talin Skrevet 3. september 2007 #41 Skrevet 3. september 2007 Ja, folket må gjøre det. Så 6 milliarder mennesker skal finne ut og bli enige om at et enevelde er det beste for dem og kloden.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #42 Skrevet 3. september 2007 Jo, hovedsakelig så er dikatur det samme som enevelde. Så fremt du da ikke er en av personene som også beskriver styret av en liten klikke som et diktatur. Ja, nettopp. I et demokrati så er det jo også en liten klikk som bestemmer. Poenget er bare at det er folk selv som har valgt klikken. Men fullt ut forenelig med et godt diktatur:) Ja, hvis det hadde funtes noe slikt som et godt diktatur. Om jeg var diktator så hadde definitivt elvedelfinen i Kina levd i beste velgående.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #43 Skrevet 3. september 2007 Så 6 milliarder mennesker skal finne ut og bli enige om at et enevelde er det beste for dem og kloden. Ja, man må starte et sted å eksportere det videre. Har allerede sagt at det er ugjennomførbart, men jeg liker tankeeksperimentet.
talin Skrevet 3. september 2007 #44 Skrevet 3. september 2007 Ja, nettopp. I et demokrati så er det jo også en liten klikk som bestemmer. Poenget er bare at det er folk selv som har valgt klikken. 165 er ikke en liten klikke.
talin Skrevet 3. september 2007 #45 Skrevet 3. september 2007 Ja, man må starte et sted å eksportere det videre. Så du ønsker å tvinge det på alle som ikke vill ha det.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #46 Skrevet 3. september 2007 En gang i fremtiden kommer vi nødvendigvis til et punkt der 6 milliarder mennesker er nødt til å ta et valg, men mennesker kan jo bare ta et valg på grunnlag av det de vet. Jeg påstår at minst 3 milliarder mennesker ikke er opplyst nok til å kunne ta "fornuftige" valg. Det må et stort opplysningsarbeide til. Kunnskap er makt.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #47 Skrevet 3. september 2007 165 er ikke en liten klikke. I forhold til 4,5 millioner mennesker så er det det.
talin Skrevet 3. september 2007 #48 Skrevet 3. september 2007 I forhold til 4,5 millioner mennesker så er det det. Skal en fortsette med den tanke gangen så må en kalle resten av verdens demokrati for diktatur.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #49 Skrevet 3. september 2007 Så du ønsker å tvinge det på alle som ikke vill ha det. Det ideele er jo at alle innser hva som er riktig. Det er jo likegyldig hvordan det skjer, bare det skjer. Om vi fikk bevis i dag på at om 50 år så vil golfstrømmen stoppe, på grunn av global oppvarming (mennekseskapt). Hva ville skjedd da? Er det da riktig å tvinge frem en kursforandring? Det er jo kjent at om golfstrømmen stopper så vil Nord Europa føres inn i en ny istid.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #50 Skrevet 3. september 2007 Skal en fortsette med den tanke gangen så må en kalle resten av verdens demokrati for diktatur. Et diktatur er jo ikke valgt av folket.
talin Skrevet 3. september 2007 #51 Skrevet 3. september 2007 Et diktatur er jo ikke valgt av folket. Den definisjonen følger utav resten av dine definisjoner.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #52 Skrevet 3. september 2007 (endret) Jeg er stygt redd for at når de store klimakatastrofene inntreffer, så kommer nok mange til å angre på at de ikke "tvang" igjennom kursforandringer. Vel, vel, menneskeheten er utryddet, men vi tvang i alle fall ikke noen. Endret 3. september 2007 av Chrizzy
talin Skrevet 3. september 2007 #53 Skrevet 3. september 2007 Det ideele er jo at alle innser hva som er riktig. Det er jo likegyldig hvordan det skjer, bare det skjer. Det er ikke likegyldig hvordan ting skjer. Noe som en bør ha klart forseg når en forsøker å redde verden.
talin Skrevet 3. september 2007 #54 Skrevet 3. september 2007 Vel, vel, menneskeheten er utryddet, men vi tvang i alle fall ikke noen. Så var det Chrizzy som forsøkte tvang. Oppdaget at å tvinge folk til å gjøre ting de ikke ville, var en meget dårlig ting. Så Chrizzy endte opp med å utrydde menneskeheten.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #55 Skrevet 3. september 2007 Det er ikke likegyldig hvordan ting skjer. Noe som en bør ha klart forseg når en forsøker å redde verden.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #56 Skrevet 3. september 2007 Så var det Chrizzy som forsøkte tvang. Oppdaget at å tvinge folk til å gjøre ting de ikke ville, var en meget dårlig ting. Så Chrizzy endte opp med å utrydde menneskeheten. Uff da.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2007 #57 Skrevet 3. september 2007 Det ideele er jo at alle innser hva som er riktig. Det er jo likegyldig hvordan det skjer, bare det skjer. Om vi fikk bevis i dag på at om 50 år så vil golfstrømmen stoppe, på grunn av global oppvarming (mennekseskapt). Hva ville skjedd da? Er det da riktig å tvinge frem en kursforandring? Det er jo kjent at om golfstrømmen stopper så vil Nord Europa føres inn i en ny istid. Jeg tror ikke det ville hjulpet med bevis fordi enkelte ville klart å bortforklare det likevel. Det er ingen tvil om at vi ser store klimaforandringer allerede. Men folk er alt for glad i sin egen livsstil til å ville forandre det. Politikerne som skal gå foran med et godt eksempel de flyr privatjet til klima- og miljødebatter og når de blir konfrontrert med det så har de kjøpt klimakvoter så da er jo alt greit.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. september 2007 #58 Skrevet 3. september 2007 Jeg tror ikke det ville hjulpet med bevis fordi enkelte ville klart å bortforklare det likevel. Det er ingen tvil om at vi ser store klimaforandringer allerede. Men folk er alt for glad i sin egen livsstil til å ville forandre det. Politikerne som skal gå foran med et godt eksempel de flyr privatjet til klima- og miljødebatter og når de blir konfrontrert med det så har de kjøpt klimakvoter så da er jo alt greit. Ja, der har vi kjernen i problemet. Men er ikke det forferdelig å tenke på det, at det er umulig å gjøre noe med klodens problemer, fordi de som kan gjøre noe med det har det for godt til å bry seg.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2007 #59 Skrevet 3. september 2007 Ja, der har vi kjernen i problemet. Men er ikke det forferdelig å tenke på det, at det er umulig å gjøre noe med klodens problemer, fordi de som kan gjøre noe med det har det for godt til å bry seg. Ah men det er ikke umulig. Vi må bare tenke små skritt istedenfor store med en gang. Vi må ALDRI si at det er umulig. Og vi må ikke si at vi ikke får ting til eller at vi ikke gjør ting for det gjør vi da vitterlig. Den dagen alle setter seg ned og gir opp er løpet kjørt. Men vi må gjøre de riktige tingene. Det nytter ikke å skifte alle lyspærer til sparepærer med kvikksølv og forby biler uten å øke kollektivtilbudet. Vi må heller stemme på de politikerne som gjør noe lokalt for miljøet og som har en bevist holdning til forbruksreduksjon hvis man mener det er målet. Jeg tror at ting hadde vært enklere hvis alle visste hva som måtte til. Og hvis vi hadde sett at det nyttet med små ting i hverdagen. Som nevnt tidligere har jeg fått en helt annen respekt for norsk miljøpolitikk etter å ha vært på tur nettopp og vi var noen nordmenn som faktisk diskuterte det der nede i syden. Jeg tror også at det er i ferd med å skje noe oppe i hodene til folk selv om det også dessverre er slik at vi fremdeles kaster alt for mye som er fullt brukelig. Hva med å begynne med oss selv og bli litt "Tabris'isk" alle sammen? Undersøke hva vi kan gjøre optimalt på vår hjemplass? Så kan Sponheim mene så mye han vil at vi alle skal ferie på norsk bondegård istedenfor at vi fyller et fly til syden ...
Tabris Skrevet 4. september 2007 #60 Skrevet 4. september 2007 Ah men det er ikke umulig. Vi må bare tenke små skritt istedenfor store med en gang. Vi må ALDRI si at det er umulig. Og vi må ikke si at vi ikke får ting til eller at vi ikke gjør ting for det gjør vi da vitterlig. Den dagen alle setter seg ned og gir opp er løpet kjørt. Dette er jeg helt enig i! Små skritt er så mye bedre enn stagnasjon. Det er veldig mye som er mulig når vi bare våger å gi slipp på den gamle tankegangen. Hva med å begynne med oss selv og bli litt "Tabris'isk" alle sammen? "Tabris'isk"?! Det er sjelden jeg har sansen for post-siteringer i signaturen, men denne fristet det jaggu å ha!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå