Gå til innhold

grinete og klengete etter to uker i bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår solstråle av en sønn på 19 mnd begynte i barnehage for to uker siden. Alt har gått aldeles strålende inntil på fredag.

Da hylgrein han når jeg gikk og siden har han vært helt umulig.

Henger rundt halsen vår, og hyler når vi setter han på gulvet.

Og gud hjelpe hvis en av besteforeldrene som han ellers er så glad i tar i han, da griner han og pin holder i oss.

Hva har skjedd med gullgutten vår? og når går dette over.

Kan nevne at han går i bhg fra 9-15 og koser seg når vi ikke er der..

Hjelp en fortvilet mamma!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vår solstråle av en sønn på 19 mnd begynte i barnehage for to uker siden. Alt har gått aldeles strålende inntil på fredag.

Da hylgrein han når jeg gikk og siden har han vært helt umulig.

Henger rundt halsen vår, og hyler når vi setter han på gulvet.

Og gud hjelpe hvis en av besteforeldrene som han ellers er så glad i tar i han, da griner han og pin holder i oss.

Hva har skjedd med gullgutten vår? og når går dette over.

Kan nevne at han går i bhg fra 9-15 og koser seg når vi ikke er der..

Hjelp en fortvilet mamma!!

Tror dette er veldig vanlig jeg. Og ihvertfall ikke noe å bekymre seg for, selv om jeg skjønner at det er veldig slitsomt når det står på.

Å begynne i barnehagen for en liten tass er en stor omveltning, og det trengs tid å venne seg til det. Barn i barnehage er veldig aktive, og hvis han ikke er vant til et slikt aktivitetsnivå og denne typen stimulering, kan overgangen fra å være hjemme med foreldre være stor. Tror nok bare han er fysisk og psykisk sliten etter alle de nye intrykkene og trenger litt ekstra kos i en periode.

Slikt skjer både titt og ofte med datteren vår på 5 år og. Vi tolererer sjeldent sutring, og prøver å få henne til å forklare "problemet" istedet for å bare være grinete. Om hun sutrer spør vi henne om hun er sliten, og er hun det får hun kos. Tror hun setter pris på dette. Hun får aksept for å være sliten, og vi slipper unna mye grining og tretting.

Skrevet

Det er sånn det er det. Føles helt jævlig der og da. Men siden det går over i samme øyeblikk mamma og pappa går ut døra, og ungen stortrives resten av dagen, så tror jeg ikke det er noe galt med det.

Skrevet

Det går over.

Prøv å gi masse mamma og pappa kos og nærhet så dere får fyllt opp "kvota" når dere er hjemme, og ta deg god tid når du leverer og henter i barnehagen. Og ikke lure han når du skal gå. Snakket med en av pedagogene i barnehagen vår, og hun var helt oppgitt over en del foreldre som snek seg ut når barnet så en annen vei.

Vår oppskrift er som følger (og vi får MYE positiv tilbakemelding fra de som jobber i bhg):

- være med inn om morgenen, sette oss ned og prate litt med de andre barna og de som jobber. Vise at bhg er et koselig sted å være. (ca 10 min). Siden si "hadet" og gi en god klem til barnet. (noen ganger blir det litt gråt, men det går over før man er ute av døren)

- den som henter går inn og setter seg ned. prater m barnet og de andre barna. Snakker med barnet om hva de har gjort i dag og barnet får vise hvis de har laget noe.

Vi stresser ikke, og hovedpoenget er å være tydelige på at vi også trives i bhg og at det er et godt sted å være.

tingeling

Skrevet

Så lenge han koser seg når han er i barnehagen er det ikke noe problem. Mest av alt prøver han nok å markere litt ovenfor dere. Det skal ikke gå ustraffet hen at dere har endret livet hans nei!

Har selv en sønn som hylgrein når jeg skulle gå fra barnehagen (om morgenen) - men når jeg var ute av synet var alt ok. Han var også klengete om ettermiddagen. Det gikk over etter noen uker.

Hold ut og lykke til!!!

Skrevet
Det går over.

Prøv å gi masse mamma og pappa kos og nærhet så dere får fyllt opp "kvota" når dere er hjemme, og ta deg god tid når du leverer og henter i barnehagen. Og ikke lure han når du skal gå. Snakket med en av pedagogene i barnehagen vår, og hun var helt oppgitt over en del foreldre som snek seg ut når barnet så en annen vei.

Vår oppskrift er som følger (og vi får MYE positiv tilbakemelding fra de som jobber i bhg):

- være med inn om morgenen, sette oss ned og prate litt med de andre barna og de som jobber. Vise at bhg er et koselig sted å være. (ca 10 min). Siden si "hadet" og gi en god klem til barnet. (noen ganger blir det litt gråt, men det går over før man er ute av døren)

- den som henter går inn og setter seg ned. prater m barnet og de andre barna. Snakker med barnet om hva de har gjort i dag og barnet får vise hvis de har laget noe.

Vi stresser ikke, og hovedpoenget er å være tydelige på at vi også trives i bhg og at det er et godt sted å være.

tingeling

hadde enda bare flere gjort slik, de fleste kaster unga inn, "første mann til vinduet" leken og borte er de.

det betyr så utrolig mye for barna (alle barna på avdelingen faktisk) at noen foreldre har god tid..

Skrevet

Tusen takk for alle svar:) Ble litt roligere nå.

Vi bruker alltid god tid ved avlevering og henting. Jeg er inne i barnehagen minst 15 nminutter før jeg sier at " nå må mamma gå"

Siden han ikke har reagert før nå etter to uker regner jeg med at det er slik som Hulder nevnte, at han rett og slett er sliten etter så mye inntrykk.

Er jo vant med å gå hjemme med meg..

Får være tolmodige så satser vi på at det snart roer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...