Gå til innhold

*Enigma*s dekryptering av livet.

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått beskjed om at taket må ned, og gulvet må legges på nytt. Ser ikke ut som om kjøkkeninnredningen må tas ut, men jeg er nå veldig for å få byttet den ut likevel jeg da. Jeg vil ha nytt kjøkken :Nikke: Jeg vil ha fint grått Noremakjøkken i vinkel. Jeg vil ha lysegrå, mørkegrå eller sandfarget benkeplate, og jeg vil ha de to største veggene i lys farge, også en litt kul kontrastfarge på de to kortveggene :Nikke: Det er sånn jeg ser for meg kjøkkenet foreløpig i alle fall.

Jeg har hjemmekontor nå på morgenen i dag, og det rant inn saker en liten stund. Det var enkle saker, så de var kjappe å løse. Jeg satte sakene på meg i servicedeskverktøyet vårt, svarte brukerne og lukket sakene. En liten stund etter fikk jeg mail fra sjefen om at han hadde svart på en av sakene. Jeg sendte mail tilbake om at jeg allerede hadde svart brukeren og lukket saken. Fikk da til svar: Du er alt for rask, jeg venter like godt til mandag med å ta saker først jeg. :fnise: Sikkert like greit å vente til jeg har stukket av, ellers blir det mye dobbelt opp.

Lurer litt på hvordan jeg skal klare å koble av fra jobb de neste to ukene. Jeg får jo inn all mailen på mobilen. De gangene jeg faktisk har hatt fri har det klødd i fingra etter å ta tak i sakene, jeg kommer sikkert til å få et par telefoner også. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg sikkert til å hjelpe dem også, så lenge jeg ikke trenger en pc. Jeg vet jo at det ikke er nødvendig, at jeg bør be dem om å ringe sjefen min i stedet, det bare er litt vanskelig å legge jobben helt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lære deg å si "Beklager, jeg er på ferie, men her har du et teleonnummer du kan ringe...."? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære deg å si "Beklager, jeg er på ferie, men her har du et teleonnummer du kan ringe...."? ;)

Det er jo ikke det at jeg ikke vet at jeg kan si det, eller ikke tør. Jeg bare klarer ikke legge fra meg den: Nå skal jeg hjelpe deg/fikse ting for deg/ordne opp-mentaliteten :gjeiper: Tåpelig, ikke sant? Jeg bare liker å kunne hjelpe folk, men jeg er jo egentlig bare nødt til å koble ut, hvis ikke så kommer jeg til å bli utbrent. Det er jo også veldig mye jeg ikke får gjort uten pc-en min.

Jeg har fått kamera :juhu: Et Panasonic DMC-FZ18 Jeg må lære meg å ta bilder :fnise: Jeg har aldri vært flink til det der, men med et såpass ok kamera kan jeg kanskje lære meg det også. Jeg ville ikke ha speilrefleks, ettersom jeg knapt har tatt i noe annet enn et kompaktkamera/digitalkamera totalt blottet for ekstra innstillinger osv. Lære meg å ta ok bilder før jeg skaffer meg et ordentlig dyrt og fint kamera, dette er fint nok for meg en god stund regner jeg med.

Litt synd at det er såpass stort, vurderer sterkt å kjøpe meg et lite et som jeg kan ta med på ting der det ikke er så voldsomt farlig, og der jeg ønsker å ha et lite kamera. Bare så synd at jeg tross alt er såpass nøye at hvis jeg kjøper meg et lite kamera så blir det et av de dyrere det også. Jeg er litt gadgetfreak :fnise: Jeg er veldig glad i å bruke penger, men ettersom jeg ikke akkurat driter penger så må jeg jo bare prøve å være fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp derfor du må lære deg til å si "nei". ;) Men jeg skjønner det er vanskelig. Folk spør meg om mye greier som egentlig er jobb også... Hvis venner og slikt spør om ting er det vanskelig å si nei.

Ellers har folk en tendens til å spørre "kan du anbefale en god bok?" når de finner ut at jeg er bibliotekar. Det er strengt tatt et jobbspørsmål for min del, men jeg sier jo ikke nei...

Hurra for nytt kamera. :hoppe: Anbefaler å kjøpe en fotobag hvis du ikke alt har. Sånn får du det med deg enkelt og greit. Mitt kamera er også litt stort, hadde ikke klart meg uten fotobag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Hurra for nytt kamera! Det så jo deilig stort ut da, ligger sikkert godt og stødig i henda når du blir vant til vekta!

Har selv speilrefleks (fotograf som jeg er, såklart) og når vi kjøpte nytt kamera i fjor var vi nøye på at det skulle veie lite. Nå har vi en Olympus, som er den beste speilrefleksen jeg har vært borti. Og jeg har prøvd båe Nikon og Canon!

Men Canon er best på småkameraer, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp derfor du må lære deg til å si "nei". ;) Men jeg skjønner det er vanskelig. Folk spør meg om mye greier som egentlig er jobb også... Hvis venner og slikt spør om ting er det vanskelig å si nei.

Ellers har folk en tendens til å spørre "kan du anbefale en god bok?" når de finner ut at jeg er bibliotekar. Det er strengt tatt et jobbspørsmål for min del, men jeg sier jo ikke nei...

Hurra for nytt kamera. :hoppe: Anbefaler å kjøpe en fotobag hvis du ikke alt har. Sånn får du det med deg enkelt og greit. Mitt kamera er også litt stort, hadde ikke klart meg uten fotobag.

For meg så er jo ikke pc bare jobb, det er en hobby og en livsstil ;) Jeg sier heller aldri nei til venner og familie rett og slett fordi de gjør meg tjenester når jeg trenger det. Det jeg må bli flinkere til er å ikke henge meg opp i jobben når jeg er på ferie, det er der problemet ligger. Jeg får mail på mobilen, ser at det er noe jeg kan svare på og da klør det i fingra mine etter å svare. Det er ikke sånn at det hadde vært kjempestress å svare heller, men har jeg ferie så har jeg ferie. Det er meg selv jeg må være hardest mot, ikke de stakkarene som trenger hjelp og ikke har fått med seg at jeg har ferie ;)

Må ha fotobag før jeg drar på ferie, ja. Må bare finne en jeg liker først. Hvilken har du? Jeg vil ikke ha noe alt for stort, men likevel plass til kamera og det lille dilldallet som følger med kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for nytt kamera! Det så jo deilig stort ut da, ligger sikkert godt og stødig i henda når du blir vant til vekta!

Har selv speilrefleks (fotograf som jeg er, såklart) og når vi kjøpte nytt kamera i fjor var vi nøye på at det skulle veie lite. Nå har vi en Olympus, som er den beste speilrefleksen jeg har vært borti. Og jeg har prøvd båe Nikon og Canon!

Men Canon er best på småkameraer, synes jeg.

Har du et kamera du vil anbefale av små, ikke alt for dyre digitalkameraer? Moren min trenger et og jeg synes det er vanskelig å finne et til henne. Hun blir jo også grinete når jeg finner noe galt med alle kameraene hun foreslår, men nå er jo batteritid, mulighet for noen manuelle innstillinger og god bildekvalitet rimelig viktig da , og at det ikke er alt for tregt. Forslag til kamera med maxpris 4 000,-? Har lurt litt på Canon ixus 860is. Det får rimelig gode kritikker, og har en bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er jo ikke pc bare jobb, det er en hobby og en livsstil ;) Jeg sier heller aldri nei til venner og familie rett og slett fordi de gjør meg tjenester når jeg trenger det. Det jeg må bli flinkere til er å ikke henge meg opp i jobben når jeg er på ferie, det er der problemet ligger. Jeg får mail på mobilen, ser at det er noe jeg kan svare på og da klør det i fingra mine etter å svare. Det er ikke sånn at det hadde vært kjempestress å svare heller, men har jeg ferie så har jeg ferie. Det er meg selv jeg må være hardest mot, ikke de stakkarene som trenger hjelp og ikke har fått med seg at jeg har ferie ;)

Venner og sånn er én ting, de kjenner jeg ofte godt ok til å kunne anbefale noe uten større anstrengelser, men når fremmede spør "anbefal meg ei god bok" bare fordi de finner ut at jeg er bibliotekar, da merker jeg jo at jeg blir litt sliten.

Heldigvis har jeg jobbmailen kun på jobben. Det vil si, jeg kan sikkert logge meg på via web, men det gidder jeg ikke. ;)

Har du lov til å ha mobilen avskrudd/liggende hjemme når du har ferie? Eller blir det bare enda verre?

Må ha fotobag før jeg drar på ferie, ja. Må bare finne en jeg liker først. Hvilken har du? Jeg vil ikke ha noe alt for stort, men likevel plass til kamera og det lille dilldallet som følger med kameraet.

Jeg måtte kjøpe ny da jeg kjøpte nytt objektiv, så jeg kjøpte en enkel og grei en på Claes Ohlson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og sånn er én ting, de kjenner jeg ofte godt ok til å kunne anbefale noe uten større anstrengelser, men når fremmede spør "anbefal meg ei god bok" bare fordi de finner ut at jeg er bibliotekar, da merker jeg jo at jeg blir litt sliten.

Heldigvis har jeg jobbmailen kun på jobben. Det vil si, jeg kan sikkert logge meg på via web, men det gidder jeg ikke. ;)

Har du lov til å ha mobilen avskrudd/liggende hjemme når du har ferie? Eller blir det bare enda verre?

Jeg måtte kjøpe ny da jeg kjøpte nytt objektiv, så jeg kjøpte en enkel og grei en på Claes Ohlson.

Jeg stenger da ikke av telefonen og lar den ligge hjemme når jeg kan ha gratis telefon i utlandet? ;) Det er jo heller ikke noe stort problem om de ringer, og det plager meg ikke i det hele tatt. Jeg bare konstaterte at jeg må være flink til å avvise dem, fordi jeg vet at jeg kommer til å slite med å gjøre det. Nettopp fordi at det er jo så enkelt å bare...

Jeg har ikke det helt store problemet med at fremmede spør meg om jobbting. Det er venner/familie også folk på jobb da. Det er jo folk på jobb som spør om private ting også, da er jeg en del mer restriktiv på å hjelpe til, men det hender jeg kan gi et lite tips.

Kanskje jeg skulle stikke innom Claes Ohlson da... Får se om jeg får gått på en liten shoppingrunde til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en sånn greie "må ha noe å snakke om" eller noe. Vet ikke helt. Men å tipse ukjente om bøker krever faktisk en del, alle liker jo ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Hmmm er ikke verdensmester når det gjelder kunnskap på de små kameraene, men en ting er hvertfall sikkert: Det er IKKE antall megapixler som gjør et kamera bra... Bare så det er sagt ;D er veldig usikker på hvor mange av dem som kommer med mulighet for helmanuell, altså. Fokus blir nok alltid automatisk uansett.

Forresten så hørtes kjøkkenideen din RÅkul ut, jeg tror jeg ville gått for lysegrå benkplater :) Trebenker er nemlig helt utrolig ræva sånn i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm er ikke verdensmester når det gjelder kunnskap på de små kameraene, men en ting er hvertfall sikkert: Det er IKKE antall megapixler som gjør et kamera bra... Bare så det er sagt ;D er veldig usikker på hvor mange av dem som kommer med mulighet for helmanuell, altså. Fokus blir nok alltid automatisk uansett.

Forresten så hørtes kjøkkenideen din RÅkul ut, jeg tror jeg ville gått for lysegrå benkplater :) Trebenker er nemlig helt utrolig ræva sånn i lengden.

Altså, jeg har en viss peiling da ;) jeg har hatt en del grafikk og bildebehandlig etc. under utdanninga mi, så megapixler er absolutt ikke det jeg ser på :) Helmanuell er heller ikke nødvendig, det er bare det at mange er helautomatiske, og det vil vi jo ikke ha. Men tror kanskje jeg skal kikke litt mer på Canon-kameraet. Foreløpig tror jeg det er det beste jeg har sett på til henne. Hun kan jo ikke ha et kamera med en batterilevetid på 170 bilder når kameraer flest har 210 - 250, og fortsetter vi sånn som til nå så får hun seg aldri kamera stakkar :fnise: Skjønner godt at du har bedre peiling på speilrefleks o.l Det er jo tross alt bedre hvis man er litt mer profesjonell fotograf.

Trebenker har aldri vært aktuelt, det tåler ikke nok i forhold til varme osv. Men det finnes en fin sandfarget i samme materialet som den grå jeg har lurt på. Den vil gi et litt lysere inntrykk, men jeg tror nesten jeg må se det før jeg kan bestemme meg. Har veeeeeldig lyst på mørk grå også, men redd det kan bli mørkt i kjøkkenet mitt. Tror egentlig det at jeg synes jeg har så lite kjøkken er mye fordi det er så dårlig løsning i det jeg har nå, og så dårlig utnyttelse av plassen. Hva tror du kunne vært fint som kontrastfarge? Kunne en dyprød farge være fint?

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FERIE!!! :juhu:

Jaaa!!! :hoppe:

Jeg tror det er en sånn greie "må ha noe å snakke om" eller noe. Vet ikke helt. Men å tipse ukjente om bøker krever faktisk en del, alle liker jo ikke det samme.

Ikke sant, jeg liker faktisk ikke noe særlig å få anbefalinger, nettopp fordi den som anbefaler boka kan ha totalt forskjellig smak fra meg. Nå er pappa ganske trygg sånn sett, vi har samme humor og han kjenner meg nok ganske godt. Ellers er det greit å få anbefalinger av fantasylitteratur, spesielt nå som jeg har lest en del. Da kan jeg jo bare ramse opp de bøkene og forfatterne jeg liker, så klarer de fleste som er inne i sjangeren å anbefale noe.

Dagens treningsøkt er jeg ikke spesielt fornøyd med. Jeg var sliten og ufokusert, og ting gikk liksom ikke helt min vei. Dagens treningsøkt: 30 min sykkel, 40 min styrke på bein, og til slutt 20 min AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som bibliotekar er det ikke alltid man anbefaler bøker man selv har lest eller liker, men man kan finne ut ved å ha det vi kaller "veiledningssamtale". Har til og med fått positive tilbakemeldinger fra folk. Men da blir det jo veldig jobbmodus. ;) Veldig krevende, men gøy når man lykkes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansjoni

Har ikke veldig peiling på kjøkkeninnredning og dess like, men det hørtes unektelig veldig fint ut - gleder meg til å se det ferdige resultatet

(fisker etter middagsinvitasjon :sjenert:)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig peiling på kjøkkeninnredning og dess like, men det hørtes unektelig veldig fint ut - gleder meg til å se det ferdige resultatet

(fisker etter middagsinvitasjon :sjenert:)

:fnise:

Jeg inviterer gjerne på middag når bare kjøkkenet mitt inspirerer til matlaging :)

-----

Urk, jeg trengte virkelig å sove tror jeg. Jeg la meg kl 22, da hadde jeg ligget og døset i evigheter, og måtte bare innse at det var best å legge seg. Våknet kl 07:45, men det var kun fordi telefonen min ga lyd fra seg. Ikke kan jeg ta en dusj for å våkne heller, for jeg skal til frisøren og stripe håret, og da kan jeg ikke ha helt nyvasket hår. Jeg kan jo dusje, men ikke få noe særlig vann i huet, og det er det jeg våkner av. Tror store mengder kaffe er tingen :fnise:

Deilig å ha ferie! Riktignok er det en god del som må gjøres, men jegh ar mye mer tid på å gjøre det også. Jeg kan sove litt lenger. Tviler på at jeg får masse søvn i Edinburgh, å sove på rom med mange andre er litt mer slitsomt, dessuten skal jeg jo ha mest mulig ut av turen :Nikke: Kan ikke sove bort dagen da :riste:

Litt trist at det regner første dagen i ferien min, da blir det helt klart ikke trening ute. Litt dumt det der, ettersom det kun blir kondisjonstrening i dag. Ikke villt begeistra for å gjøre det innendørs, men jeg jogger/sykler ikke hvis det regner altså. Dessuten, når man har ferie skal man jo kunne ligge i parken og lese/høre på musikk/sole seg hele dagen, DET frister ikke i regnet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Altså, jeg har en viss peiling da ;) jeg har hatt en del grafikk og bildebehandlig etc. under utdanninga mi, så megapixler er absolutt ikke det jeg ser på :) Helmanuell er heller ikke nødvendig, det er bare det at mange er helautomatiske, og det vil vi jo ikke ha. Men tror kanskje jeg skal kikke litt mer på Canon-kameraet. Foreløpig tror jeg det er det beste jeg har sett på til henne. Hun kan jo ikke ha et kamera med en batterilevetid på 170 bilder når kameraer flest har 210 - 250, og fortsetter vi sånn som til nå så får hun seg aldri kamera stakkar :fnise: Skjønner godt at du har bedre peiling på speilrefleks o.l Det er jo tross alt bedre hvis man er litt mer profesjonell fotograf.

Trebenker har aldri vært aktuelt, det tåler ikke nok i forhold til varme osv. Men det finnes en fin sandfarget i samme materialet som den grå jeg har lurt på. Den vil gi et litt lysere inntrykk, men jeg tror nesten jeg må se det før jeg kan bestemme meg. Har veeeeeldig lyst på mørk grå også, men redd det kan bli mørkt i kjøkkenet mitt. Tror egentlig det at jeg synes jeg har så lite kjøkken er mye fordi det er så dårlig løsning i det jeg har nå, og så dårlig utnyttelse av plassen. Hva tror du kunne vært fint som kontrastfarge? Kunne en dyprød farge være fint?

Dyp rød som kontrast tror jeg kan bli skikkelig kult. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Rødt og grått er veldig pent sammen! Det gir et mye mykere inntrykk enn rødt og svart f.eks, og mye renere. Hvilken farge du velger på benken må som nevnt tidligere bestemmes litt sammen med hva du velger som nøytral farge. Velger du en lys beige/kremfarget, vil jeg si den sandfargede, velger du en mer lys grå/blåhvit så tror jeg lys grå er finest. Siden skapfrontene er mørkegrå tror jeg at mørkegrå eller sort benk blir litt overkill og veldig dominerende.

Sitti og kikka litt rundt an det Canon-kameraet, og det får visst fine anbefalinger!

Vet ikke hva du er utdanna som/jobber som, så beklager, det var ikke meningen å fornærme deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...