Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #1 Del Skrevet 2. september 2007 Japans største oppfinner har en teori om at det er utrolig bra for hjernen å holde pusten lenge jevnlig. Tanken bak er att når hjernen merker at den får for lite oksygen så begynner den å utvide årene som frakter oksygen fra resten av kroppen i et desperat forsøk på å maksimere rask tilførsel av oksygen. Gjør man dette mye over tid så blir dette permanent og hjernen vil fungere langt bedre på grunn av permanent høyere oksygentilførsel. Jeg kan tenke meg at det har noe for seg både ut fra teorien, men også ut fra at lignende pusteøvelser benyttes i yoga for å oppnå fordeler intelektuelt. Man psuter og holder pusten svært legne i visse mønstre. Å holde psuten under vann skal imidlertid være det aller beste fordi det aktiverer et eller annet urgammelt instinkt i oss som forsterker prosessen. Jeg lurer på om dette kan være farlig. Men, det er jo svært mange som fridykker mye og de later ikke til å ta skade av det. Jeg trente også på å holde pusten i bedekaret når jeg var liten veldig mye og har fridykket mye om sommeren. Skulle teorien stemme så burde imidlertid fridykkere å opplevd at hjernen ble skarpere og det har jeg aldri hørt. Men, på den annen side så må det være svært mye jevnt fordelt over hele dagen i en måned for å få en permanent effekt og få fridykkere matcher det kravet. Det er etter hvert dokumentert at man faktisk kan øke penisstørelser med møysommelig utførsel av visse øvelser over lang tid fordi man øker størrelsen på blokarene. Man kan også få beinherde ereksjoner til vanlig hvis man gjør noen litt andre øvelser som bedrer blødgjennomstrømningen på annet hvis. Dette taler jo sterkt for at noe lignende er mulig i hjernen og prinsippene bak er svært like som for penisøvelsene. Jeg har ingen interesse av større tiss, men kan godt tenke meg en bedre hjerne. Hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 3. september 2007 #2 Del Skrevet 3. september 2007 Har du noen linker eller referanse til dette? Jeg vet ikke noe spesielt om det, men mengden oksygen i blodet øker ikke selv om størrelsen på blodkarene øker. Og dykkerefleksen senker jo pulsen slik at oksygenet kommer saktere rundt i kroppen. Og hvis man ikke har noe særlig luft, vi kroppen slå av enkelte funksjoner for å redde livet, og hjerneceller dø? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå