Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har veldig ulike politiske meninger. Han er mørkerød. Jeg er litt rød og litt blå, avhengig av sak.

Vi har begge sterke meninger og blir veldig engasjert når vi diskuterer. Merker at vårt ulike politiske ståsted i større grad enn før påvirker forholdet vårt negativt. For et par dager siden sa han at han kommer til å slå opp hvis jeg stemmer FrP. Sist stemte jeg Ap. Tror han syntes det var på grensen også. Jeg bryr meg ikke med hva han stemmer. Men jeg kommer ofte med motargumenter når vi diskuterer. Hvis han går tom for argumenter snur han saken og stiller meg mange kritiske spørsmål uten at han er villig til å gi meg svar tilbake. Høres skikkelig barnslig ut når jeg beskriver våre diskusjoner her. Men dette har virkelig blitt et problem for oss.

Vi har prøvd å unngå samtaler som omhandler politikk. Jeg er nok minst flink til det. Fordi politikk har betydning for mye av det som skjer i hverdagen. I tillegg er vi samfunnsengasjert begge to.Vi pleier ikke å diskutere partier eller politikere, men konkrete saker.

Hvordan er det hos dere? Er dere politisk enige? Diskuterer dere politikk? Bryr du deg med hva partneren stemmer? Noen gode råd til meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboer og jeg diskuterer en del politikk. Vi er ganske så enige, og det ser ut til at vi kommer til å stemme helt likt i år. Vi er med i hvert vårt politisk parti, men vi har begge forståelse for det partiet den andre er med i.

Har ikke så mange gode råd bortsett fra at dere kanskje kan sette dere ned og diskutere - ikke politikk, men hva slags holdning dere har til hverandres meninger. Klarer dere begge å akseptere at den andre har en annen politisk mening enn dere selv?

Skrevet

Hehe hos oss er jeg rød, samboer blå (høyreblå, ikke FRP, der går grensa for meg... hehe) og vi unngår å diskutere noen saker, da vi vet at jeg blir hissig og gretten av hans meninger på disse begrensede områdene (feks privatisering). :sjenert:

Men vi kan heldigvis diskutere det meste, på en fornuftig måte, og ofte viser det seg at vi er mer enige enn vi trodde.

Skrevet

japp, jeg kunne aldri vært sammen med en som stemmer sv og mer rødt!

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet

Diskuterer på et folkelig nivå. Er vi uenig så blir vi enig om at vi er uenig.

Folk får ha sin egen mening uten at jeg skal prøve å forandre så mye på den. Folk får lese partiprogram og finne ut selv hva de syns er best.

Jeg har også bekjente som stemmer andre parti enn meg, uten at jeg bruker det som et argument for om jeg vil omgås disse.

Men det er jo min mening..

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Jeg har erfart at det ble ubehagelig i et kjæresteforhold å diskutere for mye politikk. Forrige kjæreste er over gjennomsnittet interessert og han var tro mot sitt blå parti. Jeg er også blå/borgerlig/H + V, men jeg er ikke fanatisk. Selv er jeg mer pragmatisk og tenker "hvordan kan denne saken løses best mulig" - mens han tenkte "hva mener partiet om dette"? Han var altfor partitro - og det ble kjedelig...

Det ble såpass ødeleggende dette at jeg nok ikke kan være sammen med en som ønsker å bruke meg som hovedmotstander til å kverulere med i hjemmets arena...og jeg ville absolutt ikke ønsket å være sammen med en sosialist. Da er vi så grunnleggende uenig at det blir slitsomt å bo under samme tak.

Skrevet

Vi diskuterer ikke veldig mye (parti-)politikk, diskuterer mer sak, er stort sett enige når vi gjør det, selv om jeg alltid stemmer (som regel rødt) og han er hjemmesitter.

Hvis man er veldig opptatt av politikk, sier jo ens politiske meninger mye om en selv som menneske ift. holdninger og verdier. Hvis begge da er veldig politisk bevisste, men i veldig forskjellige retninger, sier det jo seg selv at man vil diskutere en del, og være uenige, og kanskje finner man ut at man har for forskjellig syn på ting til å kunne holde sammen. Samtidig er det jo viktig å respektere den andres syn, selv om man ikke er enig.

For meg høres det ut som om samboeren din synes politikken er viktigere enn deg og forholdet deres, og da bør du kanskje spørre deg selv om du er tjent med en slik kjæreste?

Skrevet (endret)

Dette er faktisk det eneste vi krangler om.. Jeg stemmer som regel SP, og forrige gang stemte han FrP. Jeg ble så sinnsykt forbanna på ham, for han stemmer i grunnen uten å sette seg noe særlig inn i politikken i det hele tatt.

Her om dagen kom det så vidt opp igjen. Han snakket om at han ikke visste hva han skulle stemme enda, og da regnet jeg med at det betydde at han kom til å stemme FrP. Jeg ble bråsint, og sa at så lenge han ikke stemte FrP, så var det det samme.

imli: "For meg høres det ut som om samboeren din synes politikken er viktigere enn deg og forholdet deres, og da bør du kanskje spørre deg selv om du er tjent med en slik kjæreste?"

Politikk ER viktig. Med FrP ved makta, kommer ikke jeg til å tjene en dritt, for da får jeg bare deltidsjobb. SP ønsker at flere skal få heltidsjobb, og de ønsker faktisk å gjøre noe med alle som går i deltidsjobb. Det er ikke bare forhold som er viktig her i verden, vi har faktisk ganske mye av tiden vår på jobb også.

Sorry, har ingen gode råd, i og med jeg sitter med det samme problemet selv.. :(

Endret av Ce'Nedra
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Livet er politikk. Alt man gjør er politikk. Skal skoler og sykehjem privatiseres eller drives av det offentlige er det noe som angår manges hverdag, men det er i høyeste grad politikk.

Så hvordan man skal unngå å diskuttere politikk med den man lever sammen med blir for meg en gåte. Derfor skjønner jeg godt at en rød og en blå ikke kan leve sammen. Det vil bli for store forskjeller i grunnleggende holdninger og menneskesyn.

Skrevet
Dette er faktisk det eneste vi krangler om.. Jeg stemmer som regel SP, og forrige gang stemte han FrP. Jeg ble så sinnsykt forbanna på ham, for han stemmer i grunnen uten å sette seg noe særlig inn i politikken i det hele tatt.

Her om dagen kom det så vidt opp igjen. Han snakket om at han ikke visste hva han skulle stemme enda, og da regnet jeg med at det betydde at han kom til å stemme FrP. Jeg ble bråsint, og sa at så lenge han ikke stemte FrP, så var det det samme.

imli: "For meg høres det ut som om samboeren din synes politikken er viktigere enn deg og forholdet deres, og da bør du kanskje spørre deg selv om du er tjent med en slik kjæreste?"

Politikk ER viktig. Med FrP ved makta, kommer ikke jeg til å tjene en dritt, for da får jeg bare deltidsjobb. SP ønsker at flere skal få heltidsjobb, og de ønsker faktisk å gjøre noe med alle som går i deltidsjobb. Det er ikke bare forhold som er viktig her i verden, vi har faktisk ganske mye av tiden vår på jobb også.

Sorry, har ingen gode råd, i og med jeg sitter med det samme problemet selv.. :(

Politikk er viktig, men for meg i alle fall er min kjære viktigere enn hva han stemmer på

Skrevet
Livet er politikk. Alt man gjør er politikk. Skal skoler og sykehjem privatiseres eller drives av det offentlige er det noe som angår manges hverdag, men det er i høyeste grad politikk.

Så hvordan man skal unngå å diskuttere politikk med den man lever sammen med blir for meg en gåte. Derfor skjønner jeg godt at en rød og en blå ikke kan leve sammen. Det vil bli for store forskjeller i grunnleggende holdninger og menneskesyn.

Korrekt. Derfor er det synd man ikke spør om sånt på forhånd, for hva man stemmer på, sier veldig mye om personens holdninger og verdier.

I vårt tilfelle, tror jeg faktisk vi har ganske så like holdninger, og hvorfor han har stemt FrP, er nok fordi han har visst for lite om politikk. Etter alle debattene våre hjemme, tror jeg han vil stemme noe annet i år.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok at ulikt politisk syn kan være årsaken til mange krangler i familien.

Selv er jeg blå / grønn (H / V) mens damen er nok noe rødere uten at jeg vet eksakt hva hun kunne tenke seg å stemme.

Jeg tror det viktigste er at man har respekt for partnerens ulike syn og ikke på død og liv må prakke sitt eget synspunkt på partnerens. Det skaper bare irritasjon.

På den annen side ville ikke jeg kunne leve med en partner som var veldig fanatisk i sine meninger spesielt om de var litt ekstreme. En fanatisk RV dame som forklarer meg hvorfor kulturevolusjonen til Mao var rett ville ikke score poeng hos meg. Tilsvarende med en fanatisk FRP dame som mener at innvandrerne er skylden i alle problemene våre i Norge og at de burde kastes ut med makt. Eller slik som FRP damen i Rogaland sa at barn med handicap burde aborteres før de ble født så de ikke ble noen økonomisk byrde for samfunnet. Hun ville jeg nok ikke likt å bo med. Jeg ville følt en stor trang til å fortelle henne at det hun sier er forkastelig og så er krangelen i gang.

Om for eksempel partneren stemmerl SV, men har et godt hjerte og ønsker alt vel for mennesker så er det helt OK for meg. Jeg forstår at hun ser andre måter å oppnå det beste for folk enn meg og vil ha respekt for hennes valg. Men jeg ville ikke satt pris på om partneren stemte etter metoder som å kaste terning, velge utfra utseendet til partilederen, hva venner stemmer på etc. Da ville jeg fått inntrykket av at hun egentlig ikke står for det hun sier og vil være lett påvirkelig. Men selv om hun var slik så ville jeg valgt henne allikevel såfremt jeg liker henne som person.

Det er kun om partneren har forkastelige politiske meninger at det ville vært grunn til å kutte henne ut. Da tenker jeg ikke på noen av de offisielle partiene som har sjanse til plass på Stortinget, men på partier som Nasjonaldemokratene, NKP etc. Felles for slike partier er at de ikke har respekt for andre mennesker og ser ned på enkelte typer mennesker. Skulle damen ha slike synspunkter så ville jeg ikke kunne ha respekt for henne.

Hjemme hos oss snakker vi sjelden om politikk, men det kan være enkelte temaer som blir diskutert. Problemet med å diskutere politikk er at mange ikke diskuterer for å lære, men for å prakke sine egne synspunkter over på andre og håpe at de skifter mening. Man bør ha såpass respekt for andre at man godtar at de kan se en sak på en annen måte.

Jeg står selv langt fra partier som SV og SP, men har respekt for at for eksempel at SV'ere ønsker å gjøre mer for miljøet enn mange andre eller at SP'ere ønsker å styrke bygdene. Så jeg ville ikke hatt noen problemer med en partner som stemte f. eks. SV. Da vet jeg at jeg har en partner med stort engasjement for andre mennesker, spesielt de svakeste i samfunnet. Det er jo ikke noen dårlig egenskap. :)

Endret av Paladin
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for mange interessante tilbakemeldinger. Vi har nok en utfordring siden vi står så langt fra hverandre politisk. Vi må bli flinkere til å respektere hverandres meninger og bli enige om at vi er uenige.

Det er fortsatt trykkende stemning etter gårsdagens diskusjon. I dag tidlig trodde jeg vi hadde lagt det bak oss. Vi pratet om hvor høy pris det er for enkelte reseptbelagte medisiner. Det var han som brakte temaet på bane. Så nevnte jeg en gutt som trengte en spesiell blodfortynnende medisin for en kort periode. Han fikk en utgift på over 2000 kroner som han ikke kunne sette på frikortet. Jeg mente dette var urettferdig. Samboerens kommentar var "det er sikkert innvandrernes skyld". Jeg merket at jeg ble irritert, men sa bare "var ikke det en usaklig kommentar?" Han bare gryntet noe uforståelig tilbake. Etterpå var han taus og jeg ble lei meg uten å vise det.

Gårsdagens diskusjon omhandlet RV politikeren som hengte ut en skoleelev som rasist under en skoledebatt. Jeg tok sterk avstand fra dette. Jeg kom samtidig i skade for å nevne at denne politikeren også er engasjert i SOS rasisme. Samboeren min sa han var bekymret for den retningen jeg beveget meg i. Resten av kvelden var han taus og la seg tidlig.

I tillegg har jeg i våre diskusjoner forsvart helsepersonell på Ullevål sykehus og ment at det er urimelig å komme med raismebeskyldninger mot en hel yrkesgruppe, eller et helt sykehus.

Er mine meninger så ekstreme? Jeg mener selv at det er urettferdig å beskylde meg for rasisme. Slike beskyldninger løser ingenting. Jeg mener alle skal behandles likt uansett religiøs tilknytning, poltisk tilknytning, hudfarge, økonomi, legning.... og jeg praktiserer det. Det innebærer at jeg også forsvarer personer som sympatiserer med Frp eller Norgespatriotene dersom de blir trakassert, slått ned eller på annen måte blir behandlet urettferdig. Det er noe av det samboeren min reagerer negativt på og er bekymret for. Han mener at slike folk fortjener å bli trakassert og å "brenne i helvete". Det bekymrer meg.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1313545.ece

Skrevet

Hvis den ene er ekstrem i den ene retningen og den andre er ekstrem i den andre, så har man nok et problem ja.

Vi er i utgangspunktet uenige, men ingen av oss er voldsomt engasjert. Har hatt noen diskusjoner, men har heller opplevd at vi har kommet nærmere etter som tiden har gått. Selvsagt har det vært øyeblikk der det har gått varmt for seg, men kan ikke si at det er et hinder i forholdet...

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Vi diskuterer mye politikk, og vi er for det meste enig. Noen ganger kan vi dog være uenig i premissene, men enige i konklusjonen, eller omvendt.

Jeg ville ikke kunnet være sammen med en som hadde veldig ulike holdninger enn meg, rett og slett fordi det ville understreket et så pass ulikt verdisyn at hverdagen kunne blitt problematisk.

Gjest Gjest wondergirl
Skrevet

Jeg synes det er ganske gøy å diskutere politikk, jeg, gjerne med noen som jeg er rykende uenig med. Men når det gjelder kjæreste, så ville jeg hatt problemer med å være sammen med en som stemte veldig forskjellig fra meg, rett og slett pga verdisyn.

En som f.eks stemmer på et parti som mener at klimatrusselen er en bløff, ville jeg rett og slett ikke anse som særlig oppvakt.

Gjest frihet og demokrati
Skrevet

Politikk har noe å si, men du har faktisk lov å stemme akkurat det du vil. Du skal ikke føle deg presset av andre av til å stemme det partiet de mener. Å true med å avslutte forholdet, eller andre sanksjoner vitner om utrolig lite politisk toleranse. Og slike mennesker bør ihvertfall IKKE ha makta.

Skrevet

Jeg og eks-kjæresten diskuterte mye politikk og det hele resulterte som regel i en god del ganske heftige diskusjoner. Jeg er ganske blå, han var meget rød, så vi befant oss egentlig på hver vår ytterkant.

Diskusjonene holdt seg som regel ganske konstruktive, heldigvis hadde begge respekt for den andres synspunkter, og forsøkte ikke å påtvinge den andre sine egne meninger. En god diskusjon kan virke forfriskende i ny og ne, så jeg synes du er heldig som har en samboer som er samfunnsengasjert nok til å ville diskutere meg deg. Tror ikke jeg kunne levd sammen med en gutt/mann som ikke hadde noe interesse for det som skjer rundt ham. Og tro meg, det finnes noen sånne...

Skrevet

Ja, vi diskuterer innimellom politikk, men synes (som regel) det bare er morsomt. Vi har forskjellig politisk ståsted, han er dessuten politisk aktiv. Jeg synes det er fint å vaere sammen med en som er samfunnsengasjert selv om vi ikke alltid er enige.

Dere bör ikke ta diskusjonene på det personlige plan. At du blir beskyldt for å vaere rasist fordi du stemmer et parti som faktisk er lovlig i Norge er ikke bra. Jeg synes du skal ta opp dette med han uten å gå inn på politikken. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...