Gå til innhold

Om levering i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid fått hørt at det er viktig å være raske under levering. Barnet skal vite at det skal være i barnehagen alene, og foreldrene skal tilbringe minst mulig tid der sammen med barnet. (Jeg mener altså etter at barnet er ferdig innkjørt). Jeg har også hørt at det bare blir verre for barnet om man "drar det ut", barnet har best av en rask avskjed.

Dette er altså hva jeg trodde.

Men så...

Så leste jeg i en annen tråd her om at foreldre bør ta seg god tid ved levering. Være med inn, kanskje sette seg ned i 10 minutter. "Første mann til vinduet"-leken er ikke bra (den har vi lekt i over ett år nå...).

Hva mener dere?

Jeg ble plutselig så usikker her, jeg trodde jo vi gjorde det på den beste måten. Jeg har god tid om morgenen, og kan om jeg vil være med en time for den saks skyld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mange års erfaring fra å jobbe i barnehage, fra assistent til styrer, så vil jeg si at man må finne det som passer for seg.

Allikevel så får ofte de som har greie "leverings-rutiner" det enklest. Noen diller og overtaler, og det bruker barnet for det det er verdt, for så å løpe lykkelig avgårde når foreldern er ute av syne.

Noen dager er barna mer såre enn andre, da kan det være greit at man tar seg litt ekstra tid. Det kan være at barnet er trøtt, eller brygger på noe, eller at det har skjedd andre ting.

Snakk med barnet, men ikke gi det inntrykk av at å ikke gå i bhg er et alternativ.

Apropos det med å være trøtt, så vi jeg som barnehageansatt oppfordre alle foreldre til å gi barna nok søvn. Trøtte og uopplagte barn lager ofte større scener.

En annen ting er at for noen barn kan det være nyttig å spise før det kommer i bhg. pga av at blodsukkeret er lavt på morgenen, og det kan ha innvirkning på humøret.

Ellers så synes jeg også at man kan forlange at det kommer en ansatt og møter om morgenen. En som ønsker velkommen og gjør overgangen litt enklere.

Skrevet

Som sagt var: alla barn (och föräldrar) är olika och har olika behov.

När vi har lämnat sonen på dagis/barnehage har det inte varit lönt att vara kvar. Han har kastat av sig kläderna och innan vi hunnit knyta upp våra egna skor har han rusat in till leksakerna med en "hej då mamma" ropat över axeln (i bästa fall).

När jag hämtat honom däremot. DÅ har jag behövt sitta både 10 och 15 minuter för att leken pågår. Då har jag också pratat med personalen om dagen och vädret och sånt.

När han kommer till barnehagen är det HANS kompisar och leksaker och lekar som gäller. "Vi har inte där att göra".

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og min erfaring er definitivt å gjøre avlevering kort. Faste rutiner som barna venner seg til gir barna trygghet, det er liten vits for dem å lage scener for morgenrutinen er den samme uansett.

Skrevet

Hei

Det var mitt innlegg TS refererte til, så jeg tenkte jeg skulle kommentere.

Vi sitter ikke og "drar ut på det" og har heller ikke en lang avskjedsrutine. Når vi skal gå så gjør vi det raskt og uten dikkedarer. Sier hadet, så kos og ut døra. MEN vi er med inn og er tydelige på at dette er et koselig sted å være. Vi henger ikke rundt personalet og maser på de, men vi lar gutten vise oss ting, snakker litt om hva de skal gjøre i dag etc.

Min mor har jobbet som styrer i bhg i lang tid og jeg har flere veninner som er utdannede pedagoger og jobber i bhg. Det de reagerer på er foreldre som "dumper" barnet om morgenen og siden drar det ut av leken i huj og hast om ettermiddagen.

(sønnen min er forresten bare 20 mnd, og jeg regner med at når han er fire år gammel så kommer han til å være helt uinteressert i å ha mamma/pappa hengende rundt seg. Men nå er det riktig for ham, og vi har fått et kjempe godt forhold til de som jobber i bhg)

tingeling

Skrevet

det er ikke galt og levere "raskt", det er heller ikke galt og bruke ti minnuter.

vi har 2 unger hvor foreldrene tar seg god tid (10-15 min), det er ikke noe problem for ungene deres da de vet at etter så og så lenge er det hade kos og borte er de.

mange av de raske har et greit system hvor de går inn, kler av og prater noen ord med personalet, følger barnet inn på avdeling også går.

de jeg reagerer på, og som jeg siktet til i mit innlegg ang "første mann til vindu leken" er de som kommer inn, nermest røsker sko og klær av barnet før de sier på vei ut døra (første mann til vindu".

disse følger ikke barnet inn på avdeling, har ikke tid til og høre hva personaletg vil si de og hvertfall ikke tid til og følge barnet til frokostbordet eller inn i en lek. Det er ofte det samme med de når de henter også, de røsker ungen ut av en lek, hiver på sko og løper avgårde uten og ta seg tid til og se på tegninger, høre hvordan barnet har hatt det osv.

om du skal bli en time burde du avtale det med barnet (avhengig av alder så klart) og forklare at vi gjør slik og slik også drar mamma/pappa.

Skrevet

For oss har rask levering funket best. Har heller brukt litt tid når vi henter om ettermiddagen og noe gjøres ferdig.

Skrevet

jeg vil ikke gå hvis ikke datteren min er glad, og igang med en lek. men de ansatte vil helst at alle foreldrene skal gå så fort som overhodet mulig! pleier som regel å ta hintet og luske ut, men merker at jeg innimellom blir litt småsur... èn regel kan jo umulig gjelde for alle, når barn er så ulike, og har så forskjellige behov...

men som regel går det jo fint, da :)

skulle bare ønske hun ble møtt av noen om morgenen. tror det hadde gjort alt så mye enklere. det som gjør at jeg er i barnehagen litt lenger enn ønskelig, er jo at jeg må finne en voksen som gidder å hilse på datteren min, og som kan inkludere henne i leken.

Skrevet

Jeg gjør både og. Noen morgener tar jeg meg litt lengre tid, har til og med spist frokost sammen med barnet i barnehagen. Andre dager må jeg løpe omtrent før vi er inne i barnehagen (gjør ikke det da men...).

Begge deler fungerer greit for oss.

Skrevet (endret)

Mine barn har i perioder vært litt uvillige til å la mor forlate dem i barnehagen. De har sutret, klenget og grått. Min erfaring med mine barn er at avskjeden ikke blir noe lettere fordi om jeg bruker lang tid. Da utsetter jeg bare gråten. Derfor følger jeg barnet inn, hjelper til med avkledning, hilser på og veksler noen ord med personalet, og følger barnet til "vinkeplassen". Ser ingen grunn til å tvære det ut noe mer.

Det er ulike grunner til at noen trenger å bruke lenger tid på å avlevere barnet sitt, men for oss er det altså dette som har vært løsningen.

Endret av Kayli
Gjest Mysticgirl
Skrevet
jeg vil ikke gå hvis ikke datteren min er glad, og igang med en lek. men de ansatte vil helst at alle foreldrene skal gå så fort som overhodet mulig! pleier som regel å ta hintet og luske ut, men merker at jeg innimellom blir litt småsur... èn regel kan jo umulig gjelde for alle, når barn er så ulike, og har så forskjellige behov...

men som regel går det jo fint, da :)

skulle bare ønske hun ble møtt av noen om morgenen. tror det hadde gjort alt så mye enklere. det som gjør at jeg er i barnehagen litt lenger enn ønskelig, er jo at jeg må finne en voksen som gidder å hilse på datteren min, og som kan inkludere henne i leken.

Ungene skal jo selvfølgelig bli møtt når de kommer! Her hos oss så møter de alltid barna i døren når de kommer om morgenen. 'En er alltid tilstedet i garderoben. At foreldre skal være nødt til å oppsøke barnehagepersonalet er uhørt!

Nå er jo ikke noen av mine barn i barnehagen lenger, men var kun ved få anledninger at det ikke var folk der, om de måtte skifte bleie o.l

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage.

Jeg synes det er hyggelig om foreldrene stter seg ned og tar seg god tid sammen med barnet sitt om morgenen, dersom barnet synes det er greit. Hvis barnet synes avskjeden med mamma eller pappa er vanskelig er det bra om foreldrene tar seg tid til å kle av barnet og levere til et personal, si hadet og gå. Om barnet gråter er erfaringen med foreldre som sier hadet og går best.

Vi har alltid et par foreldre på avdelingen som må dikke og dulle, gå ut for så å komme inn igjen, med barnet sitt som synes det er leit at de går. Da blir det bare vondt verre for barna.

Uansett, så synes jeg et hvert barn bør bli møtt av en kjent voksen når de kommer i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...