Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #1 Del Skrevet 1. september 2007 Hvordan er en typisk amerikansk familie? Hva er forskjellen på en amerikansk familie og en norsk familie (uten om at de er fra to forskjellige land så klart)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #2 Del Skrevet 1. september 2007 USA er et stort land; jeg tror man skal være forsiktig med å generalisere på den måten. Forskjellen mellom Massachusetts, Texas og California kan i mange tilfeller være større enn forskjellen mellom europeiske land. Ellers kommer det jo også veldig an på familiens inntekt, kulturelle bakgrunn osv. Spørsmålet er egentlig for vidt til å kunne besvares på en fornuftig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 1. september 2007 #3 Del Skrevet 1. september 2007 USA er et så stort land at det vil være like vanskelig å definere en "typisk" amerikansk familie som det er å definere en typisk europeisk familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lisen_* Skrevet 2. september 2007 #4 Del Skrevet 2. september 2007 De er så klart overvektige, spiser McDonalds hver dag. Har null peiling på det som foregår utenfor USA. Og heller ingen interesse for det. Er veldig opptatt av å "support our troops". Går ingensteder. Alle i familien har hver sin bil. Klager når bensinprisen går opp. Forøvering er man også amerikansk når man er fra andre lan i Amerika. Altså Canada, Mexico eller noen av landene i sentral og sør Amerika. Men det over var altså mine fordommer om familier fra USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2007 #5 Del Skrevet 2. september 2007 Få med dere et par episoder av Simpsons Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #6 Del Skrevet 3. september 2007 Forøvering er man også amerikansk når man er fra andre lan i Amerika. Altså Canada, Mexico eller noen av landene i sentral og sør Amerika. Pussig det med disse US-amerikanerne, de vet ikke navnet på landet de bor i...de tror det heter "America". Landet heter the United States of America, såpass bør selv de kunne lære seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2007 #7 Del Skrevet 3. september 2007 En familie fra Upper East Side på Manhatten har barn på privatskole som mefører at de jobber tredobbelt så mye med skolearbeid som norske elever, barna vil garantert gå til fiolintimer, pianotimer, dramatimer eller andre høykulturelle ting. De leser langt mer vanskelig tilgjengelig Europeisk litteratur og leser New York Times som går norske avisers utenriksdekning en høy gang. De går på ballet, opera, jasskonserter og eksperimentalt teater og de driver med fundraisers. De stemmer demokratisk og blir triste når de hører navnet bush. De elsker Hillary. De gjør yoga og de heier på Yankees i baseball. Barna hører på hiphop og far er fortsatt svoren fan av ramones og røyker en joint i halvåret selv om han enten er nestsjef i et aksjefond eller professor i medisin. De driver med volunteerwork en gang i måneden. Som alle amerikanere er de villige til å flytte på seg, men i motsetning til alle andre vil de flytte tilbake til Manhatten fordi ingen New Yorker er i stand til å flytte lenger enn New Jersey eller Hamptons og leve med seg selv over lengre tid. Maten de spsier er en kombinasjon av low carb, low fat, low sugar organisk og ekstremt sunne sammensetninger av frukt grønt og fisk med store innslag av Donuts og Ben and Jerrys iskrem. De er ofte jøder, men sjelden religiøse. Det er ikke uvanlig at barna lærer latin på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 3. september 2007 #8 Del Skrevet 3. september 2007 Ettersom tråden faktisk ligger på skråblikk og generaliseringer tillater jeg meg å generalisere litt For meg er den typiske amerikanske familien slik: Familien bor i en av landets fine forsteder med ryddige gater og trimmede kortklipte plener. Far i huset er forretningsmann og stresser avgårde til jobb i dress med stresskofferten på slep. Der gjør han det meget bra og tjener gode penger slik at han kan brødfø hele familien. Fruen i huset er husmorenes dronning. Hun står opp tidlig, lager frokost til hele familien, kysser mannen sin avgårde på jobb, får ungene tidsnok avgårde til å rekke bussen som tar de til skolen. Når alle er ute av huset bruker hun dagen til huslige gjøremål som rengjøring, hagearbeid og baking. Alle amerikanske husmødre har alltid fersk gjærbakst klar, og alle har alltid besøk av venninner i løpet av dagen som spiser disse flotte bakverkene. Husmoren elsker naturligvis å bake, men slapper ekstra godt av når hun sitter på kne foran rosebuskene og steller med disse. Barna består av en mørkhåret gutt som naturligvis har mange kjekke kamerater og er med i skolens fotballag, og en lyshåret slank og pen jente som er yndig, søt og populær. Begge barna gjør det godt på skolen og fyller ettermiddagene med sportslige og intellektuelle aktiviteter. Og selvfølgelig har alle familiene en hund som ikke trengs å luftes unntat når barna går ut med de om ettermiddagen Jeg har nok sett altfor mange amerikanske serier..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 3. september 2007 #9 Del Skrevet 3. september 2007 USA er et stort land; stort å stort. Kommer ann på det i forhold til Norge ja. I forhold til Russland så Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 7. september 2007 #10 Del Skrevet 7. september 2007 Ettersom tråden faktisk ligger på skråblikk og generaliseringer tillater jeg meg å generalisere litt For meg er den typiske amerikanske familien slik: Familien bor i en av landets fine forsteder med ryddige gater og trimmede kortklipte plener. Far i huset er forretningsmann og stresser avgårde til jobb i dress med stresskofferten på slep. Der gjør han det meget bra og tjener gode penger slik at han kan brødfø hele familien. Fruen i huset er husmorenes dronning. Hun står opp tidlig, lager frokost til hele familien, kysser mannen sin avgårde på jobb, får ungene tidsnok avgårde til å rekke bussen som tar de til skolen. Når alle er ute av huset bruker hun dagen til huslige gjøremål som rengjøring, hagearbeid og baking. Alle amerikanske husmødre har alltid fersk gjærbakst klar, og alle har alltid besøk av venninner i løpet av dagen som spiser disse flotte bakverkene. Husmoren elsker naturligvis å bake, men slapper ekstra godt av når hun sitter på kne foran rosebuskene og steller med disse. Barna består av en mørkhåret gutt som naturligvis har mange kjekke kamerater og er med i skolens fotballag, og en lyshåret slank og pen jente som er yndig, søt og populær. Begge barna gjør det godt på skolen og fyller ettermiddagene med sportslige og intellektuelle aktiviteter. Og selvfølgelig har alle familiene en hund som ikke trengs å luftes unntat når barna går ut med de om ettermiddagen Jeg har nok sett altfor mange amerikanske serier..... samma her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #11 Del Skrevet 5. mai 2008 Få med dere et par episoder av Simpsons Hehe, dere kan se det hverdager viasat+ fra klokken to til fire og hverdager sex til åtte (kveld)på tv3. SIMPSONS RULES. :kaffe: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #12 Del Skrevet 5. mai 2008 -Stor tv -Stor bil -Stort hus -Stor kropp -Stort selvbilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #13 Del Skrevet 6. mai 2008 stort å stort. Kommer ann på det i forhold til Norge ja. I forhold til Russland så Nei USA (9,826,630) er nå større enn Kina (9,596,960 km2), så å kalle det stort burde vel være greit? Eller å si det på en annen måte. La oss si at mitt hus er 2000kvm. Er huset mitt stort eller blir det lite dersom naboen har 4000kvm? Jeg synes det blir mye å vaske uansett om naboen må vaske mer:-) Poenget var vel neppe at USA er størst men at det på grunn av størrelsen er innbyggerne lite homogene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå