Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #1 Skrevet 1. september 2007 Nå sitter jeg her og er skikkelig frustrert. Tidligere i sommer kjøpte jeg en ny pc (Acer). Dessverre begynte problemene etter kun et par dager. Pc`n begynte å henge seg opp. Det fungerte ikke å trykke på ctrl+alt+del en gang, alt var "fryst" . Etter en stund dukket det av og til opp en urovekkende blå skjerm med at det hadde skjedd en eller annen kritisk feil (sto så mye at jeg ikke husker akkurat hva) og datamaskinene slo seg av. Fikk problemer med at pc`n ikke ville starte, kom kun til en svart skjerm og jeg ble nødt til å trykke på strømknappen for å få den av igjen. Ved nytt forsøk på å starte, får en opp melding om at det hadde skjedd en feil og ble oppfordret til å feilsøke. Videre måtte jeg "restore". Da kunne pc`n fungere i alt fra noen minutter til noen timer før pc`n hang igjen og samme leksa om igjen. Pc`n ble levert inn til reparasjon, men etter 6 uker uten at noe skjedde, fikk jeg en ny pc denne uka. problemet er bare at nå begynner denne også å oppføre seg på samme måte. Jeg hadde ikke installert noe annet på pc`n enn Microsoft office og Sims 2. Sjekket også pc`n for virus uten å finne noe (hadde vært rart om den fant noe siden jeg ikke hadde vært på nettet utenom å bekrefte lisenser for pc`n). Noen som har vært borti lignende problem eller som vet hva det er som skjer? Jeg har ringt til butikken hvor pc`n er kjøpt og skal komme med den på mandag, men jeg orker bare å måtte vente i mange for å få orden på pc`n etter alt tullet jeg har hatt.
Gjest Vampyra Skrevet 1. september 2007 #3 Skrevet 1. september 2007 Det kan være så enkelt som at noe er innstallert feil, eller en komponent har gått i stykker. Du burde kontaktet selgeren med en gang for da hadde du hatt større rettigheter enn ved å vente lenge.
Gjest Vampyra Skrevet 1. september 2007 #4 Skrevet 1. september 2007 Kjøp Dell neste gang ! Smak og behag
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #5 Skrevet 1. september 2007 Det kan være så enkelt som at noe er innstallert feil, eller en komponent har gått i stykker. Du burde kontaktet selgeren med en gang for da hadde du hatt større rettigheter enn ved å vente lenge. Eh, hva mener du med at jeg ventet så lenge? Med den første data`n tok jeg kontakt med butikken allerede etter noen få dager. De leverte den inn til reparasjon, men etter 6 uker var ingen ting gjort og jeg fikk en helt ny denne uka (tirsdag). I går ettermiddag begynte de samme problemene med denne nye. Jeg ringte butikken nå i formiddag og fikk beskjed om å komme med pc`n på mandag. Det kan selvfølgelig være problemer med at noe er installert feil, men skjønner ikke helt hva. Jeg har kun installert office og sims. Da følger jeg steg for steg under intallasjonen. Har intallert det samme på to andre maskiner i huset uten at det har vært noen problemer.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 Kjøp Dell neste gang ! Alt annet enn Acer i hvert fall. Har to Fujisu maskiner i huset som jeg er veldig fornøyd med. Skulle gjerne ha hevet kjøpet på Acer maskinen og kjøpt ny pc i en annen butikk.
mamut75 Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 Hvis du har Dell m/service avtale så sender de tekniker hjem til deg , dagen etter at du ringer inn pc'n , så bytter de det som skal byttes og så virker alt igjen Har inntrykk av at Dell ikke har fått like stor gjennomslagskraft i privatmarkedet som i bedriftsmarkedet , noe som er synd . Leste nettopp en artikkel i DN at Acer til og med er større i privatmarkedet enn Dell . Kanskje er noe av årsaken til dette at man selv må "sette sammen " pc'n sin før man bestiller .
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #8 Skrevet 1. september 2007 Hvis du har Dell m/service avtale så sender de tekniker hjem til deg , dagen etter at du ringer inn pc'n , så bytter de det som skal byttes og så virker alt igjen Har inntrykk av at Dell ikke har fått like stor gjennomslagskraft i privatmarkedet som i bedriftsmarkedet , noe som er synd . Leste nettopp en artikkel i DN at Acer til og med er større i privatmarkedet enn Dell . Kanskje er noe av årsaken til dette at man selv må "sette sammen " pc'n sin før man bestiller . Dessverre hjelper ikke dette meg akkurat nå siden det ikke er Dell jeg har.
Gjest Vampyra Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 Eh, hva mener du med at jeg ventet så lenge? Med den første data`n tok jeg kontakt med butikken allerede etter noen få dager. De leverte den inn til reparasjon, men etter 6 uker var ingen ting gjort og jeg fikk en helt ny denne uka (tirsdag). I går ettermiddag begynte de samme problemene med denne nye. Jeg ringte butikken nå i formiddag og fikk beskjed om å komme med pc`n på mandag. Det kan selvfølgelig være problemer med at noe er installert feil, men skjønner ikke helt hva. Jeg har kun installert office og sims. Da følger jeg steg for steg under intallasjonen. Har intallert det samme på to andre maskiner i huset uten at det har vært noen problemer. Aha, jeg forstod det sånn i hovedinnlegget ditt at du ikke hadde gjort noe med det i før nå skjønner du. (leste litt for fort igjennom ) Kan du se hva det står i blåskjermen? Når du kommer til den sorte siden kan du velge å starte opp i safemodus, safemodus med nettverk eller normal oppstart. Kommer du inn hvis du forsøker safemodus? (med og uten nettverk)
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #11 Skrevet 1. september 2007 Aha, jeg forstod det sånn i hovedinnlegget ditt at du ikke hadde gjort noe med det i før nå skjønner du. (leste litt for fort igjennom ) Kan du se hva det står i blåskjermen? Når du kommer til den sorte siden kan du velge å starte opp i safemodus, safemodus med nettverk eller normal oppstart. Kommer du inn hvis du forsøker safemodus? (med og uten nettverk) Jeg fikk dessverre ikke notert hva som sto på den blå skjermen. Det var tekst som fylte hele siden og den forsvant etter en liten stund. Det var heller ikke mulig å starte opp i safe modus når jeg kom til den sorte siden. Alt var svart, ikke noe musepeker eller noe. Pc`n reagerte ikke i det hele tatt. I går gjenopprettet jeg alt og begynte helt fra begynnelsen. Har ikke installert annet enn de stegene som kom opp på skjermen etter hvert. Dvs. jeg installerte windows live messenger. Det kom feilmelding og programmet ble lukket. Jeg fikk videre beskjed om at det fantes en løsning på problemet og fulgte linken til Acer sine sider. Der lastet jeg ned løsningen på problemet og messenger fungert helt som den skulle. I dag fikk jeg ikke startet maskinen, fikk kun svart skjerm. Etter å ha "restored" er det liv i den igjen, men vet ikke hvor lenge. Ungene ønsker å ha Sims, men jeg har ikke turd å installere det. Har heller ikke lagt inn office.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2007 #12 Skrevet 1. september 2007 Alt annet enn Acer i hvert fall. Har to Fujisu maskiner i huset som jeg er veldig fornøyd med. Skulle gjerne ha hevet kjøpet på Acer maskinen og kjøpt ny pc i en annen butikk. Det synes jeg at du skal gjøre når du går dit på mandag. Du har allerede hatt to maskiner med samme problem og over en lang periode vært uten maskin. Krev kjøpet hevet med pengene tilbake da maskinen åpenbart ikke svarer til ditt bruk. I hht. forbrukerkjøpsloven har selger krav på å få lov til å rette feil, men når de bruker 6 uker på den forrige og den nye kommer med feil er det all grunn til å tro at denne maskinen har urettbare feil og da er det bare heving som gjelder. Forbrukerkjøpsloven sier følgende: § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. Butikken har allerede prøvd både retting og omlevering - prisavslag er uaktuelt for en ubrukelig gjenstand så da gjenstår faktisk bare heving med pengene tilbake (tilgodelapp er kun lovlig å bruke når man bytter vare fordi man ikke likte den, eller lignende, type kleskjøp. Det er ikke lov med tilgodelapp i forhold som rammes av forbrukerkjøpsloven). Hvis butikken ikke går med på heving og krever å få rette/omlevere en gang til ville jeg sagt at du kan gå med på det mot at de også erkjenner erstatningsansvar i form av tap av tid og fortjeneste i den tiden du blir uten maskin ved deres retting og omlevering og mht fremtidige feil. Det er åpenbart for meg at denne maskinen har en varig fabrikasjonsfeil, og jeg ville ha spurt dem om det også var andre som hadde klaget på samme feil når jeg var i butikken.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 I går gjenopprettet jeg alt og begynte helt fra begynnelsen. Har ikke installert annet enn de stegene som kom opp på skjermen etter hvert. Dvs. jeg installerte windows live messenger. Det kom feilmelding og programmet ble lukket. Jeg fikk videre beskjed om at det fantes en løsning på problemet og fulgte linken til Acer sine sider. Der lastet jeg ned løsningen på problemet og messenger fungert helt som den skulle. Prøv å la være å installere Live Messenger, bruk vanlig messenger istedet og se om det hjelper. Vet om flere som har hatt tull med dette men det er jo helst på gamle maskiner.
Gjest Vampyra Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 Det finnes mange ting man kan gjøre med en slik maskin, men det er ikke så lett å feilsøke når man ikke har maskinen foran seg. Ikke alle tingene er like lette å forklare uten å vise skjembilder osv heller. Jeg støtter Blondies forslag. Be om å få heve kjøpet og kjøp en annen maskin
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #15 Skrevet 1. september 2007 Det synes jeg at du skal gjøre når du går dit på mandag. Du har allerede hatt to maskiner med samme problem og over en lang periode vært uten maskin. Krev kjøpet hevet med pengene tilbake da maskinen åpenbart ikke svarer til ditt bruk. I hht. forbrukerkjøpsloven har selger krav på å få lov til å rette feil, men når de bruker 6 uker på den forrige og den nye kommer med feil er det all grunn til å tro at denne maskinen har urettbare feil og da er det bare heving som gjelder. Forbrukerkjøpsloven sier følgende: Butikken har allerede prøvd både retting og omlevering - prisavslag er uaktuelt for en ubrukelig gjenstand så da gjenstår faktisk bare heving med pengene tilbake (tilgodelapp er kun lovlig å bruke når man bytter vare fordi man ikke likte den, eller lignende, type kleskjøp. Det er ikke lov med tilgodelapp i forhold som rammes av forbrukerkjøpsloven). Hvis butikken ikke går med på heving og krever å få rette/omlevere en gang til ville jeg sagt at du kan gå med på det mot at de også erkjenner erstatningsansvar i form av tap av tid og fortjeneste i den tiden du blir uten maskin ved deres retting og omlevering og mht fremtidige feil. Det er åpenbart for meg at denne maskinen har en varig fabrikasjonsfeil, og jeg ville ha spurt dem om det også var andre som hadde klaget på samme feil når jeg var i butikken. Takk for godt svar. Hva med om de ikke går med på heving av kjøpet? Er litt redd for at de vil si nei og forlange å prøve å finne ut av problemet. Jeg har spurt om det har vært andre som har klaget på samme problem, men fikk til svar at det var det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #16 Skrevet 1. september 2007 Prøv å la være å installere Live Messenger, bruk vanlig messenger istedet og se om det hjelper. Vet om flere som har hatt tull med dette men det er jo helst på gamle maskiner. Har prøvd vanlig messenger, men fikk feilmelding da også. Det rettet seg etter å ha lastet ned samme problemløser som til live messenger. Windows live messenger lå klart på maskinen og skulle bare installeres. Er i grunnen dårlig at det da bare ble feil. Burde vært i orden med en gang. Nå var det ikke noe vanskelig å laste ned problemløsningen da, men likevel.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2007 #17 Skrevet 1. september 2007 Takk for godt svar. Hva med om de ikke går med på heving av kjøpet? Er litt redd for at de vil si nei og forlange å prøve å finne ut av problemet. Jeg har spurt om det har vært andre som har klaget på samme problem, men fikk til svar at det var det ikke. Det er derfor du skal fortelle dem at du kan gå med på at de kan rette / omlevere en gang til dersom de samtidig går med på skriftlig å erkjenne erstatningsansvar (i hht. §26 i forbrukerkjøpsloven). Det er om å gjøre å være litt bestemt med dem og overdrive hvor mye penger du taper hvert sekund den maskinen ikke er i hus. Hvis ikke selgeren der og da går med på heving så krev å få snakke med daglig leder, gjerne på telefon. Fortell at du ikke har lyst å lage et sirkus, men at du nå er uten maskin for annen gang og at det ikke er noe kjekt for dem eller deg. Du er best tjent med en annen maskin kjøpt et annet sted - ikke denne som ikke virker. Ikke true dem eller noe, bare si det som det er. Hvis de ikke gir seg da er tiden inne til å la dem ta inn maskinen og gå derfra, og så ringer du forbrukerrådet. Jeg tror du har en god sak og jeg tror de gir seg. Men man kan aldri vite da enkelte butikker mangler elementær kunnskap om forbrukerrettigheter.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #18 Skrevet 1. september 2007 Det er derfor du skal fortelle dem at du kan gå med på at de kan rette / omlevere en gang til dersom de samtidig går med på skriftlig å erkjenne erstatningsansvar (i hht. §26 i forbrukerkjøpsloven). Det er om å gjøre å være litt bestemt med dem og overdrive hvor mye penger du taper hvert sekund den maskinen ikke er i hus. Hvis ikke selgeren der og da går med på heving så krev å få snakke med daglig leder, gjerne på telefon. Fortell at du ikke har lyst å lage et sirkus, men at du nå er uten maskin for annen gang og at det ikke er noe kjekt for dem eller deg. Du er best tjent med en annen maskin kjøpt et annet sted - ikke denne som ikke virker. Ikke true dem eller noe, bare si det som det er. Hvis de ikke gir seg da er tiden inne til å la dem ta inn maskinen og gå derfra, og så ringer du forbrukerrådet. Jeg tror du har en god sak og jeg tror de gir seg. Men man kan aldri vite da enkelte butikker mangler elementær kunnskap om forbrukerrettigheter. Jeg skal prøve å være bestemt på mandag. Får håpe at jeg slipper å dra inn forbrukerrådet, men gjør det hvis jeg må. Jeg har tross alt kjøpt en stasjonær pc til 7500,-. Da bør den virke.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2007 #19 Skrevet 1. september 2007 Jeg skal prøve å være bestemt på mandag. Får håpe at jeg slipper å dra inn forbrukerrådet, men gjør det hvis jeg må. Jeg har tross alt kjøpt en stasjonær pc til 7500,-. Da bør den virke. Om den koster 7.500, kr1,- eller 150.000 skal den virke. Men skjønner hva du mener. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #20 Skrevet 1. september 2007 Det dukket opp en rute med feilmelding på data`n igjen. Det var da jeg prøvde å skru av maskinen. Følgende melding kom opp på skjermen (i en hvit liten rute): ATI External Event Utility EXE Module sluttet å virke, og ble lukket. Caused by ATI External event utility, a utility for your video graphics driver. ATI TechnologiesInc, who created this program, does not currentley have å solution for this problem. Noen som skjønner hva som egentlig skjedde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå