Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å regne ut hva vi kommer til å få i foreldrepenger den dagen det skjer. Og det som jeg lurer på er den summen jeg får opp er per uke, og så må jo det ganges med litt over fire. Den summen som jeg får da, skal jeg betale skatt av den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har prøvd å regne ut hva vi kommer til å få i foreldrepenger den dagen det skjer. Og det som jeg lurer på er den summen jeg får opp er per uke, og så må jo det ganges med litt over fire. Den summen som jeg får da, skal jeg betale skatt av den?

Ja, det tilsvarer jo bruttolønnen din (evt 80% av bruttolønnen din) inntil 6G. Hvis arbeidsgiver dekker evt differanse mellom arbeidsinntekten og 6G, må man selvølgelig skatte av dette også - på linje med all annen arbeidsinntekt.

Skrevet

Uff, føler jeg kommer til å sitte med 100kr mnd til slutt! :tristbla:

Skrevet (endret)

?? Du kan jo velge om du vil ha 100 % i 44 uker eller 80 % i 54 uker. Du betaler jo skatt nå også?? Så om du velger 100 % i 44 uker vil du få utbetalt akkurat det samme som i dag.

Endret av LilleKylling
Skrevet

Uff, jeg har bare lest meg svimmel på dette her nå!

Men hva om jeg blir sykemeldt før jeg går ut i permisjon? Hvordan vil det være med utregning av foreldrepengene da? Blir sykemeldtperioden min være med i beregningen?

Og hva går de ut i fra når de skal beregne hvor mye jeg skal få i foreldrepenger?

Og man får jo bare feriepenger for 12 eller 15 uker med foreldrepenger, så det vil jo si at man har ikke råd til å ta seg ferie året etter?

Jeg tror jeg bare har rotet meg så langt inn i dette at jeg føler at jeg sitter igjen med ingen penger..

Skrevet

Sykepenger teller som lønn, så det har ingenting å si for utregning av foreldrepenger. Du vil få mindre feriepenger året etter permisjonen ja.

Siden du bare er 6 uker på vei har du god nok tid til å sette deg inn i dette. Slapp av og husk at Norge er et av de landene i verden med best ordning for mor/barn. Du skal nok ikke lide noen nød!Les på http://www.nav.no/page?id=328 hvis du ikke allerede har gjort det.

Skrevet

Uff, nå skrev jeg ett langt svar her, men dataen klikket..

Uansett så må nok jeg være den som finner ut hva jeg har krav på, for vi er en ganske liten bedrift og jeg vet ikke om sjefen har vært borti svangerskapspermisjoner før..

Skrevet

Så lenge du er vanlig lønnsmottaker pleier dette å gå ganske av seg selv altså. Man må jo selvfølgelig sende inn søknadskjemaet til NAV, men noen større heksekunst enn det er det faktisk ikke.

Skrevet

Ja, men jeg jobber på provisjon, så jeg har en veldig varierende lønn. Frykter at jeg enten blir sykemeldt hvor jeg da vil tjene mindre enn normalt eller at jeg har dårlig inntekt de siste mnd før permisjonen.

Har også forstått det sånn at jeg kan få betalt når jeg går til svangerskapskontroller, dette må jeg nok også gi beskjed om at jeg har krav om.

Skrevet

De regner ut et gjennomsnitt av lønnen din, men er ikke sikker på hvor lang tid tilbake de regner. Det gjelder for både sykepenger og foreldrepenger.

Skrevet

Tusen takk for svar LilleKylling! :klemmer: Hehe, jeg blir bare litt på tuppa her når jeg føler det er så mye å skjønne og jeg mister litt oversikten.

Skrevet

Du har vel krav på samme lønn som tidligere om du blir sykemeldt, dvs med et gjennomsnitt av provisjon? For sykelønn regnes ut fra siste månedslønn.

Gjest antigartner
Skrevet

Er det ikke slik at det er de 6 beste av de 10 siste månedslønnene før permisjonen som teller med når det fastsettes hva en får utbetalt? I så fall så har du jo litt å gå på ift sykemeldinger også.

Lykke til!!

Skrevet
Du har vel krav på samme lønn som tidligere om du blir sykemeldt, dvs med et gjennomsnitt av provisjon? For sykelønn regnes ut fra siste månedslønn.

Når jeg tidligere har blitt sykemeldt en dag eller opptil en uke så har vi ikke fått noe gjennomsnitt av provisjonen. Bare ett antall timer.. Noe som ikke helt gjennspeiler vanlige uker..

Skrevet
Er det ikke slik at det er de 6 beste av de 10 siste månedslønnene før permisjonen som teller med når det fastsettes hva en får utbetalt? I så fall så har du jo litt å gå på ift sykemeldinger også.

Lykke til!!

Er ikke det bare om man har vært arbeidsledig?

Uff, jeg blir så forvirret av alt..

Skrevet

Både sykepenger og foreldrepenger skal være en erstatning for det du ville tjent dersom du jobbet. Derfor skal man ta utgangspunkt i et representativt gjennomsnitt. Om det er de siste 4 ukene eller siste 10 mnd må du, arbeidgiver og nav å diskutere. All inntekt skal telles med. Hvis du går direkte fra en sykemelding til foreldrepenger bruker de det samme grunnlaget. Ta vare på alle lønnsslipper framover, og finn gode argumenter for at det er de beste som skal telle ;)

Feriepengene blir små hvis du får foreldrepengene utbetalt fra nav. Hvis arbeidsgiver betaler lønna di under permisjonen (med tilskudd fra nav), kan h*n velge å gi deg fulle feriepenger.

Skrevet
Feriepengene blir små hvis du får foreldrepengene utbetalt fra nav. Hvis arbeidsgiver betaler lønna di under permisjonen (med tilskudd fra nav), kan h*n velge å gi deg fulle feriepenger.

Men hvordan kan jeg få h*n til å gi meg det? Må jeg bare satse på at de har en bra dag og er villig til å gi meg masse penger uten at jeg har tjent de?

Skrevet
Men hvordan kan jeg få h*n til å gi meg det? Må jeg bare satse på at de har en bra dag og er villig til å gi meg masse penger uten at jeg har tjent de?

Det er ingen rettighet du har, nei. Så du får finne på et fint argument om hvor viktig en ressurs du er osv.

Når det gjelder sykepenger, så er det riktig at du bare skal ha for de faste timene de første 16 dagene. altså arbeidsgiverperioden. Når nav overtar skal du derimot ha full lønn. MEN hvis du blir sykmeldt pga kvalme, bekkenløsning eller noe annet svangerskapsrelatert skal nav refundere alle utlegg som arbeidsgiveren din har, og dermed kan du kreve full lønn fra dag 1.

Gå på nav.no og les paragraf 14 i trygdeloven. Der står svar på alt du lurer på, og enkelte ting du ikke har tenkt over :)

Skrevet

Jeg skal gå inn på nav.no å lese! Takk skal du ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...