Gå til innhold

Barnemishandling*Barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om barnet kan nekte å treffe sine foreldre? H*n er nå under barnevernets omsorg. Foreldrene ønsker å treffe h*n, og det virker som barnevernet nå forsøker å arrangere et møte. Barnet er redd. Hvilke rettigheter har barnet? Det har skjedd fysisk mishandling flere ganger. Barnet er i ungdomskolealder. Jeg er en bekjent og vil gjerne hjelpe barnet.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Bør advokat kontaktes? Barnevernsloven §?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt ann på vedtaket men om barnet er redd har det lov til å ha med seg noen

Skrevet

Når de er så store, burde de ha noe de skulle ha sagt selv

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg kjenner ikke til vedtaket, men barnet bor på et hemmelig sted nå. Barnet er redd for foreldrene og ønsker ikke å treffe dem. Foreldrene har stor psykisk makt over barnet. Jeg er redd de vil legge "usynlig press" på barnet hvis det blir et møte. De vil ha barnet hjem igjen. Det vil ikke barnet.

Skrevet

Barnet kan i allefall påklage vedtaket om det er et fylkesnemdvedtak som sier at det skal foregå samvær

Skrevet
Barnet kan i allefall påklage vedtaket om det er et fylkesnemdvedtak som sier at det skal foregå samvær

Hvordan kan h*n påklage vedtaket? Får h*n hjelp av saksbehandleren til å gjøre det? Eller må vi hjelpe til med å engasjere en advokat som kan tale barnets sak?

Skrevet

Barnet hadde vel en advokat da saken var i fylkesnemda? Men gå ført igjennom saksbehandleren hos barneverntjenesten dere.

Skrevet

Takk for svar. Du har nok rett i at det er best å la det gå gjennom saksbehandleren. Håper virkelig det ordner seg.

Skrevet

Da jeg bodde på ungdomshjem så var det jeg selv som bestemte om jeg ville ha noe med foreldrene mine og gjøre.

Gikk et helt år uten at jeg så eller pratet med de. Men jeg var 16 år da, vet ikke om det har noe og si. Men var aldri noen som prøvde og tvinge meg.

Skrevet

Kommer an på hvilket vedtak det er, og hva det sier. Men uansett skal barnets beste være overordnet i vurderingene. barnets skal høres i forbindelse med vedtak, og etter økende alder og forståelse skal meningen tillegges vekt. Saksbehandler eller advokat skal kunne bistå i klage på vedtak.

Skrevet

Vedtaket er § 4-6.2

Vet du om hun får innvilget fri rettshjelp hvis hun trenger advokat? Da blir vel egenandelen rundt 3400 kroner? Det kan vel i så fall jeg betale?

Skrevet

Tror ikke hun trenger å betale noe, for hun har vel allerede en advokat oppnevt fra barnevernets side? Men hvorfor ble ikke vedtaket påklaget med en gang om hun ikke ønsker samvær?

Skrevet

Ved akuttvedtak gjøres det ikke nødvendigvis noen bestemmelser ang samvær. Saken skal fortløpende følges opp i forhold til om vedtaket skal opprettholdes. Saken skal innen seks uker fra vedtaksdato fremmes for fylkesnemnda for sosiale saker for et evtn annet vedtak. (4-12 omsorgsovertakelse) Dersom barnet er over 15, er hun part i saken, og skal la seg representere ved egen advokat. I alle andre saker der barnet er over 7 år, skal barnet høres av barnets talsperson som legger frem barnets uttalelser for fylkesnemnda. dette skal være en helt utenforstående person. I påvente av at saken kommer opp for fylkesnemnda bør jenta i dialog med barneverntjenesten gi uttrykk for sin mening ang samvær. Dersom det vedtaket som er fattet, sier noe om samvær med foreldre, kan jenta ikke påklage dette dersom hun er under 15 år, men hun kan protestere høylytt, og fortelle hvorfor hun ikke ønsker samvær, dersom hun ikke ombestemmer seg. Samvær kan gjennomføres på ulike måter, og i et slikt tilfelle som du beskriver er vel det mest naturlige at et evnt samvær er kortvarig, på et trygt sted, og under tilsyn av barneverntjensten. kanskje jenta kan tenke seg noe slikt?

Skrevet
Noen som vet om barnet kan nekte å treffe sine foreldre? H*n er nå under barnevernets omsorg. Foreldrene ønsker å treffe h*n, og det virker som barnevernet nå forsøker å arrangere et møte. Barnet er redd. Hvilke rettigheter har barnet? Det har skjedd fysisk mishandling flere ganger. Barnet er i ungdomskolealder. Jeg er en bekjent og vil gjerne hjelpe barnet.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Bør advokat kontaktes? Barnevernsloven §?

Ved årets begynnelse var det en sak som gikk i mediene hvor ei 12 år gammel norsk jente nektet å bli med omsorgspersonen til utlandet. Og selv om barnevernet gjorde sitt ytterste for å få tvangssendt jenta ut av landet, endte det med at jenta fikk trumfet gjennom sin vilje og ble boende hos sine norske besteforeldre.

Barnet har med andre ord store muligheter for å bli hørt, selv om andre maktinstanser forsøker å se bort fra barnets ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...