Gå til innhold

smør vs margarin til steking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos frisøren nylig, og ble sittende og lese i Norsk Ukeblad (for 13.-19. august, tror jeg). Det var det spørsmål til homeøpaten om hvorvidt margarin var mer skadelig enn smør til steking. Svaret var at margarin danner transfett ved oppvarming, mens smør ikke gjør det. Transfett vet vi jo er skadelig, men jeg trodde da det var transfett og mettet fett i smør som er vel så skadelig, og at fettsammensetningen i margarin var endret de siste årene slik at den i hvert fall inneholder mindre herdet fett/transfett i normal tilstand...

Resten av svaret til homeøpaten fløt ut i en ikke helt sammenhengende kobling til glykemisk indeks og sukkerinntak (type Lindberg-dietter o.l), men det jeg lurer mest på er om det stemmer at smør er bedre til steking enn plantemargarin?

Her i huset bruker vi forøvrig enten smør, for smakens skyld, eller olje (raps stort sett) til steking, aldri margarin, så det er mest av generell interesse jeg spør :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som er best rent helsemessig sett, men her brukes vi kun Melange til steking, ikke noe annet som smaker godt.

Skrevet
...

Svaret var at margarin danner transfett ved oppvarming, mens smør ikke gjør det.

...

Hmm. For å danne transfett kreves det høyere temperatur og sterkere trykk enn det man kan få til på et kjøkken. Det var iallefall svarte jeg fikk da jeg undersøkte dette for ett år siden.

Skrevet
Hmm. For å danne transfett kreves det høyere temperatur og sterkere trykk enn det man kan få til på et kjøkken. Det var iallefall svarte jeg fikk da jeg undersøkte dette for ett år siden.

Takk for svar :) Jeg har også fått inntrykk av at transfett er noe som enten er i produktet man kjøper, eller IKKE er. Tror jeg, da. Og jeg har ellers lest at det er endel mettede fettsyrer i meierismør, og at disse ikke brytes ned så lett, men danner avleiringer i årene (noe som var homeøpatens argument mot margaring, men FOR smør).Tror egentlig de burde spurt en annen fagperson enn homeøpaten i dette tilfellet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...