Gå til innhold

Huseier aksepterer ikke oppsigelsen

Anbefalte innlegg

Gjest medlem, men anonym i dag
Skrevet

Jeg har en standard leiekontrakt som er på 3 år. Nå må jeg pga. av altfor store boutgifter i forhold til inntekt finne meg en billigere leilighet. Har bodd der i nesten 2 år.

Har sendt oppsigelse, men har fått svar tilbake at oppsigelsen ikke er akseptert, og at jeg må bo i leiligheten i 3 år.

Jeg var helt sikker på at jeg i leieperioden kunne si opp leiekontrakten med 3 måneders varsel? Tar jeg feil?

Det er en ganske kinkig situasjon. Huseier vil at jeg skal bo der helt til han kan kaste meg ut med Namsmannens hjelp (fordi jeg ikke kan betale så mye i leie) - og også da ta alle depositumspengene mine? Jeg har ikke råd til husleien i mer enn 1 år til!!!!

noen jurister/advokater her inne som vet hva som er riktig?

Hjelp......

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Her finner du litt informasjon om hvilke rettigheter og plikter du har når du leier.

Sitert herfra:

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, opphører den uten oppsigelse ved utløpet av avtalt leietid. Tidsbestemt leieavtale kan ikke vare kortere enn tre år.

Har du ikke avtalt oppsigelse, og sier opp en tidsbestemt leieavtale før leieperioden har løpt ut, må du i utgangspunktet betale leien ut perioden. Du kan alternativt skaffe en annen leieboer. Er det lang tid igjen av leieperioden, har utleier også plikt til å redusere ditt tap ved å prøve å leie ut til noen andre

Tyder det dit hen at du har en tidsbestemt leieavtale, og derfor dessverre er forpliktet til å bo der ut perioden. Stusser litt over formuleringen som sier at du alternativt kan skaffe en annen leieboer. Ville tro det forutsetter at det ikke står noe om fremleie i kontrakten din?

Håper det løser seg for deg, slik at du slipper å bo der i over ett år til. Lykke til

Gjest Gjestinnen
Skrevet

Men som det også står:

"Er det lang tid igjen av leieperioden, har utleier også plikt til å redusere ditt tap ved å prøve å leie ut til noen andre"

Gjest vimselot
Skrevet

Det er det samme hva som står og er ordlyden i kontrakten, du har bare 3 mnd oppsigelse, og det har også utleier. Dvs sier han opp leieforholdet, er han pliktet til å skaffe deg en ny bolig (erstatningsbolig) om du ikke klarer dette selv. Motsatt av hva du selv hevder at han sier.

Det er viktig å ha kontrakt om man leier, men det er det samme hva som står i den, regelverket sier sitt, og har dere begge underskrevet en kontrakt, hva som enn står der, går loven først.

Leier du umøblert, er det 3 mnd oppsigelsestid, men nå vet jeg ikke om du leier av firma, har hørt at de (enkelte av de) prøver seg, og da vil jeg anbefale deg å kontakte leieboerforeningen.

(norsk leieboerforening)

Ts, jeg er litt sinna og irritert på enkelte meglere, så fint om du forteller åssen det går.

Skrevet
Det er det samme hva som står og er ordlyden i kontrakten, du har bare 3 mnd oppsigelse, og det har også utleier. Dvs sier han opp leieforholdet, er han pliktet til å skaffe deg en ny bolig (erstatningsbolig) om du ikke klarer dette selv. Motsatt av hva du selv hevder at han sier.

Det er viktig å ha kontrakt om man leier, men det er det samme hva som står i den, regelverket sier sitt, og har dere begge underskrevet en kontrakt, hva som enn står der, går loven først.

Leier du umøblert, er det 3 mnd oppsigelsestid, men nå vet jeg ikke om du leier av firma, har hørt at de (enkelte av de) prøver seg, og da vil jeg anbefale deg å kontakte leieboerforeningen.

(norsk leieboerforening)

Ts, jeg er litt sinna og irritert på enkelte meglere, så fint om du forteller åssen det går.

Hjelpe og trøste, her stod det mye rart.

Det er FULL ADGANG til å inngå en uoppsigelig 3-årskontrakt, huseier har her alt sitt på det rene. Som det stod over her har han riktignok plikt til å både søke å redusere leiers tap om denne må flytte (en plikt som nok er rimelig illusorisk i.o.m. at det er vanskelig å bevise og nå frem med i ettertid), samt å akseptere fremleie dersom det ikke er saklig grunn til å nekte dette. Men i utgangspunktet har leier plikt til å betale leie i tre år om han vil eller ikke.

Og at det er 3 mnd oppsigelsestid for umøblert leilighet? Hvor i alle dager har du det fra? Greit nok at 3 mnd er standard oppsigelsestid for alle oppsigelige kontrakter med mindre annet er avtalt, men hva har det med møblert/umøblert å gjøre?

Gjest vimselot
Skrevet (endret)
Hjelpe og trøste, her stod det mye rart.

Det er FULL ADGANG til å inngå en uoppsigelig 3-årskontrakt, huseier har her alt sitt på det rene. Som det stod over her har han riktignok plikt til å både søke å redusere leiers tap om denne må flytte (en plikt som nok er rimelig illusorisk i.o.m. at det er vanskelig å bevise og nå frem med i ettertid), samt å akseptere fremleie dersom det ikke er saklig grunn til å nekte dette. Men i utgangspunktet har leier plikt til å betale leie i tre år om han vil eller ikke.

Og at det er 3 mnd oppsigelsestid for umøblert leilighet? Hvor i alle dager har du det fra? Greit nok at 3 mnd er standard oppsigelsestid for alle oppsigelige kontrakter med mindre annet er avtalt, men hva har det med møblert/umøblert å gjøre?

Jeg har rett, gjest og du tar feil nå, men dette vet jeg mer om enn deg.

utleier hqr ingen rett, umøblert = 1 mnd oppsigelse, møblert gir utleier en del annet å tenke på.

Endret av vimselot
Skrevet

Tidligere var det forskjellige regler på umøblert og møblert utleie, det er det ikke nå lenger.

Skrevet

utleier hqr ingen rett, umøblert = 1 mnd oppsigelse, møblert gir utleier en del annet å tenke på.

Du kan nok ikke mer om dette enn meg, nei, for her tar du feil... Ber om link til noe som underbygger dine påstander?

Skrevet

Har egentlig ikke peiling på dette, men vil bare fortelle at en kollega gikk ut av leieavtalen sin ved å finne en ny leieboer som tok over hennes kontrakt. Hvor vidt dette var mulig pga snill utleier, vet jeg ikke, men var helt greit for utleier så lenge den nye leieboeren ikke gikk på sosialen.

Lykket til!

Skrevet (endret)

Rull inn,'a!

Fra Husleieloven:

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Loven i sin helhet: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...slei*&&

Til TS: Det er ikke huseiers problem at du ikke klarer husleia. Du har inngått en tidsbetemt avtale på 3 år, og huseier trenger slett ikke å gjøre alt h*n kan for å skaffe annen leietaker før utløpet av din kontraktstid.

Endret av Wadjet
Gjest =tentacle=
Skrevet
§ 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet
Øh, hæ? Jeg synes det er dårlig gjort å forvirre trådstarter med masse forskjellig informasjon.

Som jeg nevnte var det tidligere rettslig forskjell på en fullt møblert, delvis møblert eller en umøblert leilighet i forhold til oppsigelsesreglene. Etter den nye husleieloven er det endret. Det er sikkert derfor vimselot skrev som hun gjorde, fordi reglene var annerledes før.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...