Gå til innhold

Keratokonus

Silvert

Anbefalte innlegg

Hei. JEg har for to uker siden vært tatt crosslink behandling på Haukeland sykehus. Mitt problem er at legen sa at på arket jeg fikk stod det at jeg skulle bruke tobrasone dråper i 4 uker. fire ganger daglig to uker og tre ganger daglig i to. Men jeg mener at legen sa at jeg skulle bruke opp "flaska". Den er nå brukt opp, og jeg har bare brukt en dåpe hver gang jeg har brukt den.

I tillegg står det at jeg skal bruke vexol dråper i 4 uker, tre ganger i uka og da har jeg et problem, for hva skal jeg gjøre ? For heller ikke ringt øyeavdelingen siden det ikke går an å ringe i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har hatt keratokonus i ca 1 år, fikk diagnosen og fikk gjennomført cross-linking opperasjon, opperasjonen gikk helt fint helt til bedøvelsen gikk ut, verre smerte helvette har jeg aldri opplevd! Lå på soverommet i ca 2 døgn med smertestillende ca hver 2 time, tro det eller ei, men lå med solbriller og ett så og si svart soverom! Oppererte venstre øye og har desverre ikke blitt veldig mye bedre..Jeg opplever keratokonus som svært irreterende! All tekst jeg leser på tv blir dobbel, enkelte dager kan jeg lese tekst på tv´en i skyggen jeg ser, irreterer meg grønn over dette for tiden. Bruker ikke noe form for briller/linser enda, men om noen vil anbefale meg dette stusser jeg ikke.

Mvh

Mann 21 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne diagnosen når jeg var 15, og gjennomførte crosslinking på det ene øyet ca. et år senere. Det gode øyet, som jeg utførte crosslinking på, har ikke forverret seg. Det venstre øyet, som er det dårlige øyet, ser jeg nesten ingenting på, og der må jeg snart foreta en hornhinnetransplantasjon. Bruker linser til vanlig, og det fungerer helt greit.

Mann 20 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei :) dama mi er lege student i Romania er 4 året hennes nå. Hun fikk vite at hun hadde sykdommen for noen år tilbake. Hun har vært i utlande bla Tyskland men de sa at ikke kunne ta skjanse på det. Men fikk beskjed at hun kan få operert i USA, ble noe tull med visume så det ble ikke noe av. Nå har hun tatt operasjon på den ene øyet men ser ikke resultatet før om juli. Tok det her i Oslo ulvål. Hva er sjansen at hu mister synet... Eventuelt hjelper det. Hva er sannsynligheten at hun blir bedre. Plz send mg svar hu er helt fra seg selv og god bedring til Alle dere der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

hei man 20, med keratokonus. oppdaget diagnosen da jeg var 16, sykdomen var godt utvikklet og var allerede i stade 2-2,5 og fikk linser. Etter ca ett år hadde sykdommen utviklet seg raskere enn forventet og hadde nådd 3,5. da fikk jeg valget mellom crosslink eller transplantasjon på begge øynene, gjennomførte opperasjonen uten komplikkasjoner, hadde over 400 my på begge øynene. 

To år senere begynnte jeg og jobbe som lærling, og hadde slitt med ekstremt tørre øyner i ca et halvt år. første år i lærlings perioden var et helvette, og hadde øyebetennelser ca 2 ganger i månen pga tørre øyner + harde linser. etter det første året begynnte jeg å få hornhinne betennelser, og kan desverre ikke bruke linser lengre, og kan ikke fortsette lærlingsløpet med briller pga for dårligt syn osv. har nå ventet i 4 måner på noen nye linser som er da siste forsøk før transplantasjon. lurer veldig på hvordan det går med de som har gjennomført transplantasjon, håper på og fullføre lærlingstiden. begynner å miste håpet på utdannelsen pga synet.

Anonymkode: ff2a4...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...