Flugelhorn Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Min samboer gikk etter nyttår over fra timelønn til fastlønn inkl. overtid. Fastlønna han får nå er høyere enn det han hadde utbetalt uten overtid da han gikk på timelønn, men legger vi sammen all overtid så han han tapt noe ekstremt på å gå over til fastlønn.. Her er det snakk om å jobbe minimum 5-6timer overtid i uka... Det er ikke EN dag han ikke blir litt lenger, og skulle det være være en dag han må være hjemme til "vanlig" tid, så blir han sittende på kontoret hjemme om kvelden... Så det jeg lurer på er hvor mye overtid det er lov å jobbe? Mener jeg har sett ett sted at det finnes en max grense....
L@dy Skrevet 1. september 2007 #2 Skrevet 1. september 2007 Er det ikke 200 timer pr år? Men en kan søke om mer.
jente 79 Skrevet 4. september 2007 #3 Skrevet 4. september 2007 (endret) Sakset fra jobbens internsider. Arbeidsmiljøloven fra 2005. (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Er jo gjerne for at bedriften skal spare penger at de inkluderer overtid... Innlegget er redigert iht reglene. Les mer om arbeidsmiljøloven her. Yvonne (mod) Endret 12. mars 2008 av Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2007 #4 Skrevet 4. september 2007 Det aller beste når man inngår avtaler om fastlønn inkludert overtid er å avtale hvor mye overtid som skal være inkludert. F.eks. ville det sikkert vært fornuftig i din samboers tilfelle å avtale at 20 timer i mnd var inkludert, resten måtte avlønnes/avspaseres som vanlig overtid.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 4. september 2007 #5 Skrevet 4. september 2007 Det aller beste når man inngår avtaler om fastlønn inkludert overtid er å avtale hvor mye overtid som skal være inkludert. F.eks. ville det sikkert vært fornuftig i din samboers tilfelle å avtale at 20 timer i mnd var inkludert, resten måtte avlønnes/avspaseres som vanlig overtid. Dette er absolutt den beste ordningen. Jeg opplevde det samme da jeg gikk fra timeslønn til fastlønn, og etter mye diskusjoner frem og tilbake ble vi enige om en løsning Blondie65 fremlegger. Når det gjelder hvor mye overtid han kan jobbe, er vel dette avhengig av stillingens karakter? Trodde det var slik at du ikke kommer innenfor overtids-rammene dersom du feks har stilling av ledende karakter (men her er jeg ikke sikker). Generelt gjelder: 10 t ila 7 dager 25 t i løpet av 4 sammenhengende uker 200t i løpet av 52 uker
Gjest Anonym på fastlønn Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Etter loven kan ikke de si at overtiden er inkl fastlønnen (utenom viss han er leder eller har en jobb der han kommer og går som han vil) Jeg kontaktet fagforbundet om dette =) Hilsen Lene v ansatt
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Henter opp denne tråden siden det jeg skal spørre om relaterer til dette. Kan arbeidsgiver gi de ansatte ny lønnsavtale som nå inkluderer et visst antall timer overtid i lønnen - uten å gi kompensasjon for dette? De ansatte har tidligere hatt spesifisert vanlig 8-16 som arbeidstid.
Mrs. B Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 (endret) Man kan vel ikke det uten videre? Da går grunnlønn ned? Endret 3. juli 2008 av Mrs. B
Gjest Gjest_Gerd_* Skrevet 4. juli 2008 #9 Skrevet 4. juli 2008 Min samboer gikk etter nyttår over fra timelønn til fastlønn inkl. overtid. Fastlønna han får nå er høyere enn det han hadde utbetalt uten overtid da han gikk på timelønn, men legger vi sammen all overtid så han han tapt noe ekstremt på å gå over til fastlønn.. Her er det snakk om å jobbe minimum 5-6timer overtid i uka... Det er ikke EN dag han ikke blir litt lenger, og skulle det være være en dag han må være hjemme til "vanlig" tid, så blir han sittende på kontoret hjemme om kvelden... Så det jeg lurer på er hvor mye overtid det er lov å jobbe? Mener jeg har sett ett sted at det finnes en max grense.... Denen type ordninger er bare lov dersom han selv bestemmer om/når han skal jobbe ekstra. Dersom det kreves at han alltid er til stede på jobben i "vanlig arbeidstid", eller noen ber ham om å jobbe overtid, er en slik ordning ulovlig. Det spiller ingen rolle hvor mange timer han jobber. Det er selvstyring som er avgjørende her. I praksis betyr det ikke at han kan velge å aldri være på jobb; det innebærer kun at han har et selvstendig ansvar for arbeidet som ingen andre styrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå