Gå til innhold

*Enigma*s dekryptering av livet.

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Tåler ikke du heller hvetemel?? Så deilig å høre! (unnskyld uttrykket, selvfølgelig er det ikke det, men man kan føle seg litt alene om det noen ganger).

Jeg har ikke fått det bekreftet av lege, men jeg har funnet ut av det selv etter å ha slitt med magen lenge.

Hvordan er det for deg? Har du fått det bekreftet, eller merker du det bare på magen?

Ingen fare, jeg tok det ikke ille opp ;) Skjønner hva du mener :) Jeg har ikke glutenallergi, hvis det er det du mener med å få det bekreftet. Noen annen måte er det jo ikke å få det bekreftet på sånn sett, matintolleranser er vanskelige greier. Men jeg har vært hos legen for problemet, og hun har sagt at når det er det jeg reagerer på, så må jeg bare holde meg unna. Det er ikke tvil om at det er det som gjør det, og jeg kan spise spelt, men kaker, vanlig brød og da pizza, pasta osv. reagerer jeg på. Det er fryktelig kjipt, men sånn er det nå bare. Det kan gå over, men jeg har hatt problemet i over et år nå, så jeg har ikke helt troen på at det skjer. Jeg kan spise andre kornsorter, havre, bygg og rug så jeg er jo heldig sånn sett, som slipper å leve på glutenfri diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendigvis glutenallergi. Svigermor tåler ikke hvetemel, men ikke pga gluten. Hun har konvertert til speltmel og det går veldig fint, men hun merker det med en gang hun spiser litt hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis glutenallergi. Svigermor tåler ikke hvetemel, men ikke pga gluten. Hun har konvertert til speltmel og det går veldig fint, men hun merker det med en gang hun spiser litt hvetemel.

Nei, det var jo akkurat det jeg sa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare, jeg tok det ikke ille opp ;) Skjønner hva du mener :) Jeg har ikke glutenallergi, hvis det er det du mener med å få det bekreftet. Noen annen måte er det jo ikke å få det bekreftet på sånn sett, matintolleranser er vanskelige greier. Men jeg har vært hos legen for problemet, og hun har sagt at når det er det jeg reagerer på, så må jeg bare holde meg unna. Det er ikke tvil om at det er det som gjør det, og jeg kan spise spelt, men kaker, vanlig brød og da pizza, pasta osv. reagerer jeg på. Det er fryktelig kjipt, men sånn er det nå bare. Det kan gå over, men jeg har hatt problemet i over et år nå, så jeg har ikke helt troen på at det skjer. Jeg kan spise andre kornsorter, havre, bygg og rug så jeg er jo heldig sånn sett, som slipper å leve på glutenfri diett.

Det er akkurat det samme som meg! Legen sa hun ikke kunne hjelpe meg mer og at jeg selv måtte finne ut av hva jeg reagerer på og hva jeg ikke reagerer på. Så nå holder jeg med konsekvent unna hvetemel og rene melkeprodukter. Ganske kjedelig til tider..

Så jeg gjør det samme. Spiser bare spelt, men kan også spise havre, rug o.l. Foretrekker spelt da, så jeg har funnet verdens beste oppskrift på speltbrød, som jeg lager et par ganger i uka. *si ifra hvis du vil ha*

Eller, altså den er god, men det beste er at den er helt fantastisk enkel. Er gjort på en-to-tre :)

Savner kaker da.. Kjøper noe speltkjeks på helsekosten, og kan jo så klart spise kaker med mandelbunn. Men allikevel.

Kom bare med tips om gode alternativer, så skal jeg gjøre det samme! :)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat det samme som meg! Legen sa hun ikke kunne hjelpe meg mer og at jeg selv måtte finne ut av hva jeg reagerer på og hva jeg ikke reagerer på. Så nå holder jeg med konsekvent unna hvetemel og rene melkeprodukter. Ganske kjedelig til tider..

Så jeg gjør det samme. Spiser bare spelt, men kan også spise havre, rug o.l. Foretrekker spelt da, så jeg har funnet verdens beste oppskrift på speltbrød, som jeg lager et par ganger i uka. *si ifra hvis du vil ha*

Eller, altså den er god, men det beste er at den er helt fantastisk enkel. Er gjort på en-to-tre :)

Savner kaker da.. Kjøper noe speltkjeks på helsekosten, og kan jo så klart spise kaker med mandelbunn. Men allikevel.

Kom bare med tips om gode alternativer, så skal jeg gjøre det samme! :)

God natt!

Vil veldig gjerne ha oppskrift på speltbrød. Har bare funnet ett i butikken som jeg liker. Bakers naturlig sunt spelt fullkorn. Men det er virkelig godt også. Det holder seg utrolig godt, og er veldig lett og luftig. Likevel blir man jo litt lei, også er hjemmebakt brød ekstra godt da :sikle:

Har dessverre ikke så mange tips om alternativer. Jeg holder meg rett og slett bare unna. Kaker og kjeks osv. har egentlig aldri vært noen big deal for meg, selv om det er trist å ikke kunne spise noe særlig når jeg får det servert i selskap. Som regel ender jeg opp med å spise bittelitt, f.eks for ikke å skuffe moren min. Hun vet jo egentlig at jeg ikke tåler, men hun glemmer det til stadighet, så må jeg minne henne på det og det er utrolig kjipt. Må prøve å få banket inn i henne at hun gjerne kan lage/servere noe annet som jeg også kan spise.

Har du tips til noe som er godt så tar jeg gjerne i mot det altså :Nikke: Så lover jeg å dele med deg hvis jeg finner noe genialt :)

Kom forresten på at 2 av toro sine kakemikser er uten hvetemel. Langpanne sjokoladekake og lys muffinsmiks. I tillegg er menuett toffeekake kake med mandelbunn.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha oppskrift på speltbrød og! :vinke:

Jeg også :Nikke:

Tror ikke hvetemel er så spesielt sundt for kroppen egentlig, og prøver å holde meg unna som best det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne si: -God morgen! men det er ikke noen god morgen. Det er tungt å stå opp når man egentlig helst vil bli under dyna, men det er jo heller ikke noe å trakte etter, det ligger ingen der som kan holde meg med selskap. Noen dager er det verre å være singel enn andre, og nå har jeg jo mistet sengekompisen min også. Orker ikke finne noen ny, stoler ikke nok på kompisene mine, en fremmed er uaktuell.

Leser artikkelen Lykkelig som singel i magasinet og fnyser, det finnes jo ikke innhold i den. Tåpelig artikkel! Ikke ofte jeg gidder å lese artiklene i magasinet, men i dag traff overskriften meg. Drittdag! Oppdaget at jeg glemte ipoden min på treningssenteret i går, heldigvis fant pt-en min den, eller tidligere pt-en min da. Har ikke råd til pt-timer på en stund nå. Men jeg fikk ikke musikk i morges, og fram til jeg kom igjennom på treningssenteret var jeg bekymret, tenk om noen hadde tatt den.

Er frossen, sliten, lei av å være aleine. Flørten min er for langt unna, og begynner å irritere meg. Noe av det han sier og gjør blir bare feil. Minner meg om irriterende bekjentskaper som jeg nå har minst mulig kontakt med fordi de mangler enkelte sosiale egenskaper. Jeg vet jeg er slem, han er egentlig veldig søt, bare har fått litt overdose i det siste. Samtidig lengter jeg etter oppmerksomheten hans når vi ikke snakker sammen. Trenger noen som får meg til å smile.

I det minste sier han ikke: -Smile! Det verste jeg vet er når jeg kommer i kontakt med briter, og de sier: -Smile! når de ser meg. Jeg vet jeg ser alvorlig og utilnærmelig ut når jeg ikke smiler, men kan de ikke si noe som får meg til å smile da hvis de bryr seg. Ikke bare oppfordre meg til å smile når jeg ikke har noe å smile for. Dessuten minner det meg om han jeg aldri kan få. Han sa alltid det når han så meg, og jeg var nedfor, men han tok seg som regel tid til å finne ut hva som var galt også. Og den dagen han fikk vite at det var slutt mellom kjæresten min og meg: -I think you need that hug now, right? Jeg hadde ikke lyst til å slippe...

Usj, dumt å rippe opp i gamle minner. Vil ikke, orker ikke, skulle hatt piano i leiligheten. Da jeg var yngre og bodde i barndomshjemmet var pianoet terapi. Pianoet og nabopusen, som nærmest bodde hos oss. Pianoet fordi da kunne jeg bli lost i musikken, pusen fordi hun var så glad for å se meg, og ga meg en viss dose kjærlighet i den grad en liten pus kan gjøre det. Lå på fanget mitt og malte, lot meg begrave nesen i pelsen hennes og brydde seg ikke om tårene mine, selv om hun ble våt. Bare gned hodet sitt mot ansiktet mitt, malte og begravde klørne i lårene mine.

Nå er det treninga som er terapi, men i kveld er det steptime, da må jeg konsentrere meg til en viss grad. Kan ikke bare la tankene flyte, selv om det nok er det som ville fungert best i dag. Forhåpentligvis blir jeg så sliten både mentalt og fysisk av timen at jeg ikke klarer å deppe når jeg er ferdig. Men det er lenge til, ikke før i kveld, og foran meg har jeg en lang dag på jobb. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da.. trist å høre at du har hatt en slik dårlig morgen. De kommer dessverre en gang i blant. Det beste rådet jeg kan gi er at du lar deg selv få lov til å være i dårlig humør (så langt det er mulig på jobb), for da får man det i hvert fall ut av systemet.

Det hjelper på meg i hvert fall. Klag til deg selv, klag til KG, og vær sur. Også føles det deilig etterpå for da har man fått ut alt helt til neste gang.

Det er i hvert fall helt normalt å føle det sånn! (så fremt jeg e normal, jeg kjenner meg i hvert fall veldig igjen i det du sier).

Også vil jeg takke for tips ang. toro-poser! Jeg eeelsker kaker og muffins, så det satte jeg superpris på. Ante virkelig ikke at de ikke bruker hvetemel i de.

Jeg kan sende deg oppskrift på speltbrød på pm så snart jeg får tid (hektisk dag på jobb). Det er utrolig godt med nybakt brød som er så enkelt å lage. For tro du meg, jeg er ingen baker :) Elsker de Bakers-brødene jeg også, men uheldigvis selger de dem ikke her jeg bor nå. Men hver gang jeg er hjemme er det selvfølgelig bare det brødet jeg spiser.

Tips fra meg: er du glad i pasta selger de speltpasta på Helsekosten. De selger det i noen Rimi-butikker i Oslo-området også. Det var det eneste jeg kom på i farta, men skal gi lyd fra meg om jeg oppdager noe mer!

Håper du får en fin dag på jobb til tross for den dårlige starten! :klem:

Ofte er det ikke så fælt med en dårlig start, for da kan det på mange måter bare gå oppover i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også :Nikke:

Tror ikke hvetemel er så spesielt sundt for kroppen egentlig, og prøver å holde meg unna som best det går.

Da skal jeg sende pm til deg også så fort jeg får tid :) Jeg vet i hvert fall at hvetemel er ganske tungt fordøyelig. Så kroppen må jobbe hardt med det. Og så mye brød vi spiser i dette land, så kan det kanskje være dårlig for kroppen i lengden ja.. Så bra du tar forhåndsregler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser artikkelen Lykkelig som singel i magasinet og fnyser, det finnes jo ikke innhold i den. Tåpelig artikkel! Ikke ofte jeg gidder å lese artiklene i magasinet, men i dag traff overskriften meg.

Den var kjempedårlg. Har forsøkt å lese disse magasinartiklene innimellom, men de er noe av det dårligste jeg har lest... "Magasin" my arse...

I det minste sier han ikke: -Smile! Det verste jeg vet er når jeg kommer i kontakt med briter, og de sier: -Smile! når de ser meg. Jeg vet jeg ser alvorlig og utilnærmelig ut når jeg ikke smiler, men kan de ikke si noe som får meg til å smile da hvis de bryr seg. Ikke bare oppfordre meg til å smile når jeg ikke har noe å smile for.

:sur: Slikt er irriterende. Jeg har en del bilder av meg selv hvor jeg ikke smiler, og har fått høre at jeg ser sur eller sint ut på dem. Uhm... Man trenger ikke være sur eler sint fordi man ikke smiler! Man kan f. eks. bare være avslappet. Og, jeg gidder virkelig ikke smile bare for å smile. Skal jeg smile, skal det komme naturlig. Kunstige, falske smil har jeg ikke noe til overs for.

Dessuten minner det meg om han jeg aldri kan få. Han sa alltid det når han så meg, og jeg var nedfor, men han tok seg som regel tid til å finne ut hva som var galt også. Og den dagen han fikk vite at det var slutt mellom kjæresten min og meg: -I think you need that hug now, right? Jeg hadde ikke lyst til å slippe...

:kose:

Vet alt om å ikke kunne få den man vil ha. Det er frustrerende og vondt. Selv trives jeg egentlig som singel, men jeg vet også at hadde han sagt han ville a meg hadde jeg hoppet inn i armene hans. :sukk:

Usj, dumt å rippe opp i gamle minner. Vil ikke, orker ikke, skulle hatt piano i leiligheten. Da jeg var yngre og bodde i barndomshjemmet var pianoet terapi. Pianoet og nabopusen, som nærmest bodde hos oss. Pianoet fordi da kunne jeg bli lost i musikken, pusen fordi hun var så glad for å se meg, og ga meg en viss dose kjærlighet i den grad en liten pus kan gjøre det. Lå på fanget mitt og malte, lot meg begrave nesen i pelsen hennes og brydde seg ikke om tårene mine, selv om hun ble våt. Bare gned hodet sitt mot ansiktet mitt, malte og begravde klørne i lårene mine.

Man skulle hatt en katt... :sukk:

Nå er det treninga som er terapi, men i kveld er det steptime, da må jeg konsentrere meg til en viss grad. Kan ikke bare la tankene flyte, selv om det nok er det som ville fungert best i dag. Forhåpentligvis blir jeg så sliten både mentalt og fysisk av timen at jeg ikke klarer å deppe når jeg er ferdig. Men det er lenge til, ikke før i kveld, og foran meg har jeg en lang dag på jobb. :sukk:

Jeg skal også trene i kveld. Fikk ikke trent verken på mandag eller i går. I går løpt jeg fra jobb, til lege, til fysioterapi, til korøvelse... Så da ble det ikke noe tid til trening. Men i dag SKAL jeg. Tror jeg skal trene litt ellipsemaskin og sånn først, og så kanskje svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff da.. trist å høre at du har hatt en slik dårlig morgen. De kommer dessverre en gang i blant. Det beste rådet jeg kan gi er at du lar deg selv få lov til å være i dårlig humør (så langt det er mulig på jobb), for da får man det i hvert fall ut av systemet.

Det hjelper på meg i hvert fall. Klag til deg selv, klag til KG, og vær sur. Også føles det deilig etterpå for da har man fått ut alt helt til neste gang.

Det er i hvert fall helt normalt å føle det sånn! (så fremt jeg e normal, jeg kjenner meg i hvert fall veldig igjen i det du sier).

Også vil jeg takke for tips ang. toro-poser! Jeg eeelsker kaker og muffins, så det satte jeg superpris på. Ante virkelig ikke at de ikke bruker hvetemel i de.

Jeg kan sende deg oppskrift på speltbrød på pm så snart jeg får tid (hektisk dag på jobb). Det er utrolig godt med nybakt brød som er så enkelt å lage. For tro du meg, jeg er ingen baker :) Elsker de Bakers-brødene jeg også, men uheldigvis selger de dem ikke her jeg bor nå. Men hver gang jeg er hjemme er det selvfølgelig bare det brødet jeg spiser.

Tips fra meg: er du glad i pasta selger de speltpasta på Helsekosten. De selger det i noen Rimi-butikker i Oslo-området også. Det var det eneste jeg kom på i farta, men skal gi lyd fra meg om jeg oppdager noe mer!

Håper du får en fin dag på jobb til tross for den dårlige starten! :klem:

Ofte er det ikke så fælt med en dårlig start, for da kan det på mange måter bare gå oppover i løpet av dagen :)

Toroposene er fine ja, men det er bare akkurat de to som er glutenfrie. Men i de lyse muffinsene kan man jo tilsette bær eller kakao eller sjokobiter osv. alt ettersom hva slags smak man vil ha i dem, og sjokoladekake er jo alltid en vinner ;) Tror jeg må tipse mamma om dem også, så hun kan spesiallage til meg. Litt greit å slippe å knote med egne oppskrifter osv.

Speltpasta tror jeg de har på Centra på Majorstuen også, må sjekke der og finne ut hva som er billigst, helsekosten eller Centra. Det har gått rimelig greit med fullkornspasta ettersom jeg spiser så lite av det, men tror jeg skal prøve noe annet, for jeg er ikke helt god i magen etterpå.

Nei, verre håper jeg da inderlig ikke det kan bli ;) Men det kan jo i grunnen det, for jeg kan jo ende opp med å krangle med brukere. Blir så irritert på enkelte som er totalt hjelpeløse. Det er ikke min jobb å fly rundt å omtrent passe på at det er papir i alle skuffene i printeren altså, men det virker som om enkelte forventer det.

Ellers venter jeg bare på at dagen skal være over. Har fått pakke fra H&M da i dag, men redd for at jeg har en sånn stygg&feit-dag, så vet ikke om jeg tør prøve klær. Tror bare jeg i størst mulig grad skal gjemme meg unna, reise på steptreninga og la dagen gå. Trenger mest av alt en klem av en god venn, men har ingen i nærheten :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Har ikke så mye fornuftig å si, annet enn at det går over. Men det er godt å ha en dagbok i slike stunder, så man får det ut :)

Når jeg har stygg&feit dag pleier jeg bare å se og kjenne på plaggene, for jeg tør ikke prøve. Men det er veldig deilig å bare se på de nye klærne og så brette dem pent sammen og legge i skapet, og vite at de ligger der og venter på deg!

:kaffekopp: <-deilig kopp med te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Har ikke så mye fornuftig å si, annet enn at det går over. Men det er godt å ha en dagbok i slike stunder, så man får det ut :)

Når jeg har stygg&feit dag pleier jeg bare å se og kjenne på plaggene, for jeg tør ikke prøve. Men det er veldig deilig å bare se på de nye klærne og så brette dem pent sammen og legge i skapet, og vite at de ligger der og venter på deg!

:kaffekopp: <-deilig kopp med te

Veldig greit å få det ut ja. Tror ikke jeg skal ta sjansen på å prøve noe i dag. Bare se på det, at jeg synes fargene er ok og sånn, også vente til i morgen eller noe sånt med å prøve.

Når du snakker om te, fikk fryktelig lyst på twinnings chai te med kanelstang og honning oppi. Tror jeg skal lage det når jeg kommer hjem. Dessuten må jeg få kjøpt inn 2 pakker, en pakke til hjemme, for den er nesten tom, og en til å ha på jobb. Tror jeg skal kjøpe inn en pakke kanelstenger og et glass honning til jobb også, så har jeg noe godt å kose meg med på sånne drittdager som dette. Kanskje det fører til at jeg er litt snillere mot brukerne på sånne dager også :fnise:

Rett før jeg ber sjefen om å få gå hjem, rett og slett fordi jeg ikke tror jeg klarer å være snill stort lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ellers venter jeg bare på at dagen skal være over. Har fått pakke fra H&M da i dag, men redd for at jeg har en sånn stygg&feit-dag, så vet ikke om jeg tør prøve klær. Tror bare jeg i størst mulig grad skal gjemme meg unna, reise på steptreninga og la dagen gå. Trenger mest av alt en klem av en god venn, men har ingen i nærheten :tristbla:

Uff.. Håper det hjelper med noen sånn :klem::klemmer::kose:

Pakke fra H&M er alltid en winner :) Men ja, kanskje en idé å vente med prøvingen til humøret er bedre. Kanskje etter en kopp te i sofaen hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Håper det hjelper med noen sånn :klem::klemmer::kose:

Pakke fra H&M er alltid en winner :) Men ja, kanskje en idé å vente med prøvingen til humøret er bedre. Kanskje etter en kopp te i sofaen hjemme?

Takk :)

Pakke fra H&M er bra ja :) Ser av bestillingen min at jeg har bestilt mye rødt, det ligner da ikke meg? Vanligvis går det i svart, svart, mer svart og kanskje litt lilla. Jeg er veldig glad i rødt da, men det er ikke så ofte jeg bestiller det likevel. Tror det blir bra med litt nye klær, selv om jeg egentlig burde spart pengene mine til Islandsturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...