skulle tro at det er nok av flinke datafolk som er selvlært og har full peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du finner noe brukende blandt disse treffene..

Beste metoden er vel å montere den skadde disken i ett usb kabinett, og bruke ett av disse programmene til å, forhåpentligvis, hente ut filer, og lagre dem på en annen disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send den til meg så skal jeg fikse det på jobben :)

edit: harddisken altså, vi har utstyr til det så lenge den er lesbar. Hvis hardisken er overskrevet, eller helt skadet hjelper ikke vårt utstyr særlig, da må du levere den inn. Jeg vet at elkjøp gjør det på samme måte som oss, men de tar en god sum for det.

minnekortet aner jeg ikke...

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får vel drasse den med meg hjemhjem :) Har jo en kompis som har sagt han skal prøve og!!.... så bare håper jeg det ikke går å ødelegge ved å gjøre noe feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jobber opp mot en server som tar backup hver gang man skrur av maskinen eller ved et spesielt tidspunkt på min arbeidsplass. (ettersom det er hver ansatt sin oppgave å sørge for bakcup er dette detletteste)

Men hjemme brenner jeg bare ut en dvd nå og da med det jeg ønsker å bevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får vel drasse den med meg hjemhjem :) Har jo en kompis som har sagt han skal prøve og!!.... så bare håper jeg det ikke går å ødelegge ved å gjøre noe feil...

Kan du ikke bare putte harddisken i en bobleplastkonvolutt og sende den? Så kan jeg brenne det ut til deg og sende det tilbake? Du får sikkert hjelp av noen til det (evt ring dell)

(og hvorfor tar vi det her, og ikke på telefon? :ler: )

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg tør sende den i posten -for med min flaks så klarer posten å rote bort hele konvolutten, og DET skal de ikke få gleden av.

Men jeg kan ta den med hjem en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos.

Hvordan bedriver dere backup dere som gjør det? Noen gode tips?

Er ikke god på dette, skriver bare det jeg har blitt fortalt ;)

En del har en ekstra hardisk hvor de legger det over til.....MEN en kompis har også opplevd at denne ekstra hardisken tok kvelden...

Så han brenner ting han ikke vil miste ut på cd etter den opplevelsen!!!

Det man egt burde er vel å brenne det ut på cd OG legge det i en bankboks! Da er man vel ganske sikker vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...