Gå til innhold

*Enigma*s dekryptering av livet.

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Det ble nå en halvtimes joggetur også. Ikke verdens beste trening i dag, men bedre enn ingenting. I morgen er det energy step, skal prøve å få trent litt styrke først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kjøpt en Samsung 40". Den kom på døra akkurat nå :juhu:

Sitter her og sikler omtrent når jeg hører om middagen din i går. Har du oppskrift på selve kyllinggryten også? Selv bestilte jeg fra Spice i dag. Holdt på å sulte ihjel før jeg fikk maten, men fikk den til halv pris også da ettersom de brukte 1 t 20 min på å levere. Gud bedre jeg var sur, lot det ikke gå ut over dem da, klaget til en kompis bare. Jeg blir seriøst grinete hvis jeg blir for sulten.

Lurer på om jeg kanskje skal stikke ut og få meg en liten treningstur. Har litt dårlig samvittighet på grunn av crappy indisk mat og manglende trening i dag. 30 - 40 min sykling hjem holder ikke.

Grattis med ny tv! Siden den er 40" skjønner jeg at du trenger hjelp med å sette den på plass. ;)

Kyllinggryte, hjemmelaget og improvisert as we went along:

1 hel kylling (min var 1,5 kg), delt i åtte deler (http://www.chow.com/stories/10080)

Kyllingraft: Skyll kyllingskroget nøye i kaldt vann til det blir helt klart, ha i ei stor gryte med selleri, løk, gulrot, laurbærblad og pepper, ikke salt! Kokes i 1-1,5 time, skum av underveis. Sil av først gjennom vanlig hullsil, deretter gjennom et kjøkkenhåndkle slik at den blir helt klar.

Gulrot

Selleri

En drøss hvitløksfedd med skall

1 pose sjalottløk

Vårløk

1 liten potte frisk timian

Bestem grønnsaksmengde ut fra hvor stor ildfast form du har. Skjær grønnsakene, bortsett fra hvitløken, i biter og dekk bunnen. Spre over hvitløksbåtene, fremdeles med skall på (på denne måten setter du ikke en kraftig hvitløkssmak på hele retten). Hell på 1-2 dl med hvitvin og ca like mye av den gode kyllingkraften du har laget. Væsken bør dekke grønnsakene. Klipp fersk timian over. Gni kyllingstykkene inn med grovsalt og nykvernet pepper (gjerne sitronpepper hvis du har), og brun i olje i stekepanne. Legges oppå grønnsakene. Stekes i ovnen på 180 grader til det kommer klar kraft ut av kyllingen. Hvis det er stor forskjell på stykkene har du de minste i ovnen litt etter de andre. Serveres med stekte potetbåter og tzatsiki. Lykke til og velbekomme! Jeg elsker mat...!

Akkurat nå står det i ovnen gorgonzola- og ricottafylte cannelloni med kjøttsaus over. Gratineres til slutt med norvegia... *sukk* Gleder meg!

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten fra Spice, spesielt den indiske er så som så, i tillegg til at det ikke akkurat er sunt, derfor crappy indisk mat. Hvit ris og naanbrød er ikke det sunneste man kan spise. Men valgte i det minste en rett med masse grønnsaker i, og de bruker bra kyllinkjøtt der. Bare skuffer meg litt at maten er så ekstremt tam der, bestiller man på nett kan man ikke alltid velge styrkegrad.

Aha, Spice, ja. Definitivt crappy indisk mat. Smaker ikke noe av den heller. :( De var faktisk ikke så ille for noen år siden, men nå... Ugh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny tv! Siden den er 40" skjønner jeg at du trenger hjelp med å sette den på plass. ;)

Kyllinggryte, hjemmelaget og improvisert as we went along:

1 hel kylling (min var 1,5 kg), delt i åtte deler (http://www.chow.com/stories/10080)

Kyllingraft: Skyll kyllingskroget nøye i kaldt vann til det blir helt klart, ha i ei stor gryte med selleri, løk, gulrot, laurbærblad og pepper, ikke salt! Kokes i 1-1,5 time, skum av underveis. Sil av først gjennom vanlig hullsil, deretter gjennom et kjøkkenhåndkle slik at den blir helt klar.

Gulrot

Selleri

En drøss hvitløksfedd med skall

1 pose sjalottløk

Vårløk

1 liten potte frisk timian

Bestem grønnsaksmengde ut fra hvor stor ildfast form du har. Skjær grønnsakene, bortsett fra hvitløken, i biter og dekk bunnen. Spre over hvitløksbåtene, fremdeles med skall på (på denne måten setter du ikke en kraftig hvitløkssmak på hele retten). Hell på 1-2 dl med hvitvin og ca like mye av den gode kyllingkraften du har laget. Væsken bør dekke grønnsakene. Klipp fersk timian over. Gni kyllingstykkene inn med grovsalt og nykvernet pepper (gjerne sitronpepper hvis du har), og brun i olje i stekepanne. Legges oppå grønnsakene. Stekes i ovnen på 180 grader til det kommer klar kraft ut av kyllingen. Hvis det er stor forskjell på stykkene har du de minste i ovnen litt etter de andre. Serveres med stekte potetbåter og tzatsiki. Lykke til og velbekomme! Jeg elsker mat...!

Akkurat nå står det i ovnen gorgonzola- og ricottafylte cannelloni med kjøttsaus over. Gratineres til slutt med norvegia... *sukk* Gleder meg!

-misa

Ikke bare, bare å få på plass en såpass stor tv nei. Den blir litt uhåndterlig :)

Det hårtes helt utrolig godt ut! Det samme gjorde dagens middag, selv om det blir lite pasta for tida. Jeg må stort sett ha speltpasta for tida, pga. trøblete mage. Det hender fullkornspasta går greit da. Jeg elsker mat, og jeg elsker å lage mat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, Spice, ja. Definitivt crappy indisk mat. Smaker ikke noe av den heller. :( De var faktisk ikke så ille for noen år siden, men nå... Ugh.

Spice var mye bedre før, ja. Men jeg orker ikke lage mat, og jeg kunne ikke stikke på butikken ettersom posten skulle komme, så da ble det nå Spice. Det blir lenge til jeg bestiller indisk derfra igjen. En del av den andre maten er jo ok, det er alt det som liksom skal være sterkt som blir tamt og kjedelig. Nå er hjemmelaget mat uansett bedre enn det du får fra utkjøringssteder her i Oslo da. Jeg må bare bli litt flinkere til å gidde å lage mat. Er inne i en periode der jeg er drittlei av å lage mat bare til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare, bare å få på plass en såpass stor tv nei. Den blir litt uhåndterlig :)

Det hårtes helt utrolig godt ut! Det samme gjorde dagens middag, selv om det blir lite pasta for tida. Jeg må stort sett ha speltpasta for tida, pga. trøblete mage. Det hender fullkornspasta går greit da. Jeg elsker mat, og jeg elsker å lage mat! :)

:gråte: Dagens middag ble totalt mislykket, buhuuuuuu. Den gorgonzola- og ricottablandingen smakte PIJU. Kjøttsausen ble ok, med karbonadedeig, aromasopp, hvitløk, løk, bacon og hermetiske tomater fra S&W. Jaja, bedre lykke neste gang.

Jeg så forresten i butikken i dag at det har kommet fullkornplater til lasagne, kanskje noe for deg? :)

Forresten, er dette deg på jobb: http://break.com/index/it-guy-vs-dumb-employees.html :ler:

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:gråte: Dagens middag ble totalt mislykket, buhuuuuuu. Den gorgonzola- og ricottablandingen smakte PIJU. Kjøttsausen ble ok, med karbonadedeig, aromasopp, hvitløk, løk, bacon og hermetiske tomater fra S&W. Jaja, bedre lykke neste gang.

Jeg så forresten i butikken i dag at det har kommet fullkornplater til lasagne, kanskje noe for deg? :)

Forresten, er dette deg på jobb: http://break.com/index/it-guy-vs-dumb-employees.html :ler:

-misa

Jada, de finnes noen steder de platene :) Må bare finne igjen motivasjonen til å lage mat. Får kanskje lage middag til J som takk for hjelpen når han hjelper meg med tv-en. Fant du ut hva det var som lagde usmak på maten, eller var det bare uflaks? Utrolig frustrerende når man mislykkes på kjøkkenet.

Hehehe, uff, noen ganger kan man bli utrolig oppgitt over de folka man jobber med. Vi har noen på jobb som omtrent får meg til å rive ut alt håret jeg har på hodet og dunke hodet i bordplata. Jeg får god trening i å telle til 10 ;) Nå sitter jeg aldri og spiller når jeg er på jobb da, jeg er ikke noen hardcore gamer. Lurer på hva sjefen min hadde sagt hvis jeg hadde satt meg ned og spilt på jobb :fnise:

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg ler enda høyt hver gang jeg tenker på han fyren som sendte deg mail med kun: Hjælp. :hoho:

Jeg er faktisk litt datanerd selv, bygde en egen pc for et par år siden. :gjeiper:

Så var det maten... huff. Vel, ifølge én oppskrift skulle man ha i 150 gram gorgonzola og 250 gram ricotta. Da jeg vet at blåmuggost har en kraftig smak halverte jeg mengden med gorgonzola og tok isteden 500 gram ricotta. Så rørte jeg osten sammen med ett egg, og fylte pastarørene. Det resulterte i en utrolig dominerende blåmuggostsmak! Neste gang skal jeg kun bruke milde og snille oster.

Veldig enig i det du sier om motivasjon for å lage mat. Jeg liker også best å lage ordentlig hjemmelaget fra bunnen av, men i perioder går det dessverre mye i Toro.

-misa

Endret av misa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg ler enda høyt hver gang jeg tenker på han fyren som sendte deg mail med kun: Hjælp. :hoho:

Jeg er faktisk litt datanerd selv, bygde en egen pc for et par år siden. :P

Så var det maten... huff. Vel, ifølge én oppskrift skulle man ha i 150 gram gorgonzola og 250 gram ricotta. Da jeg vet at blåmuggost har en kraftig smak halverte jeg mengden med gorgonzola og tok isteden 500 gram ricotta. Så rørte jeg osten sammen med ett egg, og fylte pastarørene. Det resulterte i en utrolig dominerende blåmuggostsmak! Neste gang skal jeg kun bruke milde og snille oster.

Veldig enig i det du sier om motivasjon for å lage mat. Jeg liker også best å lage ordentlig hjemmelaget fra bunnen av, men i perioder går det dessverre mye i Toro.

For mye blåmugg kan nok gi en litt uggen smak ja. Milde, snille oster er sikkert best :) Jeg ender aldri opp med toro selv, det er ikke særlig praktisk i forhold til at jeg er alene, og nå som magen er så var på mat tør jeg ikke. Men det hender rett som det er at jeg kjøper mat fra Zenzi by Real food eller ender opp med noe superenkelt ala havregrøt eller knekkebrød. Er matlei for tida.

Han som bare skrev hjælp er fortsatt en av de aller beste :hoho: Jeg har fått en del regelrett dumme kommentarer og det har hendt at jeg har blitt provosert og irritert, men den mailen var jo bare morsom. I alle fall i ettertid. :fnise: Til og med moren min lo av den. Hun er av den typen som kommer med så mye dumt når det gjelder teknologi selv, at hun alltid prøver å forsvare folk. Da hun hørte om dette bare lo hun og ristet på hodet :)

Ikke verst å bygge sin egen pc, er slett ikke alle som klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg *elsker* gryterettene fra Zenzi! Du må bare prøve ragu-vegetargryten. Jeg hadde den som tilbehør til stekt kyllingfilet en dag, kan varmt anbefales.

Du gjetter aldri hva det vanskeligste med å bygge pc'en var... jeg fikk fader ikke til å sette inn harddisken, og hele greia endte nesten ut av vinduet før jeg til slutt klarte det. Utrolig. Skjønner enda ikke hvordan jeg ikke fikk til akkurat det med en gang... :sjenert:

Sov godt!

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg *elsker* gryterettene fra Zenzi! Du må bare prøve ragu-vegetargryten. Jeg hadde den som tilbehør til stekt kyllingfilet en dag, kan varmt anbefales.

Du gjetter aldri hva det vanskeligste med å bygge pc'en var... jeg fikk fader ikke til å sette inn harddisken, og hele greia endte nesten ut av vinduet før jeg til slutt klarte det. Utrolig. Skjønner enda ikke hvordan jeg ikke fikk til akkurat det med en gang... :sjenert:

Sov godt!

-misa

Hehehe, harddisken er jo relativt enkel å sette inn ;) Som regel da, det kommer litt an på hvordan kabinettet er bygd opp og sånn.

Akkurat den raguen har jeg ikke smakt, så da skal jeg prøve den sammen med kjøtt :Nikke: Som regel så pleier jeg ikke kjøpe mat derfra for å bruke den som tilbehør, kjøper kun mat derfra når jeg ikke gidder ordne mat selv, men da skal jeg teste den som tilbehør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får be venner på middag. ;)

For å kunne gjøre det må jeg ha inn familien til å hjelpe til med å få ryddet her, er det noe jeg ikke er interessert i å bruke sommeren på, (denne sommeren er hellig for meg ettersom jeg ikke hadde ferie i fjor), så er det vel å se enda mer til familien min enn allerede planlagt. For ikke å snakke om å måtte bruke den tiden til å rydde og sjaue gamle ting etter besteforeldrene mine. Nei takk! Det kan kanskje bli til høsten en gang, hvis jeg orker å bruke en helg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... Jeg tror mine nærmeste venner skjønner at det er vanskelig for oss å ha det strøkent her med alle tingene og liten plass. Så jeg ber venner på middag, til tros for rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Jeg tror mine nærmeste venner skjønner at det er vanskelig for oss å ha det strøkent her med alle tingene og liten plass. Så jeg ber venner på middag, til tros for rot.

Det er ikke snakk om å ha det strøkent, det er snakk om å ha sitteplass og bordplass. Rot regner jeg med at vennene mine ikke bryr seg om, jeg har da sett deres steder, og de har da tross alt vært hos meg tidligere, så de vet da hvordan jeg er :fnise:

I tillegg har jeg ikke overskudd til sånne ting for tida. Jeg er stort sett aleine i hele sommer når jeg ikke er på ferie fram til september. Når jeg ikke engang orker å stelle i stand for meg selv orker jeg definitivt ikke å stelle i stand for venner.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stabler med esker. :gjeiper: Hadde vi kunne satt ting i boden hadde det vært greiere, men det er fukt i boden, og jeg vil ikke at tingene mine skal bli ødelagte...

Jeg er riktignok ikke alene, jeg deler jo med ei venninne, men jeg forventer ikke at hun skal rydde i mitt rot. ;) Har heller ikke overskudd til så mye rydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det er esker som står over alt her også. Esker jeg ikke kan få bort selv fordi de er for tunge og fordi det som står i dem ikke er mitt. (Det er ting og bøker etter besteforeldrene mine). Som jeg sa ønsket jeg ikke å ha foreldrene mine her mer enn absolutt høyst nødvendig nå i sommer, så da får det bare være sånn til høsten. Kanskje jeg er litt mer inspirert da også, og kanskje jeg har fått litt mer avstand og pusterom. Jeg har fått så totalt overdose familie"idyll" i det siste, og det blir ikke mindre før jeg reiser til Algarve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt slem som har et sånt forhold til familien. Det er jo ikke det at jeg ikke er glad i dem, de er jo tross alt familien min, og jeg vet at uansett hva jeg gjør eller hvem jeg er så bryr de seg om meg og vil støtte meg. Det er bare det at jeg føler vi ikke har noe til felles. Jeg er så forskjellig fra søsknene mine, de to er mer like og har mer til felles. Jeg skiller meg ut på alle måter. Som foreldrene mine og søsknene mine har sagt helt fra jeg var liten: brodern har mange likhetstrekk med pappa, søsteren min har mange likhetstrekk med mamma, men jeg er bare meg.

Selv om jeg er bare meg så har jeg alltid vært datteren til, eller søsteren til, ja til og med kjæresten til.... Jeg har aldri vært bare meg, ikke før jeg ble singel. Fortsatt er jeg datteren til, eller søsteren til... for mange der jeg kommer fra. Men nå har jeg bygget meg et liv på egenhånd der jeg rett og slett kan være bare meg og det er deilig. Det er på en måte en del av det å finne seg sjæl, å bli en enkeltstående person som folk kjenner som meg, ikke som lillesøsteren eller datteren til noen de kjenner.

Jeg føler meg ofte litt som en alien når jeg snakker med familien min. De skjønner ikke det jeg jobber med eller det jeg snakker om. Ingen av dem skjønner min enorme treningsinteresse eller interesse for tekniske duppeditter og it, selv om de vet å benytte seg av den interessen når det er til deres fordel. Jeg vet at i alle fall moren min og forloveden til broren min gjerne skulle hatt mer kontakt med meg og hadde jeg hatt bil så hadde det også vært enklere. Da kunne jeg tatt bilen og dratt på dagsbesøk, 1,5 t 1t og 45 min er tross alt ikke så ille, men når man er avhengig av tog som går annenhver time og tar 2 timer, for så å måtte bli hentet på stasjonen er det ikke like aktuelt å bare ta en dagstur nå og da. Jeg har gjort det, men det blir bare stress. Jeg drømmer om å bli lottomillionær og ha råd til å kjøpe og ikke minst eie bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...