Gå til innhold

Hvor mye lån kan vi betjene? Ønsker din mening.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Bare så det er sagt: Vi har allerede fått innvilget lån i bank, men jeg er usikker på om vi skal ta lånet... Vi tenker på å skifte ut den ene bilen vi har (blir bakt inn i huslånet). Vi har i tillegg en "konebil" verdt 80.000.

Vi har i dag 900000 i huslån, det er det eneste lånet vi har. Mannen tjener i dag 295.000 (brutto) +overtid. Jeg tjener 205.000 (brutto - er halvt ufør). Vi har tre barn, og barnetrygden er ca. 34.000. Barna går i barnehage, det koster 5000 pr mnd.

Vi lever nøkternt, og lever godt i dag. Har eget hus verdt 3.500.000.

Hva synes du om å låne 1.150.000 med denne inntekten?

Brutto: 295'+205'=500' +34' i barnetrygd=534' +minst 20' netto overtid =554.000 i netto inntekt.

Kommer etterhvert til å flytte over hele lånet i Statens pensjonskasse, der blir renten fra 1. nov. 5% nominell. Hvor stor økning bør vi beregne i max rente? Synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedinnlegger igjen... ;-) Ble litt feil her... Vi har altså 500.000 i BRUTTO inntekt, i tillegg kommer 34.000 i netto barnetrygd og minst 20.000 i NETTO overtid...

Bare så det er sagt: Vi har allerede fått innvilget lån i bank, men jeg er usikker på om vi skal ta lånet... Vi tenker på å skifte ut den ene bilen vi har (blir bakt inn i huslånet). Vi har i tillegg en "konebil" verdt 80.000.

Vi har i dag 900000 i huslån, det er det eneste lånet vi har. Mannen tjener i dag 295.000 (brutto) +overtid. Jeg tjener 205.000 (brutto - er halvt ufør). Vi har tre barn, og barnetrygden er ca. 34.000. Barna går i barnehage, det koster 5000 pr mnd.

Vi lever nøkternt, og lever godt i dag. Har eget hus verdt 3.500.000.

Hva synes du om å låne 1.150.000 med denne inntekten?

Brutto: 295'+205'=500' +34' i barnetrygd=534' +minst 20' netto overtid =554.000 i netto inntekt.

Kommer etterhvert til å flytte over hele lånet i Statens pensjonskasse, der blir renten fra 1. nov. 5% nominell. Hvor stor økning bør vi beregne i max rente? Synes du?

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Blondie65
Skrevet

Selv ville jeg ikke lånt mer enn 2,5 ganger min egen bruttoinntekt og jeg ville ha unngått å betale mer enn halve nettoinntekten i gjeld/felleskostnader på bolig.

Nå er vi selvsagt forskjellige og for noen er ferie viktig, for andre er det å eie eget hus viktig.

Jeg ville ikke regnet med barnetrygd og overtid i regnestykket - det er en god sikkerhetsmargin å ha ved høye renteøkninger.

Hva som er naturlig rentenivå vet jeg ikke. For noen år siden mente ekspertene 6% nå er det plutselig 9-10 %. Så kanskje det er lurt å beregne at dere skal klare å betjene en rente på 10 %.

Skrevet (endret)

En

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener -- dere vurderer å ta opp 250' i lån nå, slik at dere har 1.15 mill totalt, ikke sant? (Ikke 1.15 mill i tillegg til de 900'?)

Et lån på 1.15 millioner totalt burde dere ikke ha noen spesielle problemer med å håndtere. Spørsmålet er jo hvor mye de månedlige utgiftene deres da øker, og om dere fremdeles kan håndtere lånet dersom renten øker noen prosentpoeng.

Jeg ville forsåvidt tatt høyde for minst 8% rente, kanskje over 10% dersom dere ikke kan/vil selge unna noe i nødstilfelle.

Skrevet

Ja, det blir 1.150.000 totalt. Vi er usikker (mest jeg) på om vi skal gjøre dette. i dag sparer vi ca 2000,- i mnd, så vi går i "overskudd". Vi har i tillegg såpass god råd at vi f. eks i løpet av det siste året har kjøpt f. eks, varmepumpe til 17.000 og TV til 17.000 og betalt kontant uten problem, samt en del nye møbler etc. Vi er altså veldig "flinke" med penger. men det er jo klart at hvis vi tar opp mer lån, så vil ikke dette overskuddet være der. Ang. overtidslønn så er det noe vi til en viss grad kan regne med. Overtid er i mannens jobb totalt nødvendig, og i de åtte årene han har vært der har det alltid vært 200-400 timers overtid hvert år.

*i tenkeboksen*

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener -- dere vurderer å ta opp 250' i lån nå, slik at dere har 1.15 mill totalt, ikke sant? (Ikke 1.15 mill i tillegg til de 900'?)

Et lån på 1.15 millioner totalt burde dere ikke ha noen spesielle problemer med å håndtere. Spørsmålet er jo hvor mye de månedlige utgiftene deres da øker, og om dere fremdeles kan håndtere lånet dersom renten øker noen prosentpoeng.

Jeg ville forsåvidt tatt høyde for minst 8% rente, kanskje over 10% dersom dere ikke kan/vil selge unna noe i nødstilfelle.

Skrevet

Vil dog ikke anbefale å bake inn et billån på 20-30 år.. :) Det blir en fryktelig dyr bil.

Gjest Blondie65
Skrevet

Med det nye lånet er dere godt innenfor 2,5 gangen jeg snakket om - selv uten å regne med overtiden og barnetrygden. Poenget mitt med å ikke regne med det i bruttoinntekt var at da har dere en sikkerhetsmargin i forhold til renteøkninger som ikke er "brukt opp".

Viktig som du selv nevner å regne ut hvor mye det nye lånet går ut over den i dag sikre økonomien.

Skrevet

Vi er jo forskjellige. Men jeg for min del er veldig glad for at vi har såpass lite lån at jeg eller mannen kan bli syke uten at vi må selge hus og bil...

Greit at dere kan regne med mannens overtid nå. Men skjer det noe så han ikke kan jobbe overtid har dere sannsynligvis nok med det om dere ikke samtidig skal få store økonomiske problemer.

Sier ikke at det skjer dere, men ting kan skje fortere enn man tror...

Skrevet
Vil dog ikke anbefale å bake inn et billån på 20-30 år.. :) Det blir en fryktelig dyr bil.

Akkurat dette er litt viktig. Hvis det er derfor dere gjør det så blir det den dyreste bilen dere noengang har eid.

Hvis dere ikke har råd til et billån på 5-7 år så syns jeg ikke dere skal gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...