Gå til innhold

Karripasta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så dette sto på ingredienslisten på Indisk curry, men jeg vet ikke hva det er. :ler: 2 ss, sto det, er det noe i pulverform?

:klø:

Håper noen kan fortelle meg det og også hvor jeg kan få kjøpt det. er det kanskje litt spesiell vare som de ikke har i vanlige butkker? kan ikke huske at jeg har sett det noe sted?

Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske at du får både rød og grønn karrypasta (curry paste) hos Meny.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er chillipurrè. Den grønne er laget av grønn chilli, og den røde av rød chilli (logisk nok, hehe) pluss litt forskjellig krydder. Er ganske sterkt, men gir god smak.

Skrevet

Du får kjøpt dette i de fleste matvarebutikker nå, type Santa Maria eller lignende. Jeg vil anbefale deg å heller kjøpe currypaste i innvandrerbutikker, mye billigere og mye bedre. :)

Skrevet

Currypasta er i hovedsak en blanding av krydder og olje. Det finnes et utall ulike varianter etter hva slags rett man skal lage. Siden dette er en indisk rett, bør du bruke en indisk currypasta, f.eks. denne. Disse selges i innvandrerforretninger samt i supermarkeder med godt utvalg, dvs. Meny, Ultra osv.

Hvis du ikke får tak i indisk currypasta kan du bruke pulver i stedet. Men ikke bruk "norsk" karri - den passer bedre i norske retter som hvit saus til fiskeboller, f.eks. Kjøp et indisk pulver, f.eks. fra Pataks eller Rajah. Og bruk for all del ikke thai currypasta. Disse har ingredienser som rekepasta, fiskesaus og sitrongress, noe som ikke hører hjemme i indisk mat. :)

Skrevet
Det er chillipurrè. Den grønne er laget av grønn chilli, og den røde av rød chilli (logisk nok, hehe) pluss litt forskjellig krydder. Er ganske sterkt, men gir god smak.

Eh...curry-paste er da ikke chilipuré? :klø:

Skrevet
Currypasta er i hovedsak en blanding av krydder og olje. Det finnes et utall ulike varianter etter hva slags rett man skal lage. Siden dette er en indisk rett, bør du bruke en indisk currypasta, f.eks. denne. Disse selges i innvandrerforretninger samt i supermarkeder med godt utvalg, dvs. Meny, Ultra osv.

Hvis du ikke får tak i indisk currypasta kan du bruke pulver i stedet. Men ikke bruk "norsk" karri - den passer bedre i norske retter som hvit saus til fiskeboller, f.eks. Kjøp et indisk pulver, f.eks. fra Pataks eller Rajah. Og bruk for all del ikke thai currypasta. Disse har ingredienser som rekepasta, fiskesaus og sitrongress, noe som ikke hører hjemme i indisk mat. :)

Tuuusen takk for svar, bada. Flott! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...