Gå til innhold

Hvis jeg trener bort, "viskes" kaloriene ut?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned noen få kg., og pleier å innta 1400 kcal. de dagene jeg ikke trener.

Men de dagene jeg feks. spiser noe til 300 kcal. mer, kan jeg trene bort 300 kcal. da, også på en måte spist 1400 kcal.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så firkantet at du må "betale" for alle kaloriene du spiser ved trening.

Om du spiser mye en dag, så kommer ikke det til å ødelegge hele kostholdsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg har vært dårlig med kostholdet de siste 2 ukene, så jeg lurer på om hvis jeg inntar 300 kcal. "for mye", og trener 300 kcal. bort, om det da er "greit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag eller to er jo ikke så viktig i det store løp. Om slanking er målet er det jo over tid som er poenget. Selvsagt kan man ikke stappe i seg halve Rimi på en dag som om det er greit. Men poenget er jo en livsstilsendring som gjør at man over tid har et forholdsvis sunt kosthold og er aktiv.

Det er ingenting som heter at man "nuller" ut. Men det går sikkert bra, bare du ikke gjør det til en vane å skeie ut hver eneste dag.

Det er som de sier ang. vektøkning i jula. "Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som teller, det er det du spiser mellom nyttår og jul".

Ikke tenk på de 300 kaloriene, men tren fordi du liker og har godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter at man "nuller" ut.

Jo, faktisk. Spiser man 1400 kcal, og trener bort 1400 kcal er alt "nullet ut". Man legger verken på seg, eller tar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk. Spiser man 1400 kcal, og trener bort 1400 kcal er alt "nullet ut". Man legger verken på seg, eller tar av.
Man vil jo sannsyligvis ta av da, for man bruker jo kalorier ellers også, utenom om når man trener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja....

Man må ikke glemme at man forbrenner forskjellig ut i fra intensitet. Og så avhenger det av hva du har spist for mye av også. Det er forskjell på å spise 300 kcal for mye i karbohydrater og proteiner.

(men dette kan jeg altfor lite om, så jeg håper noen andre kan forklare bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forskjell i om man spiser 300 kcal. for mye av karbs eller proteiner, så ikke uttal deg om noe du ikke er sikker på. ;)

Kalorier er kalorier uansett hvilken form de kommer i fra, og hvis man skal tenke kalorimessig (dvs. IKKE si det mest gunstige for helsen), så er det totale kaloriinnholdet inn og ut som har noe å si for vektnedgang eller oppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

300 kcal er 300 kcal uansett om det er rent fett, proteiner eller karbohydrater. Skal man "nulle de ut" trener man for 300 kcal.

Når vi snakker om slanking altså. Ikke muskelbygging, ei heller sunt kosthold i forhold til kolesterol etc.

Så JA trådstarter det er rett som du sier bortsett fra at innstillingen din er gal. Du bør se på det som "gjort er gjort og spist er spist" og ikke "hente deg inn igjen" ved overdreven trening. 1400 kcal pr dag er veldig lite så det er fullt forståelig at det er lett å "falle ut på".

Du bør isteden - som en nevnte - endre din livstil og se på den endringen du gjør i kosthold og trening som noe du skal holde på med livet ut. Selvsagt skal du ikke spise 1400 kcal pr dag livet ut, men den maten du spiser i mindre mengder nå bør være sammensatt slik at du får i deg alle næringsstoffer du trenger og slik at den er noe du synes er godt å spise. Synes du f.eks. at hirsebrød er det ekleste som finnes men det er det som står i slankeprogrammet at du skal spise så hjelper det ikke hvor mange uker du er flink til dette for den dagen du er ferdig vil du aldri mer røre hirsebrød. Da er det bedre å finne noe du liker, og jeg tror vi alle er sånn laget at etter 3 uker på samme knekkebrødet så smaker det sponplate av knekkebrødet og plastflak av light osten, uansett hvor gode intensjoner vi har. Variasjon er altså nøkkelen.

Festdager med kaloribomber kommer det til stadighet i løpet av et år. Enten er det tante Gundas 60 års kakelag med 10 sorter av favorittkakene dine eller så er det kompis Eriks 80-talls party med drinker og snacks. Disse utskeielsene skal også takles og nytes uten at man har med seg vekt i lommen og dårlig samvittighet helt til man har vært på neste veiedag og fått sin "velfortjente kjeft".

Jeg har akkurat vært på ferie og lagt på meg 1,5 kg. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det og ikke angrer jeg på ferien heller. Jeg nyter det som skal nytes til fest og i hverdagen holder jeg igjen og er fornuftig. Spis fornuftig og lite til hverdags og spar moderate utskeielser til helgen - da har du langt på vei kommet til den livsstilsendringen som skal til for å være varig slank.

(Det var forresten svært behagelig å være på sydenstrand der helt normale kropper uten airbrush viste seg frem i all sin herlighet - følte meg helt hjemme ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forskjell i om man spiser 300 kcal. for mye av karbs eller proteiner, så ikke uttal deg om noe du ikke er sikker på. ;)

Kalorier er kalorier uansett hvilken form de kommer i fra, og hvis man skal tenke kalorimessig (dvs. IKKE si det mest gunstige for helsen), så er det totale kaloriinnholdet inn og ut som har noe å si for vektnedgang eller oppgang.

Hmm dette har jeg fra en person som vet veldig mye om kosthold og trening, men for all del, som jeg skrev vet jeg ikke så mye om det, så det kan godt være det er helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hmm dette har jeg fra en person som vet veldig mye om kosthold og trening, men for all del, som jeg skrev vet jeg ikke så mye om det, så det kan godt være det er helt feil :)

Kcal er en målenhet på lik linje med liter.

Men det er klart at det er sunnere for de som slanker seg og ønsker å bygge muskelmassen å spise 300 kcal med proteiner enn 300 kcal med rent fett. Det er sunnere å spise 300 kcal med laks enn 300 kcal med kremkake. Laksen inneholder sunne fettkilder (dette her mettet og umettet greiene) mens kremkaken inneholder de usunne.

Det er sunnere å spise en blanding av proteiner og sunt fett, grønnsaker o.l. for 300 kcal enn å spise et lass med karbohydrater.

Sunnhet og kalorifattig - det er vanskelig av og til å holde tingene fra hverandre. Men 300 kcal er 300 kcal uansett om de er sunne eller ikke. Sunne som i helsemessige. Spiser du 300 kcal over det du forbrenner den dagen omgjør kroppen dette til fettlagre. Uansett kilde (altså fett, protein, karbohydrater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og du kan faktisk gå ned i vekt også ved å spise burger, pizza og sjokoladekake, så lenge du holder deg på 1400-1600 kcal (hvis ditt egentlige kaloribehov er 2200). Men særlig sunt er det ikke :)

Og de dagene du trener, så kan du faktisk innta litt flere kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med kalorier... følger man fedon lindbergs prinsipper, så trenger man ikke telle kalorier, nettopp fordi han fokuserer på å få i seg nok proteiner.

jeg har prøvd både grete roede og fedons opplegg, og sistnevnte funker for meg. 1500 kalorier er ikke 1500 kalorier i praksis, dvs at jeg legger på meg veldig kjapt hvis jeg spiser mye raske karber, selv om jeg holder meg innenfor grensen.

men, her er vi forskjellig igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok helt klart forskjell på folk, ja :jepp: For meg er i alle fall kalorier kalorier, og jeg kan godt spise (litt) iskrem og brownies til kvelds og likevel gå ned (men jeg gjør det ikke, altså. Ikke hver kveld, i hvert fall :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja....

Man må ikke glemme at man forbrenner forskjellig ut i fra intensitet. Og så avhenger det av hva du har spist for mye av også. Det er forskjell på å spise 300 kcal for mye i karbohydrater og proteiner.

(men dette kan jeg altfor lite om, så jeg håper noen andre kan forklare bedre)

1cal = 1cal uansett hva det er. Det er en måleenhet for energi. (Det er mengden termisk energi det kreves for å varme opp 1gram vann 1grad Celsius.)

At det har noe å si om de 300kcal er fett, protein eller karbohydrater JA! Ikke bare hva det er, men også hvilken type og oppbygning har si for nedbrytningen.

Og du kan ikke leve på bare sjokoladekake så lenge du holder deg innfor kcal mengden uten å ta tilskudd av andre viktige næringstoffer. Ensidig kosthold fører til en mengde problemer.

til TS: Lag en plan, du kan ikke telle kcal fra time til time, men basere deg på et gjennomsnittlig inntak over en lengre periode (feks 10uker).

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Haha ;D

Det der kommer man til å gå ned av, og noe så heftig også. Kroppen trenger faktisk kalorier til annet enn trening, blant annet for å holde kroppen varm, drive hjernen og annet småknask;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...