Gå til innhold

*Enigma*s dekryptering av livet.

Fremhevede innlegg

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Synes f.eks Ida var verre, veldig påtegna øyenbryn og uttalelsen hennes: jeg vet jeg ser bra ut! *grøss* Sånne jenter orker jeg ikke.

Helt totalt og fullstendig enig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva jeg synes om hotellet enda. Ikke trådløst internett på rommet, og kabelen jeg fikk låne er vel kanskje én meter, med andre ord kan jeg ikke ligge på senga med pc-en. Har robbet minibaren, noe jeg aldri pleier å gjøre :ler: Eller...jeg har åpnet en flaske hvitvin og funnet peanøttene. ;)

Endte opp med å spise på KonTiki restaurant, en rett med kyllingfilet, ris, grønnsaker, en nydelig saus og mangosalsa. Absolutt ikke dumt, og ikke noen avskrekkende pris heller. Vinen var også god, så det var et bra valg det.

Sitter og ser dansk versjon av Paradise Hotel. Ikke akkurat voldsomt spennende, men litt lett underholdning er jo ikke å forakte. Klarte ikke finne noe annet spennende. Fatter ikke at folk melder seg på noe sånt :gjeiper:

Skrevet

bra at du likte kon tiki :tommelsmil: tror jeg har spist samme rett der faktisk, på vei hjem fra vinterferie i forrige mnd! og den var god :) klart, det er jo ikke de "store" kulinariske opplevelsene, men det er som du sier; absolutt ikke dumt :nigo:

Skrevet

god morgen i danmark! :vinke:

er det mer vår i køben enn det er i oslo? :sol:

Skrevet
god morgen i danmark! :vinke:

er det mer vår i køben enn det er i oslo? :sol:

God morgen! :) Våknet til strålende sol og deilig vårvær, men nå har det skyet til. Det er jo litt grønnere her, men det er ikke så mye varmere enn i Oslo. Bare deilig at det er tørt og ikke noe snø noen steder.

Hotellet ligger nydelig til, så det var flott å komme ut i morges, med solen osv. Kontoret ligger langs motorveien, rett ved en stor rundkjøring, så akkurat nå ser det jo ikke så flott ut når jeg ser ut av vinduet, ut på industriområder, trafikk og grått vær.

Ellers er det hyggelig å være her på kontoret. Alle er blide og trivelige og skal innom og snakke og få hjelp. Gleder meg til lunsj, kantinen her er fantastisk, skulle gjerne hatt noe lignende hjemme i Norge. Sånn rent bortsett fra at man da lett kunne lagt på seg :ler: Altså, det er sunn og god mat, men man ender opp med å spise så mye ;)

Kjenner jeg savner K, savner stemmen hans, skulle ønske han var her. Det er fortsatt leit å tenke på at han ikke kommer ned hit. Skulle så gjerne hatt en helg sammen med ham borte fra Oslo. :sukk: Jeg vet ikke når det kan bli noe av neste gang. Han sa så kjekt at vi kan jo bare reise bort når som helst, men det er ikke så enkelt. Han er svært opptatt, jeg har planer for lang tid framover og skal jo også reise bort på egenhånd, og da er det begrenset hva jeg har råd til. Så da blir det vel ikke noen tur på oss med det første.

Egentlig burde jeg vel være glad, han har vært kosete, sendt meldinger og tatt kontakt mye i det siste. Vært veldig glad, uttrykt ønske om å være med meg, avlyst andre planer og gitt uttrykk for at han har det bra når vi er sammen. Jeg er glad for det, samtidig er jeg redd for å få forhåpninger, redd for å bli skuffet, at dette bare er midlertidig. Vet jo at jeg ikke burde tenke sånn, men klarer ikke helt å la være. Skulle så gjerne visst hva han vil.... Får bare prøve å skyve sånne tanker ut av hodet og gi ham tid. Å presse ham vil ikke ha noe for seg. Han vet hvor jeg står, så får han bare få tid til å finne ut hva han selv vil.

Skrevet

:rødme: Dansker! De er så søte og koselige! "Neste gang" jeg får meg kjæreste, skal han være dansk!

Skrevet

Eh, nå har ikke jeg heeeelt det samme forholdet til danskene når jeg ikke er her i København da, caskr. Normalt har jeg kontakt med dem på telefon og mail, og da er de langt fra søte og hyggelige. De har en måte å uttrykke seg på som ikke er i nærheten av hyggelig eller høflig, snarere tvert i mot. De er uhøflige, hyler opp for ingenting, er kravstore og snakker og skriver med store bokstaver, helt unødvendig. Nå når jeg kan treffe dem og snakke med dem in persona på deres hjemmebane derimot er de hyggelige og gjør sitt ytterste for at jeg skal trives. Kan ikke si jeg har blitt imponert av danske drosjesjåfører heller, de virker uinteressert og "nekter" å forstå hva du sier uansett om du snakker engelsk eller norsk. Hotellansatte derimot er ok.

Er tilbake på hotellet allerede. Været innbød ikke til gange verken til eller fra restauranten, dermed ble det heller ingen tur på bar.

Var på Ristorante Vesuvio of Copenhagen. Restauranten i seg selv, interiøret og stemningen innbyr ikke til noen romantisk middag. Bord og stoler har litt for mye cafépreg over seg, trestoler med skinnputer, ingen duk. Det er nokså lyst i restauranten, i tillegg til et blått lys som gir mer assosiasjoner til en klubb eller et mer glorete spisested enn en italiensk restaurant.

Maten er nydelig, og prisene absolutt ikke ille. Regningen for en 3-retters middag med en 0,5 l karaffel vin kom på 611 DKK, eller 733 NOK. Forretten var finstrimlet, lufttørket oksekjøtt (strimlet så fint at det så ut som den var raspet på finsiden av en rasper),nydelige soltørkede tomater og mozzarella på en seng av rucculasalat, red rhubarbsalat og basilikum, og en lett "dressing" av olivenolje med en touch av balsamico.

Til hovedrett bestilte jeg kalvefilet fylt med skinke og fontinaost, servert med kantarell- og hvitvinssaus og dagens garnityr. Sausen var en litt kraftig tomatsaus med kantareller og tydelig smak av hvitvin. Likevel ble jeg litt skuffet over at det var en tomatsaus, ettersom jeg forbinder hvitvinssaus med noe lettere, enten laget til på samme måte som en rødvinssaus, eller med fløte. Det smakte godt, men ikke helt som forventet. Dagens garnityr var maldonsaltet småpotet, og artisjokk med fontinaost. Osten som er litt kraftig druknet litt smaken av artisjokken, og artisjokken var litt for salt etter min smak. Men kjøttet var nydelig og mørt. jeg hadde foretrukket en lettere saus og et litt annet tilbehør, men absolutt nydelig mat.

Litt ambivalent i forhold til desserten. Valgte assortimento panna cotta, som var en kald sjokolade-panna cotta og en tradisjonell panna cotta. Sjokolade-panna cottaen var jo god, men i mitt tilfelle litt unødvendig. Den var for fast og lys til å være som en sjokoladepudding. Den var god, men litt intetsigende kanskje, og ikke lett og luftig nok til å helt falle i smak. Den tradisjonelle panna cottaen var nydelig, med et helt perfekt karamellokk, som ikke ga etter før man ga den et lett slag med skjeen, og masse ekte vanilje. Mens den fortsatt var varm var den også akkurat passe flytende. Dessverre smakte jeg bare så vidt på den før jeg spiste sjokolade-panna cottaen, noe som førte til at den var blitt godt avkjølt innen jeg ga meg i kast med den for alvor. Det ødela noe av opplevelsen, dessverre. Jeg kunne jo spist den tradisjonelle først, men jeg gjør som Vanessa Williams: Save the best for last :ler:

Restauranten skal ha skryt for godt utvalg i vin på karaffel, da både i 0,25 l og 0,5 l. Jeg valgte en Pinot Grigio, som var god, og passet bra til alle rettene. Hadde jeg visst at hvitvinssausen var tomatbasert hadde jeg kanskje valgt en lett rødvin eller en rosévin i stedet, men var smakfull nok til at den ikke druknet i sausen. Jeg foretrekker også rosévin eller hvitvin til kalv, da kjøttet er såpass lyst at en rødvin lett kan drukne det. Det kan man jo også si om sausen, som var såpass kraftig at hadde det ikke vært for osten og skinken kunne den fort blitt for kraftig for det lette, lyse kalvekjøttet.

Ristorante Vesuvio of Copenhagen er absolutt et sted jeg kan anbefale å gå innom hvis man vil spise italiensk i København. Det er ikke en romantisk restaurant, da finnes det bedre alternativer, men maten er god, porsjonene passe rause og prisnivået er hyggelig. Jeg vil absolutt anbefale å gå for pizza eller fiske- og kjøttretter. Pastaen så litt kjedelig ut (men for all del god), porsjonen var kanskje i minste laget, og ble dessuten servert uten parmesan som jeg synes er et must. Pizzaene så helt nydelige ut, luktet også aldeles nydelig, og porsjonen var raus.

Servicen var helt grei, når man går ut alene legger man ekstra merke til sånt, og som jente er det ofte en fordel at kelneren er mannlig. Jeg er godt vant fra å gå ut i Edinburgh, og ble også svært godt vant da jeg var 14 dager på Algarvekysten i sommer. Skotter er generelt veldig hyggelige, og på Algarvekysten gikk jeg ut alene, jente, kledd for å gå på byen, og de mannlige kelnerne var svært oppmerksomme, lett flørtende og serviceinnstilte. I wonder why :ler:

Her hadde jeg en kvinnelig servitør som jeg helt sikkert hadde sagt ga god service dersom jeg hadde hatt selskap, men ettersom jeg var aleine ble hun ikke fullt oppmerksom nok.

Vurderer å tappe et varmt bad, sette på musikk fra pc-en og finne hvitvinen i minibaren. Er litt usikker på om mer vin vil være en god idé ettersom jeg godt merker den karaffelen med vin i hodet. Samtidig har jeg lyst til å kose meg, slappe av, skyve tunge tanker unna. Det er ingenting spennende på tv, jeg kan ikke ligge på senga med laptopen, og jeg orker ikke finne en bar nå.

Skrevet

takk for at du skrev så deltajert og bra fra restuaranten! det høres sikkert litt psyko ut, men it made my day! :tommelopp:

du skriver veldig bra altså, det var kanskje ikke hensikten, men jeg kunne godt tenkt meg å lese restaurantanmeldelser skrevet i "den" stilen.

du sover vel nå, så er egentlig bare innom for å ønske deg en god natt. håper du koste deg i kveld, om du valgte TV eller badekar!

sov godt :sove:

Skrevet

Det var hyggelig sagt av deg, LekeHusmor. Jeg landet på badekar, hvitvin, bok og musikk. Det manglet bare hyggelig selskap i badet, så hadde kvelden vært perfekt :ler: Ikke det, jeg blir så utrolig rastløs hvis jeg sitter aleine i badekaret. Det blir for varmt og kjedelig og ja... Må ha selskap! :Nikke:

Nå synes jeg jo nesten det er litt synd å skulle dra hjem. Selv om jeg er her aleine var det kjipt å pakke kofferten i morges. Riktignok skal det bli deilig å komme hjem og få trent igjen, men det er så deilig å legge seg i en nyoppredd seng og slippe å lage mat selv.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Synes du er mye flinkere til å skrive enn mange restaurant anmeldere, så kanskje du skulle begynne med det istedet for jobben du har nå. Få betalt for å spise på restaurant liksom, det hadde ikke vært å forakte :fnise:

Skrevet

Æsj, gutter er teite! Humøret mitt som egentlig var helt ok dalte plutselig 14 hakk. K begynte å snakke om at det var jo egentlig bra at han hadde avlyst Købenturen tidligere, for nå var han jo sjuk.... Javel... Jeg vil egentlig ikke høre mer om den, og jeg trenger ikke enda en lame sånn: det er jo egentlig bra at det ble som det ble-tirade fra ham om denne turen.

Så finner jeg ut at han har billetter til U2, gir ham en spøkefull kommentar fordi jeg er misunnelig, og jeg får hele rekka om guttetur osv. Jeg vil da ikke høre sånt!

Det virker jo bare som om han kan dra på tur med alle andre, men ikke meg.... Han har jo foreslått for J at han kan være med til Australia i høst også... Æsj, føler meg litt teit som tenker sånn, men det blir så inmari sårt. Jeg føler meg ikke så veldig prioritert at det gjør noe. Barnslig? Helt sikkert, men det driter jeg i. Inviter meg med på en tur for å gjøre noe koselig da.... :sur:

Skrevet

Nei, ikke barnslig. Hvem trenger hele rekka om guttetur? :kjefte:

Nyyyydelig formidling (jeg er ganske opptatt av formidling) av restaurantopplevelsen, du skulle vært matskribent. Skjønner at du har spist ute en vinternatt før, jeg hadde vel bare gaflet i meg og dette var digg, liksom.

God tur hjem igjen, eller hvis du er hjemme; :velkommen: tilbake, og god helg!

Skrevet

forstår deg godt jeg. at han ikke ser det selv egentlig, at du ikke er så sabla interessert i å høre om alle andre turer han planlegger når han ikke planlegger noen med deg.

:hug:

god tur hjem/velkommen hjem!

Skrevet

Jeg ELSKER mat, og er veldig opptatt av hvordan den beskrives i menyen, hvordan beskrivelsen passer med det du får servert, hvordan smakene passer sammen, hvordan vinen passer til maten osv. Morsomt at dere likte beskrivelsen min da :) Det kommer nok flere etterhvert, bare jeg finner noen spennende restauranter å skrive om. :ler:

Sitter nå fortsatt her og suller for meg selv. Flyet går kl 19:30 i kveld, og jeg har store planer om å sette meg på A Hereford Beefstouw på flyplassen og spise biff og drikke vin :nigo: Så må jeg jo også kikke litt rundt i tax free osv, tror ikke det blir noe problem å slå i hjel tid.

Fatter ikke at K ikke skjønner selv at jeg ikke vil høre. Fortalte ham det jeg, at jeg var jo så klart misunnelig og hadde faktisk ikke lyst til å høre. Nevnte ikke at jeg synes det er sårt at han og jeg ikke skal reise noe sted da. Gidder ikke, men han fikk ikke lov å si at jeg var "teit" som spiste god mat i går, og skulle spise kalvefilet på A Hereford Beefstouw i dag altså. For det var ikke MIN skyld at han ikke var her nede. Det svarte han ganske enkelt ikke på :gjeiper:

Begynner å bli rastløs nå. Skal jo reise om noen timer ;) Skal bli litt godt å komme hjem også, selv om leiligheten er bomba. Skal jo ha tupperwareparty på onsdag, så da må den se noenlunde ok ut før jentene kommer. Tipper jeg får nok å gjøre med rydding, vasking og trening i helga. Heldigvis rekker den aldri å bli så for jævlig som den av og til har vært, fordi K er innom med jevne mellomrom.

Funderer litt på hva jeg skal lage av mat på onsdag. Egentlig har jeg ikke godt av å spise alle sånne ting som er så inmari lettvint å lage, og som kan halvveis lages i stand på forhånd. Lasagne osv. er jo så greit, det kan man halvsteike dagen før. Vel, jeg kommer nok på noe.

Skrevet

du kan jo lage mousakka? eller er det like "ille" for deg?

eller.. så kan du jo lage en salat av noe slag da. med serranoskinke f.eks, så kan du ha oppi oliven, kapers og masse digg og bruke pesto/aioli som dressing ellernoe :)

Gjest Grafica
Skrevet

Apropos moussaka, du skylder meg en opskrift Lekis :P

Skrevet
du kan jo lage mousakka? eller er det like "ille" for deg?

eller.. så kan du jo lage en salat av noe slag da. med serranoskinke f.eks, så kan du ha oppi oliven, kapers og masse digg og bruke pesto/aioli som dressing ellernoe :)

Alt med hvetemel er håpløst...så ting man må/bør servere brød til for å få mat ut av det, eller sauser med hvetemel i osv. styrer jeg unna... Og salat er ikke like mettende når jeg ikke kan ha pasta eller lignende i. Er veldlig lite glad i dressinger selv også, så jeg tror det fort kunne bli litt kjedelig. :ler: Neida, jeg har et par ideer, må bare se hva jeg gidder og hva jeg kan få handlet inn osv. Skal jo være litt sånn at jeg har lyst på det også ;) Er litt matlei for tida.

Skrevet

Møkkadag, sitter egentlig bare og venter på at den skal bli enda verre. Føles som om jeg har lagt på meg 10 kg på de dagene jeg har vært i København, 3 dager med masse god mat og vin og null trening er ikke helt bra for meg kjenner jeg. Er trøtt, sliten og småsjuk, jeg tåler virkelig ikke å fly, har mest lyst på en kveld på sofaen med pizza, vin, sjokolade/godteri (så jeg blir enda feitere) og film. Vil helst bare trekke dyna over hodet og si at jeg ikke er hjemme. Det frister absolutt ikke å pynte seg og prøve å være hyggelig på "date" i dag.

Er litt motvillig mot å kalle det date også i grunnen. Aner ikke hvilke planer eller intensjoner han har. Må rydde opp her, vin- og spritflasker flyter fortsatt etter festen, jeg må rydde bort oppvasken jeg tok før jeg dro, men som jeg aldri orket å rydde vekk, har klær fra alt for mange klesvasker som må ryddes vekk, og først en klesvask som må henges opp før jeg setter på ny og så må den henges opp også. Jeg er SÅ motivert i dag... urk!

Skrevet

blææ så dritt å føle seg sånn! :dry:

husarbeid er kanskje det absolutt kjipeste å gjøre når man er i sånt humør/sånn form.. håper du finner motivasjonen etterhvert, og føler deg litt bedre snart!

Gjest lucy d-.-b
Skrevet (endret)
Er trøtt, sliten og småsjuk, jeg tåler virkelig ikke å fly, har mest lyst på en kveld på sofaen med pizza, vin, sjokolade/godteri (så jeg blir enda feitere) og film. Vil helst bare trekke dyna over hodet og si at jeg ikke er hjemme.

:nei: Fy fy, pizza får du ikke lov til, da føler du deg bare enda verre fordi magen blir vond. Og selv om du kanskje lager glutenfritt, nei nei, hvis du først skal daffe hjemme lag noe som du i allefall føler deg litt mer opplagt av.

Ellers virker det jo som om du hadde en fin tur, men man blir jo innmari sliten av å fly, og det tipper ofte min tid etter en reise også. Du får sikkert en fin kveld, men det er ikke alltid like lett å holde seg positiv når man egentlig føler seg i dårlig form.

Det blir i allefall bra med trening i morgen :nigo:

edit: liten kokk som snek seg inn, han skulle ikke være med

Endret av lucy d-.-b
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...